Sdružení pro IT profesionály v ČR
Celosvětovým standardem pro tuto oblast je ITIL a z něj vycházející norma ISO/IEC 20000, itSMF je tedy současně vnímáno jako fórum uživatelů tohoto standardu, které ale současně zásadním způsobem ovlivňuje rozvoj celého odvětví ICT managementu.
V České republice působí již osmým rokem. Aktuálně sdružuje více než 200 IT profesionálů ze zhruba 50 firem působících na českém trhu. Ke kterým patří například: Česká pojišťovna, DHL, GE Money, HP, IBM, ING, PRE, RB, Škoda Auta, Telefónica a další.
Aktivity a cíle sdružení
Hlavním cílem sdružení je umožňovat členům sdílet své praktické znalosti a zkušenosti z oblasti řízení ICT služeb. V letošním roce začali aktivně pracovat se svými členy a připravili koncept akcí s názvem „itSM Prakticky“. Jak již sám název napovídá, jedná se o semináře, kde se snaží účastníkům ukázat IT Service Management v praxi.
Každý seminář se zabývá jedním konkrétním tématem. Koncept je připraven tak, že každý seminář vede jeden ze členů sdružení a představuje tam řešení, které realizovali ve své společnosti. Díky maximální otevřenosti se účastníci seznámí s předpoklady a výsledky jednotlivých kroků, které vedli k finální realizaci, ale také s překážkami, které v rámci procesu nastaly.
Letos bylo uspořádáno devět seminářů itSM Prakticky:
- preITSM aneb Principy řízení IT služeb v Pražské energetice
- praktická aplikace Release managementu v GE Money
- Change management v České pojišťovně
- CMDB v České spořitelně
- Implementace Problem managementu v DHL
Pro členy
Kromě pravidelných seminářů samozřejmě společnost vede databázi certifikovaných specialistů v ČR a akreditovaných certifikačních orgánů. Pravidelně přináší informace o dění a vývoji v oboru a pořádá každoroční soutěž o nejlepší itSM Projekt roku, které se mohou zúčastnit i nečlenské společnosti.
Pro členy je také dostupná služba „Zeptejte se expertů“. Kde mohou být položeny dotazy na panel našeho expertního týmu, které se mohou týkat v zásadě jakýchkoli aspektů souvisejících s ITIL a normou ISO/IEC 20000.
Je možné se někde blíže seznámit se sdružením?
Určitě ano. Nejvýznamnější každoroční akcí, kterou jako sdružení pořádá je výroční konference itSMF Czech Republic, která je určena také pro veřejnost.
8. výroční konference itSMF Czech Republic má podtitul „Štíhlý IT Service management“ a odehraje se 23. 10. 2013 v TOP hotelu Praha (Blažimská 1781/4, 149 00 Praha 4 – Chodov)
V pokračující recesi se společnosti snaží zlepšit svůj hospodářský výsledek často spíše snížením nákladů než zvýšením svých výnosů. Prozkoumejme, zda jim k tomu může pomoci vhodná implementace IT Service managementu a procesního řízení - či jaké možnosti máme v optimalizaci jeho nasazení, například pomocí štíhlého myšlení.
Konferenční vstupné: plné 6 500 Kč a snížené 3 500 Kč.
Registrace: www.itsmf.cz/cz/zdroje/akce/registrace-na-konferenci-2013
Program konference bude, tak jak bývá zvykem, rozdělen do dvou sálů. Kde poběží souběžně program od 9.00 do cca 17.00 hod. Na závěr programu se mohou účastníci těšit na vyhlášení Nejlepšího ITSM Projektu roku 2013. Samozřejmostí akce je nejen oběd, ale i večerní raut s možností diskuzí nad tématy a příjemnou výměnou názorů. Všichni účastníci navíc obdrží praktický a hodnotný dárek.
Zlatými partnery konference jsou společnosti ALVAO, Hewlett-Packard, NextiraOne Czech, Telefónica Czech Republic, stříbrným partnerem je společnost Devoteam, a bronzovým partnerem CQS. Konference se koná za podpory sdružení ISACA a mediálních partnerů DCD Publishing, DSM, CIO Business World, ComputerWorld.
Kompletní program konference naleznete na www.itsmf.cz/uws_files/programy_a_pozvanky/pozvanka_konference2013.pdf
ITIL Quo Vadis - aneb ITIL 30 let poté
Vladimír Kufner - Business Operation Production / Process & Tools Architect, T-Systems Czech Republic
Autor se zaměří na hodnocení vývoje ITIL za posledních 30 let. Probere silné i slabé stránky, stejně jako to, co si jednotlivé verze ITIL daly původně do vínku a jak to bylo posléze naplněno. Uvede rovněž svůj pohled na související (konkurenční, doplňkové) standardy v tom kontextu, jak mohou doplnit ITIL. Na konci si autor dovolí svou predikci budoucího vývoje tohoto momentálně asi nejrozšířenějšího standardu pro správu služeb IT.
Re: PREzentace řízení IT v PRE
Miroslav Hübner, CIO; Jiří Kalousek, Analýzy, organizace a rozvoj IS, Pražská energetika
Na základě praktických zkušeností z budování systému řízení informatiky Skupiny PRE, dlouholeté evoluční integrace různých metodik a vývoje množství podpůrných nástrojů, budou představeny osvědčené, překvapivě jednoduché až samozřejmé principy, které je vhodné uplatňovat nejen při řízení IT služeb.
Jednoduché řešení složitého problému IT Service management ve třech principech
Jiří Skála a Rudolf Slaba, ITIL & Consultancy, Divize firemních zákazníků, Telefónica Czech Republic
I ty nejsložitější systémy, jako třeba vesmír nebo lidské tělo, fungují na několika jednoduchých principech. Ten, kdo tyto principy zná, je schopný se v takových systémech rychle orientovat. Tato premisa platí i pro systémy managementu služeb informačních technologií. V praxi se často setkáváme s tím, že firmy, ve snaze vyhovět všem normám a legislativním nařízením, vytvářejí nepřehlednou změť vnitřních předpisů, pravidel, politik a pracovních postupů. To ve svém důsledku vede k tomu, že jen málokdo se v této změti dokáže orientovat a všechny předpisy správně dodržovat. Přitom identifikované nedodržení těchto předpisů často generuje opatření, jehož důsledkem je další košatění firemní předpisové základny a tím další zvýšení složitosti systému řízení. Příspěvek popisuje tři základní principy, na nichž je založen systém managementu služeb ve společnosti Telefónica Czech Republic, a.s., který je úspěšně certifikovaný podle normy ISO/IEC 20000-1:2011. ISO norma stanovuje několik set mandatorních požadavků, které musí certifikovaný systém splňovat, nicméně díky aplikaci třech jasných principů je tento systém ve své podstatě velmi jednoduchý, pro všechny zúčastněné role a subjekty srozumitelný a tím také skutečně funkční. Cílem příspěvku je ukázat, že řízení i velmi složitých systémů managementu služeb může být snadné, pokud je jejich architektura jednoduchá.
Autorem článku je Helena Rubeš, výkonná ředitelka itSMF Czech Republic.