Pouze 11 % ředitelů firemních IT oddělení plně implementovalo AI. Mají obavy o data a bezpečnost

30. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Čtyřiaosmdesát procent firemních IT ředitelů věří, že umělá inteligence (AI) bude pro jejich podnikání stejně významná jako nástup internetu. Pouze 11 % z nich však tvrdí, že tuto technologii již plně implementovalo, a uvádí řadu technických a organizačních problémů v čele se zabezpečením a datovou infrastrukturou, které je třeba před plnohodnotným nasazením AI vyřešit.

Údaje, které pocházejí z nového průzkumu společnosti Salesforce mezi 150 ověřenými řediteli IT ve firmách s 1 000 a více zaměstnanci, poskytují přehled o stavu firemní AI a o překážkách, které je třeba řešit při nasazování strategií v oblasti umělé inteligence.

Mezi hlavní závěry průzkumu patří:

  • CIO pociťují tlak na to, aby se stali odborníky na umělou inteligenci. 61 % CIO má pocit, že se od nich očekává, že budou o AI vědět více, než vědí, a jejich kolegové v jiných společnostech jsou jejich hlavními zdroji informací.
  • CIO souhlasí s tím, že AI mění pravidla hry, ale jsou opatrní. 84 % ředitelů IT věří, že AI bude pro podniky stejně významná jako internet, ale 67 % k ní přistupuje opatrněji než k jiným technologiím.
  • IT se zaměřuje na datové iniciativy, než se začne věnovat umělé inteligenci. CIO uvádějí, že na datovou infrastrukturu a správu vynakládají v průměru 20 % svých rozpočtů, zatímco na AI pouze pět procent. Mezi největší obavy CIO z AI patří ohrožení bezpečnosti nebo soukromí a nedostatek důvěryhodných dat.
  • Obchodní partneři musí prověřit své časové plány v oblasti umělé inteligence. Šedesát šest procent IT ředitelů věří, že se jim investice do AI vrátí, ale 68 % z nich se domnívá, že jejich obchodní partneři mají nepřiměřená očekávání v tom, kdyse dostaví návratnost investic.
  • CIO vidí v oblasti AI nesoulad mezi jednotlivými odděleními. Zatímco funkce jako zákaznický servis jsou považovány za ty, pro které je největší využití AI, mohou být jiná oddělení vnímána jako málo připravená na tuto technologii.

„Generativní umělá inteligence je jednou z nejvíce transformujících technologií tohoto století,“ uvedl Juan Perez, CIO společnosti Salesforce. „Tento průzkum umožňuje nahlédnout na aktivity, které CIO napříč odvětvími a geografickými oblastmi pokládají příprav na zavádění skutečně důležité pro transformaci AI.“

Implementace AI zaostává za očekáváním zainteresovaných stran

Používání umělé inteligence na pracovištích rychle roste, protože zainteresované strany vidí příležitosti pro zvýšení efektivity práce. Téměr osm z deseti (77 %) ředitelů oddělení informačních technologií tvrdí, že mají dobrou nebo vynikající podporu vedení firmy ohledně zavádění AI. Přesto se CIO obávají naléhavosti, s níž budou k AI  přistupovat jejich obchodní partneři. Velká část respondentů (68 %) se také domnívá, že existují nepřiměřená očekávání, kdy například nevidí brzkou návratnost investic do této technologie.

Velký podíl vedoucích pracovníků v oblasti prodeje, marketingu, služeba elektronického obchodování považuje AI za „plně implementovanou“ do svých pracovních postupů. Existují však důkazy, že velká část těchto nesystémových zavádění AI je nesankcionovaná, což přináší značná bezpečnostní rizika, protože pracovníci posílají citlivé údaje prostřednictvím nezabezpečených LLM.

Na druhou stranu pouze 11 % ředitelů IT - s většími technickými znalostmi a širším rozhledem v organizaci - tvrdí, že plně implementovali AI, což je o 18 až 38 % méně než jejich kolegové z řad podnikatelů.

CIO řeší data a bezpečnost jako předstupeň AI

Pomalé tempo schvalování celopodnikových strategií a nástrojů AI lze přičíst zaměření na přípravné práce, které musí CIO řešit jako první. Vzhledem k transformační povaze umělé inteligence 67 % ředitelů IT oddělení tvrdí, že k jejímu zavádění přistupují ve srovnání s jinými technologiemi s větší rozvahou. CIO nemají nouzi o překážky, které je třeba při zavádění AI zvážit, ale zdaleka nejčastější jsou ty, které se týkají bezpečnosti a dat.

Obavy o bezpečnost lze řešit výběrem dodavatelů s robustními technologiemi, bezpečnostní  infrastrukturou, etikou a důvěryhodností a bezpečnostními opatřeními, což může učinit aktuálnost, kvalitu a dostupnost dat, na nichž je umělá inteligence založena, obzvláště náročným úkolem. Jde o velkou výzvu, což zdůraznilo několik respondentů z různých odvětví.

