Třetina podniků ze střední a východní Evropy je na cestě k digitální transformaci
Digitální transformace vytváří novou kategorii podniků, které fungují pružněji než konkurence, dokáží efektivně vytvářet inovativní služby a lépe reagují na aktuální požadavky zákazníků. Tradiční organizace stále více čelí nové konkurenci, což je nutí k přijímání nových technologií. Inovují nejen své produkty, ale i vlastní procesy a celé obchodní modely; všechny tyto změny pak vytváří nové digitální strategie.
Společnosti Oracle a IDC provedly vůbec první průzkum, který mapuje úroveň digitální transformace mezi podniky z regionu CEE. V průzkumu bylo dotazováno 251 členů nejvyššího vedení (C-level) firem podnikajících v řadě různých oborů.
Průzkum ukazuje, že většina podniků z regionu CEE stále digitální transformaci nevnímá jako svou prioritu. Až 32 % respondentů připouští, že jejich podniky nemají v tomto ohledu žádné plány. Aktuálně proces digitální transformace probíhá ve 35 % firem z regionu, 34 % firem se tento proces teprve chystá zahájit.
Technologie využívané při digitální transformaci zahrnují nejčastěji cloud, mobilní aplikace, zpracování velkých objemů dat (big data) a sociální média. Ve střední Evropě nasazování těchto technologií stále zaostává za Evropou západní, ale i zde jejich implementaci plánuje nebo alespoň zvažuje čím dál více podniků.
Z průzkumu vyplývá, že míra přijetí těchto technologií v Evropě je následující:
- 34 % respondentů průzkumu vyžívá cloudové technologie;
- 39 % plánuje cloudové technologie implementovat;
- 41 % využívá mobilní technologie;
- 25 % využívá řešení pro zpracování velkých objemů dat (big data).
Další hlavní závěry studie:
- 72 % podniků z regionu CEE považuje pro příštích 12 měsíců za svou prioritu vylepšení zákaznické zkušenosti (CX);
- 41 % respondentů uvádí, že IT je pro ně podpůrným nástrojem zvyšujícím efektivitu podnikání;
- 40 % respondentů považuje IT za nástroj pro konkurenceschopnost, který vytváří příjmy;
- Pouze 18 % respondentů vnímá IT primárně jako nákladovou položku (nezbytný výdaj).
Důležité je, že ze studie společností Oracle a IDC vyplývá jednoznačný vztah mezi procesem digitální transformace a ekonomickými výsledky podniků. Implementace strategie pro digitální transformaci s sebou nese růst příjmů.