Téměř polovina českých firem už pracuje nebo experimentuje s AI

13. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Deloitte )
Rychlý nástup využívání generativní umělé inteligence (GenAI) je nepopiratelným trendem v českém podnikatelském sektoru. Tři pětiny firem považují tuto technologii za klíčovou pro své obchodní strategie a 42 % s ní aktivně pracuje nebo experimentuje. Téměř polovina z nich očekává jako hlavní přínos zavedení GenAI snížení nákladů.

Celkový ekonomický výhled je podle českých finančních ředitelů optimističtější než v předchozích letech. Přesto nicméně zůstávají opatrní a dbají na postupné kroky a interní řešení, a to právě i v otázce digitální transformace a cloudu. Významným faktorem, který přispívá rozvoji využití GenAI v českých firmách, jsou proto nízké náklady.

„Tři čtvrtiny finančních ředitelů počítají, že na nástroje GenAI nebudou muset v příštím roce vyčlenit více než procento celkového rozpočtu společnosti. To je velmi nízká částka a jde o jeden z důvodů, proč je generativní AI tak rychle adoptována. Generativní AI není a nebude komodita, za kterou firmy budou platit majoritu z rozpočtu. Začíná být totiž standardní součástí softwaru a výrobci již dávají nové funkce k dispozici, a to obvykle jako součást předplatného, které firmy za software už platí,“ vysvětlil Jan Hejtmánek, Deloitte AI institute lead.

Generativní inteligence se již stává součástí firemní strategie

Aktuálně již začleňuje GenAI do firemní strategie 22 % českých společností, další pětina s těmito nástroji experimentuje. Pro dosažení obchodní strategie společnosti bude generativní umělá inteligence důležitá podle šesti z deseti finančních ředitelů. Kromě snížení nákladů si od ní slibují také zlepšení zákaznické zkušenosti klientů. Přes 40 % CFO  také věří, že jim používání GenAI pomůže v rozvoji nových produktů či služeb. Necelá třetina společností pak očekává zvýšení marží, výkonnosti nebo produktivity.

„Nástroje generativní inteligence se do obecného povědomí dostaly teprve před rokem a půl se spuštěním ChatGPT. Od té doby se již stihly stát pevnou součástí strategií většiny společností jak u nás, tak i ve světě. Když to srovnáme například s tím, jak dlouho trvalo firmám začít používat počítače, jde o neskutečné tempo. Můžeme tedy mluvit o vůbec nejrychlejší adopci nové technologie v historii,“ okomentoval Hejtmánek.

Firmy vede k rychlému zařazení GenAI do každodenního provozu i obava z toho, aby je nepředstihla konkurence. Udržení kroku s trhem považuje za hlavní přínos generativní umělé inteligence 37 % finančních ředitelů.

I s ohledem na rychlost, s jakou české firmy GenAI implementují, naráží některé z nich na nedostatek talentových zdrojů a možností. Za rok a půl se totiž zatím nestačilo s generativní umělou inteligencí naučit pracovat tolik lidí, kolik by české firmy potřebovaly. Podle 18 % dotázaných CFO brzdí větší využití GenAI problémy spojené s ochranou a bezpečností dat, stejnému množství firem pak schází datové a technologické zdroje.

České firmy spoléhají při strategii digitální transformace na interní zdroje a lokální partnery

Předmětem intenzivního zájmu českých firem je i využívání cloudových technologií. To potvrzuje i fakt, že se 33 % firem u těchto témat dokáže spolehnout na interní zdroje a vlastní vnitřní kapacitu a znalosti. Jen o procento méně společností se obrací přímo na výrobce cloudových řešení jako Microsoft, AWS či Google nebo na poradenské společnosti. Služby od lokálních partnerů využívá 28 % firem.

„Většina klientů v regionu střední Evropy si již interně vybudovala alespoň určité kompetence v oblasti cloudu. Ve střední Evropě jde o celkový trend – pokud podniky nemají příliš komplexní cíle, řeší často témata IT a cloudu samy. Externí partner jim může na druhou stranu poskytnout nezávislý pohled na problémy a potřebné odborné znalosti. Kromě technické a obchodní pomoci jim navíc může dodat i investiční podporu,“ uzavřel Tomáš Bubeník, senior manager technologického oddělení společnosti Deloitte.

Informace vyplývají z průzkumu poradenské a technologické společnosti Deloitte mezi finančními řediteli českých společností.

Podobné články

České tech firmy dobyly střední Evropu

29. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Deloitte )
Výhercem hlavní kategorie žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE se potřetí v řadě stala česká prop-tradingová platforma FTMO. Česku patřilo i druhé místo v hlavním žebříčku, na kterém se umístila společnost CityZen. Celkově se v hlavní kategorii 50 nejrychleji rostoucích firem umístilo hned 18 českých společností, tedy o pět více než loni. Čtěte více

Deloitte Digital a Salesforce spolupracují na zajištění umělé inteligence pro CRM

10. 8. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Společnosti Salesforce a Deloitte Digital uzavřely spolupráci, jejímž cílem je poskytnout firmám nástroje a strategie, které potřebují pro integraci důvěryhodné umělé inteligence do svých CRM systémů. Čtěte více

Česká společnost Networg uspěla v soutěži Deloitte Fast 50 Central Europe

29. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Networg)
Společnost Deloitte na konci roku 2020 opět vyhlásila nejrychleji rostoucí technologické firmy ve střední Evropě. Společnost TheNetw.org (obchodní název Networg) se umístila na 6. místě v kategorii Rising Star, určené pro mladé firmy, které zatím nesplňují kritérium pro účast v hlavní kategorii, přesto však významně rostoucí. Čtěte více

Deloitte: Michal Malysa

8. 6. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Deloitte)
Na pozici Head of PR and Communications v české pobočce společnosti Deloitte nastoupil Michal Malysa. Je zodpovědný mimo jiné za externí komunikaci a kontakt s médii a posiluje rozrůstající se tým Deloitte Clients and Markets, který má na starosti komunikaci vně i uvnitř firmy a marketing. Čtěte více