Reklamace a franšíza
V případě reklamace zboží nebo služeb se musí spotřebitel obrátit na ten subjekt, od kterého zboží koupil nebo který mu poskytnul službu. Pokud se jedná o podnikatele, který provozuje různé pobočky, je možné se obrátit na kteroukoliv z nich. “U franšízy může být tento postup matoucí, neboť obchod, který má na vývěsce stejné jméno a logo jako ten, ve kterém zákazník zboží koupil, nemá totožného provozovatele. S reklamací na domnělé „pobočce“ tudíž neuspějete,“ řekl vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
O tomto pravidle ovšem mnozí spotřebitelé nevědí, a proto se dopouštějí různých omylů. „Na poradenskou linku dTestu se obrátil spotřebitel, jenž chtěl reklamaci uplatnit v jiné prodejně, než ve které nakoupil. Zde sice zboží nejprve přijali, avšak po 30 dnech reklamaci zamítli s tím, že nejsou prodávajícím. Mezi tím ovšem spotřebiteli uplynula zákonná záruční doba. V daném případě pochybily obě strany. Prodávající vůbec neměl zboží do reklamace přijmout a spotřebitel si měl ověřit, u koho si zboží pořídil,“ uvedl příklad Lukáš Zelený.
Franšíza je modelem podnikání, na jehož základě může i menší subjekt úspěšně realizovat osvědčený podnikatelský projekt. Nabyvatel franšízy je samostatným právním subjektem, má svou vlastní obchodní firmu, identifikační číslo i vlastní účetnictví. Na modelu franšízy funguje v Česku řada společností.