CIO si uvědomují, že než budou moci plně využít AI, musí dát svá data do pořádku, a proto v současné době vyčleňují v průměru čtyřikrát vyšší rozpočet na různé datové iniciativy. Přesto ředitelé IT odděleni pociťují nejistotu ohledně toho, kolik prostředků je třeba na umělou inteligenci v počátcích nasazování této technologie vyčlenit. Pouze 47 % z nich si je jisto, že na iniciativy v oblasti AI vyčlenili správnou výši rozpočtu.

CIO se snaží určit, kde je třeba upřednostnit AI

Kromě výzev spojených s posilováním datových základů je pro mnoho ředitelů IT obtížné definovat, kde a jak by se měla umělá inteligence projevit v jejich širších organizacích. To platí zejména vzhledem k novosti AI a nedostatečnému chápání, nebo dokonce obavám z této technologie napříč firemními odděleními.

A i když jsou případy využití AI v některých oblastech podnikání zřejmější, nemusí být tato oddělení nejvstřícnější nebo nejschopnější tuto technologii využívat. Například CIO považují zákaznický servis za oblast s největším počtem případů využití AI, ale také za oblast s nejmenším nadšením z jejího používání. Na druhou stranu u marketingu je patrná ochota využívat AI, ale je nejméně připravený napříč faktory, jako jsou například potřebné dovednosti.

Někteří ředitelé IT oddělení zjišťují, že tento nesoulad mezi obchodní hodnotou AI, nadšením a připraveností vyžaduje „chirurgičtější“ přístup k implementaci této technologie na celofiremní úrovni. „Vedoucí pracovníci mají jedinečnou příležitost předvést AI napříč svými společnostmi a ukázat skeptickým zaměstnancům, že jim AI může pomoci - nikoli překážet - v jejich práci. Efektivní podpora je rozhodující pro to, aby tito zaměstnanci získali potřebné dovednosti, nástroje a pokyny k vytváření hmatatelné hodnoty, aby jejich organizace začaly AI důvěřovat a věřit v její sílu,“ poznamenal Jeff Amann, EVP & GM Salesforce Industries.

Jako nejefektivnější se tak často jeví spuštění pilotních projektů, které ukazují sílu umělé inteligence a ne jejichž základě lze dále jednat o její širší implementaci. Tři čtvrtiny (75 %) respondentů popisují své organizace jako firmy, které se nacházejí v experimentální fázi zavádění AI.

CIO se na sebe vzájemně obracejí kvůli vzdělávání v oblasti AI

Jak se jejich šéfové chtějí čím dál tím více zaměřit na obchodní příležitosti vyvolané používáním umělé inteligence, jsou CIO pod pravděpodobně největším tlakem ve své kariéře, aby pomohli definovat a vytvořit strategie pro nasazení a využití AI. Umělá inteligence je nejen neznámou technologií, ale také technologií, která se vyvíjí pozoruhodným tempem. V důsledku toho se musí CIO dostat do tempa, a to rychle.

Nicméně ředitelé IT oddělení vědí, že nejsou sami, pokud jde o nedostatek znalostí o umělé inteligenci. Zatímco více než tři z pěti ředitelů IT si myslí, že očekávání zainteresovaných stran ohledně jejich znalostí AI jsou nereálná, pouze devět procent si myslí, že jejich kolegové mají větší znalosti než oni.

Protože se snaží rozvíjet odborné znalosti v oblasti rychle se rozvíjející technologie, obracejí se ředitelé IT na známé zdroje informací, jako jsou analytické firmy, dodavatelé technologií a technologická média. Přesto CIO v této oblasti nejčastěji důvěřují svým kolegům z jiných firem, což je trend, který vítá i samotný CIO společnosti Salesforce.

Metodika
Společnost Salesforce pověřila agenturu NewtonX, aby provedla dvojitě anonymní průzkum mezi 150 ověřenými podnikovými CIO po celém světě. Průzkum byl proveden mezi 23. a 30. červencem 2024 a přinesl odpovědi z 18 zemí a 17 odvětví. Firmy byly v tomto průzkumu definovány jako společnosti s nejméně 1 000 zaměstnanci.

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více
 Dominik Petrovič, product manager Video Solutions Services v Konica Minolta

Chytré kamery umí předejít útokům se zbraní. Útočníka odhalí i v davu

2. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konica Minolta)
Díky umělé inteligenci v kamerových systémech lze odhalit i skryté zbraně a zabránit tak potenciálnímu útoku. Jde o technologii, která může v současné rozbouřené době zachránit spoustu životů. V rozhovoru to uvedl Dominik Petrovič, product manager Video Solutions Services společnosti Konica Minolta. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více