Situace na trhu tiskových zařízení na podzim 2021
O aktuální informace přímo z trhu se s námi podělili zástupci firem Brother (Zdeněk Kapusta, country manager CZ&SK), Canon (Jitka Štědroňová, specialistka komunikace), Epson (Marcel Divín, branch office manager pro Epson CZ&SK), HP (Erika Lindauerová, generální ředitelka společnosti pro Česko a Slovensko), Kyocera Document Solutions Czech (Václav Dvorský, marketing manager), Lexmark (Jan Donát, large account manager) a OKI (Miroslav Pávek, channel manager). Svými postřehy pak přispěl i CEO a spoluzakladatel společnosti Y Soft Václava Muchna.
Tiskárny pro domácnosti a domácí kanceláře
Společnost Canon ve spotřebitelském segmentu mezi klíčové vlastnosti řadí nízké náklady na tisk, možnost tisknout z mobilního zařízení pomocí Wi-Fi a pochopitelně vysoká kvalita černobílého i barevného tisku. Mezi modely, na které byste měli u Canonu soustředit pozornost, pak podle Jitky Štědroňové patří například multifunkce Canon Pixma TS9550 nebo Pixma iP8750 se šesti samostatnými inkousty, kterou ocení zejména ti, kteří tisknout doma fotografie.
Velmi aktivní je ve spotřebitelském segmentu již dlouhodobě společnost Epson, která v nedávné době v segmentu domácností i domácích kanceláří z velké části obměnila portfolio produktů ze série EcoTank od základních modelů až po nejnovější řadu L62xx. „V této kategorii lze také najít všechny prodejní trendy. Nachází se zde tiskárna s podporou Wi-Fi tisku a rovněž je rozšířena nabídka bílých zařízení na pět samostatných řad vhodných pro různá prostředí od běžných domácích až po zařízení vybavená pro kancelářský tisk. Uvedli jsme také nové EcoTank Business modely ve formátu A4 a A3 vybavené rozšířeným managementem přístupu uživatelů, podporou PCL či servisní zárukou přímo u uživatele. Jde o prodejně velmi úspěšnou řadu L65xx (nejvyšší model L6580) a nově rozšířenou řadu A3 modelu L15xxx (nové nejvyšší modely L15180 a M15180 barevný nebo čistě monochromatický tisk). Pokud se situace zejména v logistice ustálí, plánujeme v průběhu kalendářního čtvrtého čtvrtletí roku 2021 prodat na českém i slovenském trhu přes 20 000 kusů těchto zařízení,“ uvedl za Epson Marcel Divín.
Společnost Kyocera ve spotřebitelském segmentu očekává zejména o základní modely multifunkčních zařízení a tiskáren ve formátu A4, se zvýšeným důrazem na barevná zařízení. Segment SOHO podle zástupce společnosti Kyocera při výběru tiskového zařízení nejvíce ovlivňuje cena, výbava a vlastnosti, jako například bezdrátové připojení, vysoká kvalita a rychlost tisku se zaměřením na multifukční zařízení s možností kopírování, tisku a skenování. Značka výrobce zařízení je až na druhém místě. Z tohoto důvodu nepředpokládáme, že by se tento trend změnil. Z nabídky firmy Kyocera je možné doporučit tiskárny Ecosys P2235dn/dw nebo v P5026cdn/cdw a multifunkční zařízení Kyocera Ecosys M2040dn/dw nebo Ecosys M5526cdn/cdw.
„Poptávka po domácích tiskárnách a zařízeních pro malé kanceláře se díky hybridnímu způsobu práce zvýšila a očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Předpokládáme proto, že ve spotřebitelském sektoru si své kupce najdou především multifunkční tiskárny, které zvládnou kombinovat tisk, kopírování i skenování,“ uvedla za HP Erika Lindauerová.
Zdeněk Kapusta z Brotheru by ve spotřebitelském segmentu doporučil mono laserová zařízení DCP-L2532DW a DCP-B7520DW. Jde o zařízení ideální pro home office nebo malou kancelář, tiskárny jsou vybavené Wi-Fi, umí oboustranný tisk dokumentů a tisknou minimálně 30 stran za minutu. Model DCP-B7520DW patří do produktové řady Toner benefit, která se vyznačuje velmi nízkými tiskovými náklady.
Tiskárny a multifunkce pro firemní klientelu
„Dobře se budou prodávat profesionální LED a laserové modely, protože trh v tomto segmentu dohání ztrátu způsobenou covidem. Ve svém portfoliu má OKI konstrukčně zcela novou barevnou A4 tiskárnu Oki C650, která je o dost menší než jiné srovnatelné modely, je rychlá, nabízí levný tisk v barvě i černobíle a tonery až na sedm tisíc stránek. Je to zkrátka ideální volba pro firmy. Chystáme také zajímavou nabídku na A4 barevné multifunkce. Velmi konkurenční projektové ceny již od jednoho kusu umíme poskytnout na A3 barevné tiskárny řady C8 i multifunkce MC8,“ uvedl Miroslav Pávek z Oki.
