Téměř 80 % firem se už setkalo se ztrátou nebo krádeží dat

6. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sodat)
V květnu vejde v platnost nové nařízení EU o ochraně osobních údajů. Pro mnoho společností to znamená investice do opatření, které ochranu dat zajistí. Podle průzkumu, který koncem roku provedla společnost SODAT, plánuje změny v souvislosti s GDPR provést až 84,6 % dotázaných firem. Většina z nich se totiž s incidentem ztráty nebo krádeže dat už setkala.

Analýzu DPIA (Data Protection Impact Assessment) mělo ke konci roku 2017 hotovou jen 38 % z dotazovaných firem. Společnost SODAT zjišťovala v průzkumu i to, jak svoje data firmy zabezpečují. Nejčastějším opatřením je zavedení přístupových práv (69,2 %) spolu se šifrováním dat (57,7 %). Přes 11 % firem ale nezabezpečuje svá data nijak. Nařízení Evropské unie přitom doplňuje již platné zákony o kybernetické bezpečnosti a ochraně osobních údajů.

Více než tři čtvrtiny firem už se setkaly se ztrátou nebo únikem dat

Bezmála 80 % společností se už s incidentem úniku nebo ztráty dat v minulosti setkalo. Ochrana dat je proto pro firmy stěžejní záležitostí. „Často se například stává, že zaměstnanec, který odchází ze zaměstnání, dá výpověď nebo je propuštěn, si vezme některá data s sebou. Platí pak, že čím výše postavený zaměstnanec, tím citlivější data. Ke ztrátě dochází kvůli nedbalosti zaměstnance nebo odcizení zařízení. Rizikem jsou i chyby v zabezpečení systému, dojít může také například k napadení kryptoviry, a tak k nechtěnému zašifrování dat hackery,“ popsal senior product specialist Jan Kozák.

S blížícím se datem platnosti nařízení EU si firmy uvědomují potřebu toto téma řešit, nicméně většina z nich se problematice podle společnosti SODAT nevěnuje včas. „Firem, které mají tuto problematiku dořešenou i technicky stále moc nepřibývá,“ doplnil Kozák.

GDPR přitom přináší změny hned v několika rovinách. „Z procesního hlediska jsou nově subjekty pracující s osobními informacemi povinny oznámit úřadům únik dat do 72 hodin. Výrazně se zvyšují pokuty právě za porušení oznamovací povinnosti, ale i za nedostatečné zpracování procesů a porušení bezpečnosti chybou organizace. Data je tak potřeba nejen chránit, ale i sledovat jejich pohyb,“ vysvětlil CEO společnosti SODAT Jan Vobruba.

Jak data zabezpečovat?

Data mohou firmy chránit hned několika způsoby. Vždy jde o souhrn několika opatření. Základem jsou přístupová práva, která v průzkumu uvedlo více než 69 % dotázaných firem. Vhodné je ale přístupová práva poskytovat pouze k těm datům, která zaměstnanci opravdu potřebují.

Nejběžnějším adekvátním způsobem ochrany dat je pak šifrování, které lze kombinovat s monitoringem a auditem přístupů, aby bylo možné incident v případě potřeby dohledat. Šifrování chrání před neoprávněným přístupem, a zabezpečuje například i výměnu dat.

Podle společnosti SODAT jsou důležité především:

  • Vědět, kde firma důležitá a citlivá data má
  • Nastavit restriktivně přístupová práva
  • Šifrovat data proti neoprávněnému přístupu i mimo firmu
  • Monitorovat přístupy k datům pro analýzu a řešení incidentů
  • Zálohovat dat
Štítky: 

Podobné články

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více