Špičkové modely táhnou růst prodeje televizorů
K celkovému růstu přispívá i zvyšující se zájem o špičková zařízení za vysoké průměrné ceny, smart televizory a televizory s připojením k internetu, jakož i oživení na rozvíjejících se trzích.
Z regionálního hlediska se o růst silně zasloužila Latinská Amerika. Země tohoto kontinentu přispěly v první polovině roku 2018 k celosvětovému zvýšení obratu na trhu televizorů 25% růstem tržeb. Tento region se na celosvětových prodejích televizorů podílel 11 % a úspěšně se zotavil ze značných ztrát zaznamenaných v minulých letech. Vývoj v Evropě a v asijsko-pacifickém regionu se pohyboval mezi minus pěti a plus čtyřmi procenty.
Velké obrazovky se špičkovou zobrazovací technologií
V prvním pololetí 2018 představovaly televizory s úhlopříčkou 50+ palců polovinu celosvětových prodejů. Cena těchto přijímačů může dosahovat až 4 000 euro. Markus Kick, expert GfK na spotřební elektroniku, poznamenal: „Tyto vysoce kvalitní přístroje nabízejí v kategorii prémiových cen technologii HDR nebo organické LED (OLED) umožňující dosahovat lepšího kontrastu a dokonalého zobrazení, což vede k nárůstu hodnoty prodejů o více než sto procent. Západní Evropa nejvýrazněji posouvala trend směrem k OLED, ale téměř všechny regiony vykazují trojciferný růst. Předpokládá se, že ve druhém pololetí se do hry zapojí další výrobci a dále posílí dynamiku tohoto trhu. Pokud jde o rozlišení obrazovek, formát 4K je stále na vzestupu a očekává se, že již letos budou představeny první modely s 8K.“
Odvrácenou stranou tohoto trendu je fakt, že rozlišení UHD a větší obrazovky mají dopad na roční spotřebu elektřiny televizorů. V Evropě získalo během prvního pololetí 2018 pouze 33 % prodaných televizních přijímačů energetickou třídu A+, což potvrzuje daný negativní trend. Prodej zařízení A++ je stále zanedbatelný.
Smart televizory a TV přes internet
Díky obrovskému úspěchu platforem pro streamování filmů a v důsledku toho, že mladší zákazníci ztrácejí zájem o lineární vysílání televizních pořadů, se stala smart televize téměř standardem. Od ledna do června se prodej těchto zařízení podílel na celkových tržbách 85 %, zatímco v roce 2017 to bylo 79 %. Na regionální úrovni během prvního půlroku 2018 činily tržby za smart televize v Latinské Americe 93 % hodnoty prodejů. Pouze Střední východ a Afrika zůstávají pozadu se zhruba 66% podílem smart televizí na celkové hodnotě prodejů.
Dalším krokem ve vývoji jsou televizory ovládané hlasem, jejichž výrobou se začíná zabývat stále větší počet firem a díky tomu se zvyšuje dostupnost digitálních domácích asistentů. Zatím ještě není technologie hlasového asistenta vždy integrována do televizního přijímače a hlasové ovládání umožňuje externí zařízení. Teprve čas ukáže, zda toto řešení převáží, či zda jde pouze o přechodně využívanou technologii.
Internetový maloobchod narušuje celosvětový TV trh
V prvním pololetí 2018 představoval internetový prodej televizorů celkem 18 % jejich celosvětového prodeje, což znamená oproti 15 % ve stejném období předchozího roku tříprocentní nárůst. Západní Evropa a rozvíjející se asijské země přispěly do internetového prodeje 17 a 22 %. Navýšení se odráží rovněž na tom, kdy během roku dochází k největšímu prodeji: efekt Vánoc se naposledy projevil v roce 2015 a od roku 2016 se nejvyšší poptávka přesunula na listopad díky internetovým prodejním akcím, jako je Černý pátek. Tento vývoj je patrnější v zemích, kde velké internetové obchody pořádají během roku různé nákupní akce. Avšak fotbalové turnaje, jakým bylo letošní fotbalové mistrovství světa v Rusku, posouvají prodejní špičky ještě dramatičtěji, v tomto případě do května a června.