Sedm AI technologických trendů podle společnosti Cisco

17. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco systems)
Umělá inteligence v roce 2023 poprvé pronikla plnou silou do retailového světa koncových uživatelů. Společnost Cisco vidí v nástupu AI změnu, která přichází jednou za generaci. Ve své technologické předpovědi na rok 2024 se proto zaměřila na to, jak AI (zejména pak generativní umělá inteligence) ovlivní firemní IT prostředí.

Růst GenAI v podnicích

Generativní umělá inteligence (GenAI) se bude v podnikovém prostředí rychle rozšiřovat a funkce jako rozhraní přirozeného jazyka (NLI) se v produktech a aplikacích stanou do konce roku 2024 standardem. Růst zaznamenají velké jazykové modely (LLM) a aplikace B2B, které poskytují rozhraní API pro lepší přístup k datům a jejich analýzu. Dojde k posunu směrem k menším, specializovaným LLM, jako je model LLaMA-7B pro vysokou přesnost a specializované domény.

Etické používání a správa umělé inteligence

Dojde k posunu směrem k zodpovědnému a etickému používání umělé inteligence s komplexními zásadami pro zmírnění rizik, jako je porušování práv duševního vlastnictví a ochrany osobních údajů. Veřejně dostupná kvalitní jazyková data mohou být do roku 2026 vyčerpána, proto budou modely potřebovat soukromá nebo syntetická data.

Dezinformace z dílny AI

V roce 2024 se zvýší hrozby dezinformací vytvářených umělou inteligencí (klonované hlasy, deepfakes, boti na sociálních sítích apod.). To vyžaduje i nová řešení AI, která pomohou před takovými podvody chránit, mimo jiné i tím, že se budou trénovat na velkých souborech dat, aby se zvýšila jejich přesnost.

Kvantová výpočetní technika

Dojde k výraznému pokroku v prevenci hrozeb, jež kvantová výpočetní technika představuje pro šifrování a bezpečnost dat. V očekávání budoucích kvantových útoků bude využívána postkvantová kryptografie (PQC) a kvantové sítě získají na významu v oblasti bezpečnosti a zpracování dat.

Využití API pro umělou inteligenci

Podniky budou stále více spoléhat na abstrakci API, aby mohly využívat schopnosti umělé inteligence bez složitého vývoje vlastních platforem. Rozhraní API zajistí bezproblémové propojení s předem připravenými nástroji, službami a systémy umělé inteligence bez nutnosti většího nastavení. Přístup založený na API umožní automatizaci opakujících se úloh, hlubší vhled do dat a lepší rozhodování. „Zákazníci Cisco jsou již zvyklí na využívaní tradičního API v našich síťových nebo komunikačních produktech. V poslední době již ale zpřístupňujeme i API spojené přímo s nativními AI vlastnostmi Cisco řešení. Příkladem může být Cisco AI Endpoint Analytics API v našem Catalyst Center LAN kontroléru nebo Contact Center AI API pro cloudová kontaktní centra,” popsal technický ředitel Cisco Pavel Křižanovský.

Úspory energií při nasazení umělé inteligence

Snižování spotřeby energií hraje zásadní roli při řešení změny klimatu. Výběrem menších modelů AI s menším počtem vrstev a filtrů specifických pro případy použití začnou společnosti snižovat náklady na spotřebu energie ve srovnání s obecnými systémy. Tyto specializované systémy jsou vyškoleny na menších, vysoce přesných souborech dat a efektivně plní specifické úkoly. Naproti tomu modely hlubokého učení využívají obrovské množství dat. „Umělá inteligence není zadarmo, i když by se to běžnému domácímu uživateli ChatGPT mohlo zdát. Firmy budou pro své potřeby stále častěji využívat specializované modely, které nejsou tak nákladné. Už teď se totiž zdá, že spotřeba velkých modelů se může zanedlouho přiblížit spotřebě menších států, jako Nizozemí nebo Irsko,“ vysvětlil Pavel Křižanovský.

AI při vývoji softwaru

Umělá inteligence bude hrát stále významnější roli pro efektivitu programování. Vývojáři použijí umělou inteligenci k urychlení práce a automatizaci únavných úkolů, jako například testování. Aplikace pro spolupráci a pomocníci s umělou inteligencí pomohou týmům řešit složitosti týkající se zabezpečení, pozorovatelnosti a infrastruktury na základě doporučení generovaných umělou inteligencí. „Velká část developerů si již AI vyzkoušela pro vývoj částí kódu a často byli velmi pozitivně překvapeni, jak se s tím ChatGPT vypořádal. Myslím, že v budoucnu můžeme očekávat skutečně rutinní využívaní AI pro komplexnější vývoj celých aplikací,“ Pavel Křižanovský.

Štítky: 
Umělá inteligence, Cisco systems

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více