V Lexmarku v současné době evidují poptávku po robustnějších modelech tiskáren a multifunkcí tak, aby měly delší životní cyklus, než je běžných 4-5 let. Lexmark v tomto vyniká díky vlastnímu návrhu konstrukce celého A4 portfolia. Co se týče novějších trendů, tak stoupá zájem o propojení tiskáren a multifunkcí s cloudovým světem. Ať již jde o různé konektory do známých cloudových služeb a možnost tisku dokumentů z jejich úložišť nebo skenováni do těchto úložišť. Zájem roste i o pokročilejší služby, jako je správa celého tiskového prostředí z cloudové platformy, nebo o řízení tiskové fronty. Z portfolia Lexmarku lze pro podzimní sezónu doporučit model Lexmark MX521ade. Jde o mono multifunkci, která bez problému obslouží menší až střední pracovní skupinu. Jde o robustní pracovní stroj, který uživatelům poskytne vše, co k práci potřebují.
Stále důležitější je podle Jana Donáta také správa tiskového prostředí: „Pro správu tiskového prostředí poskytuje Lexmark svým partnerům a zákazníků řešení Lexmark Cloud Fleet Management. Toto řešení je pro partnery a zákazníky k dispozici zdarma a umožňuje k dodaným produktům nabídnout přidanou hodnotu. Pro správu tiskové fronty máme v nabídce cloudové řešení Lexmark Cloud Print Management.“
Canon ve firemním segmentu nedávno uvedl na trh novinku imageRunner C3226i, efektivní barevnou multifunkční tiskárnu pro formát A3 poskytující spolehlivou produktivitu a zabezpečení. Zajímavá je také barevná A4 tiskárna pro firemní tisk i-Sensys 722CDW a rovněž stolní černobílá multifunkce i-Sensys X 1238i. V popředí zájmu stále stojí téma hybridní kanceláře, kdy zaměstnanci pracují částečně z kanceláře a částečně z domova. K tomu potřebují ucelený systém pro zpracování dokumentů, ke kterému se mohou připojit odkudkoli. Canon takové řešení nabízí v podobě Uniflow Online.
„Ve firemním segmentu postupně dochází ke zotavení po loňském a částečně i letošním covidovém roce, kdy se zaměstnanci postupně vrací z home officu do standardního pracovního prostředí. Stále zde platí trend centralizace tisku na koridorová zařízení ve formátu A4 nebo A3 s velkým důrazem na bezpečnost tisku a minimalizaci nákladů na celkový provoz tiskové technologie včetně nákladů na vlastnictví,“ zamyslel se Václav Dvorský f firmy Kyocera Document Solutions Czech. Z portfolia společnosti Kyocera se firemní zákazníci zajímají především o multifunkční zařízení TASKalfa 358ci / TASKalfa 2554ci pro menší a střední podniky a firmy a TASKalfa 508ci / TASKalfa 5054ci pro střední a velké podniky a instituce.
Epson se v případě kancelářského tisku částečně spoléhá na již výše zmíněné modely z řady EcoTank Business, ale primárně se zde zaměřuje na podporu prodeje zařízení WorkForce RIPS, opět ve formátech A4 i A3. Modelová řada WF-C579R dominuje v segmentu A4 barevného tisku velmi nízkými náklady na tisk, které jsou stejné/nižší než u typických A3 kopírovacích zařízení. Zařízení je dostatečně robustní, výkonné, plně vybavené a spravovatelné pomocí softwarových řešení Epsonu, případně řešení třetích stran. Stejné řešení nabízíme i ve formátu A3, kde jde o dvě modelové řady WF-C878R a C879R lišící se primárně výbavou či možnostmi managementu. I zde garantujeme nejen velmi nízké náklady na tisk, ale i celkové náklady na vlastnictví (TCO). „Zásadním parametrem v tomto segmentu je i skladová dostupnost v České republice i na Slovensku, která je okamžitá. I zde jsou naše prodejní plány v řádech větších stovek kusů/jednotek tisíc kusů v posledním kvartále roku 2021,“ doplnil Marcel Divín.
Nejistá situace s dostupností produkce
Situace na trhu s tiskárnami a multifunkcemi je podobná, jako ve většině dalších ICT segmentů – tedy nestabilní a nejistá s tím, že někdy je lépe, někdy hůře, ale u většiny výrobců je vždy k dispozici „aspoň něco“, v každém případě je na tento aspekt nutné pamatovat a při svých „dealech“ jej prostě brát v potaz.
„Stejně jako výrobci na celém světě, tak i Lexmark je nedostatkem komponent na světovém trhu ovlivněn poměrně výrazně v celém svém portfoliu. Vlivem narušení dodavatelského řetězce vyplývající z pandemie, dalších událostí v elektronickém průmyslu a logistiky došlo ve výrobě k nedostatku součástek a zpoždění přepravy,“ uvedl Jan Donát z Lexmarku.
