Říjnová e-commerce rostla o 31 %
„Zajímavým z pohledu růstu jsou během druhé vlny pandemie koronaviru třeba webkamery, které rostou meziročně o tisíce procent – zhruba trojnásobně oproti březnovým číslům,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.
Letos roste e-commerce už od samého začátku roku,kovidové vlny (a s tím spojená vládní opatření) nastartovaly opravdový boom. „Březnová a dubnová čísla byla meziročně na růstu 39 respektive 35 %,“ řekl Tomáš Braverman z Heureky a doplnil: „V říjnu jsme sledovali meziroční nárůst o 31 %. A to je potřeba zdůraznit, že se offline svět zavřel až kolem dvacátého října. E-commerce letos čeká z pohledu čísel neuvěřitelné období.“ Některé e-shopy zažívaly „první Vánoce“ už během jara, a teď se maximálně soustředí na ty ‚pravé‘. Ve spojení s vánoční sezónou budou rozhodně další měsíce atakovat rekordy, celý rok by mohl oproti loňsku vyrůst meziročně až o 33 %.
Šicí stroje má z jara každý, webkamery se dají sehnat až teď
Rozdíl oproti první vlně lze pozorovat například v elektronice, třeba u šicích strojů. „Je vidět, že ten, kdo chtěl a uměl šít, si šicí stroj pořídil už v březnu. Oproti březnovému meziročnímu skoku o 666 % vyskočil jejich prodej v říjnu ‚jen‘ o 45 %,“ poznamenal Braverman. Opačný trend je vidět zase u webkamer. Ty vyrostly v říjnu o tisíce procent oproti necelé tisícovce na jaře, tedy v březnu. „V březnu došlo totiž k poměrně rychlému vyprodání skladových zásob webkamer. Navíc, teď v říjnu nastal i kompletní přechod na distanční výuku, který poptávku po webkamerách oproti jaru posílil,“ vysvětlil Braverman. „Dalším zajímavým příkladem je třeba alkohol. V březnu válcoval tuto kategorii líh, ze kterého se vyráběla ‚domácí‘ dezinfekce. Během druhé vlny to vypadá, že lidé spíš než na výrobu dezinfekce pořizuji alkohol pro vlastní potěšení. Nejprodávanějším říjnovým druhem je rum Don Papa,“ uzavřel Braverman.
Přehled růstu dalších kategorií a srovnání březnových a říjnových čísel včetně zajímavých nejprodávanějších produktů najdete zde.