Prodej chytrých domácích zařízení vloni klesl. Letos by se však mohl vrátit k růstu
Růst trhu bude podle aktuální prognózy pokračovat nejméně do roku 2027, kdy by měl prodej dosáhnout 1,23 miliard kusů.
Chytré televizory, které obecně představovaly největší kategorii smart home segmentu, zaznamenaly v roce 2022 pokles o 4,3 %. Protože byl však trh s televizory a souvisejícími produkty v roce 2021 mimořádně silný kvůli nákupům souvisejícím s COVIDem a omezenými možnostmi vycházení ven i další zábavy, je toto srovnání pro loňské výsledky v důsledku velmi obtížné a pokles je tím pádem očekávatelný.
„Chytré televizory budou i v roce 2023 pravděpodobně kvůli makroekonomickým tlakům a dlouhým cyklům obměny čelit dalšímu poklesu prodeje,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Díky nedávnému nástupu cenově orientovaných značek, jako jsou Amazon a Roku, IDC očekává další pokles průměrných prodejních cen televizorů a zároveň i zpřístupnění prémiových funkcí a vlastností do cenově dostupnějších zařízení.“
V ostatních segmentech, jako jsou bezpečnostní kamery, připojené zvonky a dveřní zámky a chytré displeje, se však letos očekává růst.
Prognóza smart home trhu v letech 2023 až 2027 (v milionech kusů) | |||||
Kategorie | Prodej 2023 | Tržní podíl (%) | Prodej 2027 | Tržní podíl (%) | Tempo růstu 2023-2027 |
Video zábava | 284,4 | 31,9 | 315,4 | 26,5 | 2,6 |
Domácí bezpečnost | 197,8 | 22,2 | 279,7 | 23,5 | 9 |
Osvětlení | 111,7 | 12,5 | 243,6 | 20,5 | 21,5 |
Chytré repro | 111,7 | 12,5 | 130,9 | 11 | 4 |
Termostaty | 25,9 | 2,9 | 31,5 | 2,6 | 5 |
Ostatní | 159,5 | 17,9 | 230,7 | 19,4 | 9,7 |
Celkem | 890,9 | 100 | 1 231,80 | 100 | 8,4 |
„Celosvětový trh chytrých domácností si nyní prochází nestabilním obdobím,“ řekl Adam Wright z IDC. „Přetrvávající narušení dodavatelských řetězců, inflace a nejisté ekonomické podmínky po celém světě ovlivnily růst trhu v roce 2022 a očekává se, že v dohledné budoucnosti budou i nadále vyvíjet tlak na pokles trhu. Navzdory těmto omezením je však pojem chytrá domácnost v mnoha částech světa již zcela běžný a spotřebitelé se stále častěji poohlížejí po těchto zařízeních, aby zvýšili svůj životní komfort a zážitek ve svých domovech i mimo ně.“