Lexmark se i přes tuto nepřízeň snaží minimalizovat dopady této situace na své zákazníky a partnery. Ve většině případů jsme schopni situaci vyřešit. Naším partnerům doporučujeme se zaměřit primárně na modely, které mají oproti jiným v našem portfolio lepší dostupnost. Podporujeme naše partnery při jednání se zákazníky a umožňujeme formou promoakce snížit cenu záručních balíčků tak, aby náš zákazník mohl přečkat dobu, než budou k dispozici aktuálně nedostupné modely. Jisté zlepšení situace můžeme očekávat již ke konci roku a pak v průběhu prvního čtvrtletí 2022.
Situací je negativně poznamenán také Canon, který postupnou stabilizaci situace očekává (snad) již ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku.
„Za standardní situace bychom na trh samozřejmě dodali více tiskáren. Neděje se ale nic dramatického, zákazníci tisknou na svých zařízeních a kupují do nich spotřební materiál. V současné době je trochu nižší tlak na cenu, takže lze prodávat s o něco vyšší marží. Svým resellerům bychom doporučili rozumné naskladnění modelů, u kterých očekávají prodej v podzimní sezóně. Kdo bude naskladněn, prodá. Rádi jim pomůžeme,“ slíbil Miroslav Pávek z Oki.
V současné době má na dostupnost a nedostatek produktů vliv několik faktorů – vyšší poptávka v kombinaci s výpadky v dodavatelském řetězci a dodávce čipů. Aby společnost HP tyto výzvy vyřešila, využívá veškeré dostupné přepravní cesty, a stejně tak vylepšila postupy, aby všechny procesy fungovaly rychleji a efektivněji. K tomu patří i přechod na systém SAP S/4HANA, jenž poskytuje v reálném čase informace o výrobě, dostupnosti i stavu produktů. Celkově se však dostupnost produktů HP vyvíjí pozitivně.
„Na vzniklou situaci jsme interně reagovali změnou vnitřních procesů na straně logistiky a re-distribuce kanálového prodeje, abychom minimalizovali dopady tohoto vlivu na samotný obchod. V této situaci jednoznačně platí naše doporučení pro partnery, aby pro zachování kontinuity dodávek tiskového hardwaru, spotřebního materiálu a náhradních dílů více využívali předzásobení a nebyli tak přímo závislí na aktuálním stavu dodávek a skladových zásob,“ uvedl za společnost Kyocera Václav Dvorský.
„Velkou poptávku po tiskových zařízeních se nám dlouhodobě nedaří uspokojovat. V tuto chvíli se zdá, že situace by se mohla výrazněji zlepšit až v měsíci listopadu, pokud tedy nenastanou další komplikace,“ přiznal za firmu Brother Zdeněk Kapusta a uzavřel: „Bohužel problémy s výrobou a přepravou z Asie zatím přetrvávají. Výpadky ve výrobě jsou způsobené jednak kvůli lockdownu v zemích, kde vyrábíme, a dále pak zmiňovanými nedostatky komponentů. Tady bych zmínil, že kromě čipů na trhu chybí například i displeje. Dalším faktorek, který negativně ovlivňuje dodávky zboží, je doprava. Kromě toho, že se asi čtyřnásobně zvýšila cena dopravy, je velmi omezená i přepravní kapacita. Chybí kontejnery, objevují se i uzávěry přístavů. Mnohdy jsme nuceni používat pro přepravu zboží leteckou dopravu. Tato situace nás velmi mrzí. Musím říci, že i v době lockdownu naše zastoupení fungovalo standardně na plný výkon. Bohužel ale můžeme prodat pouze to, co se vyrobí a dopraví k nám. Věřím, že už se pomalu blýská na lepší časy. Na měsíc listopad a prosinec už máme přislíbené vyšší dodávky, a doufám že tento trend bude pokračovat i po Vánocích.“
Komentář k vývoji tiskových potřeb v době pandemie:
Václava Muchna, spoluzakladatel a CEO společnosti Y Soft:
Původně to skoro vypadalo, že lidé zůstanou pracovat z domu, a že funkce kanceláří (a s tím i tisk a skenování) výrazně ztratí na významu. Ukazuje se ale, že firmy nevěří svým zaměstnancům natolik, aby je nechaly kompletně pracovat z domova. Jednoznačně vidíme, že s návratem lidí do kanceláří se objemy tisků a skenů postupně vracejí na předcovidovou úroveň. Trh s tiskem a skenováním asi výrazně neporoste, ale bude pravděpodobně stagnovat dalších pět let.
Pandemie však jednoznačně změnila přístup ke cloudu. Jednoznačně se ukazuje, že celá správa tisku se přesune do cloudu a firmy se budou chtít kompletně zbavit tiskových serverů – často poslední části infrastruktury, kterou mají on-premise. To naznačuje i Microsoft Universal Print, na což Y Soft zareagoval představením řešení Omni UP365, které k Universal Printu od Microsoftu dokáže připojit i starší tiskárny bez nativní podpory této technologie.