S AI si poradí jen jeden z deseti pracovníků

13. 4. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Z nového průzkumu digitálních dovedností společnosti Salesforce vyplývá, že naprostá většina pracovníků považuje dovednosti za důležitější než vzdělání nebo profesní zkušenosti. Najímání zaměstnanců na základě dovedností pak přináší obchodní výhody podle 98 % manažerů.

Osmdesát čtyři procent pracovníků z celého světa považuje při hledání zaměstnání na současném trhu za důležitější zkušenosti založené na dovednostech nežli diplom. Existuje ale nesoulad mezi dovednostmi, které firmy hledají, a které v současné době pracovníci opravdu ovládají. Zatímco čtyři z pěti pracovníků uvádějí, že při své každodenní práci využívají digitálních dovedností, jen málo kdo z nich ovládá takové, které znamenají schopnost práce s nástroji pro administrativu a management. Mezi nejrychleji rostoucí a nejžádanější dovednosti, o které dnes pracovníci mají přitom zájem, patří schopnost práce s umělou inteligencí (AI) a kódováním. To ale zatím stále patří mezi nejméně využívané v každodenních činnostech pracovníků.

Dobrá zpráva? Zdá se, že mezi pracovníky panuje menší strach a větší nadšení z potenciálu nových technologií, než se čekalo. To v kombinaci s uváděnou touhou pracovníků učit se novým dovednostem naznačuje, že společnosti mohou pomoci překonat mezeru v digitálních dovednostech tím, že budou svým zaměstnancům poskytovat průběžná školení založená na získání nových dovedností.

Celosvětový přesun k zaměstnávání na základě dovedností?

Posun k přijímání zaměstnanců na základě kvalifikace je patrný na všech úrovních. Většina (82 %) dotázaných manažerů uvedla, že dovednosti jsou nejdůležitějším atributem při hodnocení kandidátů. Pouze 18 % uvedlo, že nejdůležitější je příslušný titul zaměstnance.

Většina se také domnívá, že v oblasti řízení lidí bude mít upřednostňování rozvoje digitálních dovedností zaměstnanců pozitivní dopad na širší výkonnost podniku, přičemž uvádějí zvýšení produktivity (47 %), lepší výkonnost týmu (43 %) a lepší schopnost řešit problémy (40 %).

Dovednosti v oblasti umělé inteligence

Pracovníci jsou nadšeni novými technologiemi umělé inteligence, jako je generativní AI. Šedesát procent z celého světa dokonce uvedlo, že je nadšeno vyhlídkou na využití této technologie při své práci. Ve skutečnosti by jich ale více bylo nadšeno z jejího využití na svém pracovišti (58 %), než aby se obávali, že je v jejich práci nahradí (42 %). To je také v souladu se zájmem ze strany managementu: celosvětově dvě třetiny (67 %) tvrdí, že jejich společnost zvažuje způsoby využití generativní AI.

Navzdory tomuto nadšení však nedávný průzkum ukázal, že ačkoli více než polovina vedoucích IT pracovníků v USA tvrdí, že jejich firma v současné době generativní AI využívá nebo s ní experimentuje, 66 % z nich tvrdí, že jejich zaměstnanci nemají dovednosti, které by jim umožnily tuto technologii úspěšně využít.

Pracovníci se ale shodují, že dovednosti v oblasti AI jsou důležité a téměř čtvrtina jich řadí tyto dovednosti v oblasti AI mezi tři nejdůležitější. Toto číslo se také zvyšuje s výhledem na příštích pět let.

Potřeby se vyvíjejí, dovednosti zaostávají

Navzdory významu, který tyto změny mají pro budoucí dovednosti, uvádí pouze 1 z 10 pracovníků, že jejich každodenní práce zahrnuje v současné době umělou inteligenci. Pouhých 14 % pak uvádí, že jejich práce zahrnuje jiné související digitální dovednosti, jako je šifrování a kybernetická bezpečnost. Méně než 13 % tvrdí, že využívá dovednosti v oblasti kódování a vývoje aplikací.

Odvětvím, které má nejvyšší index pro dovednosti v oblasti umělé inteligence, je konkrétně technologický průmysl. Zde využívá dovedností v oblasti umělé inteligence na jednotlivých pracovních pozicích méně než třetina zaměstnanců (27 %). Mimo tradiční IT role pak toto číslo ale klesá. Méně než 10 % zaměstnanců ve zdravotnictví (8 %) a ve veřejném sektoru (6 %) uvádí, že ve své každodenní práci využívají dovednosti v oblasti AI.

Cestou vpřed je zvyšování kvalifikace. Téměř všichni (97 %) globální pracovníci se totiž domnívají, že by podniky měly ve své strategii rozvoje zaměstnanců upřednostňovat dovednosti v oblasti AI.

Zvyšování kvalifikace je klíčové v širokém spektru nově vznikajících technologií. V důsledku nárůstu AI a automatizace proto budou podle průzkumu na pracovišti stále důležitější dovednosti v oblasti zabezpečení dat (60 %), etické dovednosti v oblasti AI a automatizace (58 %) a programovací dovednosti (57 %). Na otázku, jaké „měkké“ dovednosti budou v důsledku toho pravděpodobně důležitější, uvedli vedoucí pracovníci v oblasti řízení lidí na prvním místě kreativní nápadité dovednosti (56 %), dovednosti v oblasti vztahů se zákazníky (53 %) a vůdčí dovednosti (51 %).

Firmy, které se snaží zvyšovat dovednosti v oblasti nových technologií a zaměřují se na nábor zaměstnanců na základě dovedností, mají naštěstí něco do začátku – pracovníci si totiž chtějí rozšířit svůj omezený okruh digitálních dovedností. Devět z deseti se dokonce domnívá, že by se jejich rozvoj měl upřednostňovat.

Metodologie výzkumu

Průzkum digitálních dovedností společnosti Salesforce provedla společnost TRUE Global Intelligence ve spolupráci se společností Dynata v únoru 2023. Vzorek tvořilo 11 035 pracujících dospělých v 11 zemích: V Austrálii, Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku a Singapuru jich bylo přibližně 1 000, ve Španělsku 1 005, ve Spojeném království 1 007, v USA 1 013, v Indii 1 003 a ve Švédsku 1 003. Tyto údaje jsou reprezentativní pro pracující dospělou populaci (ve věku 18+ let).

Štítky: 

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více