Polovina českých firem si není jistá budoucností svého oboru, počítají ale s vlivem AI

17. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell Technologies)
Téměř polovina (46 %) českých firem si není jistá, jak bude jejich odvětví vypadat v příštích třech až pěti letech, 71 % však potvrzuje, že na jejich budoucnost bude mít velký vliv umělá inteligence (AI) a generativní umělá inteligence (GenAI).

I když panuje všeobecný optimismus ohledně AI a GenAI, ne všechny firmy jsou na tento trend připraveny. V českém prostředí 86 % respondentů vnímá dobré postavení své firmy vůči konkurenci a kvalitní strategii, zároveň má ale 83 % respondentů pocit, že se jim nedaří držet krok. Jako výzvy, kterým čelí při prosazování inovací, uvádějí nedostatek potřebných nástrojů a technologií (38 %), strach ze změny (35 %) a nedostatek znalostí (35 %).

GenAI se přesouvá od nápadů k implementaci

Respondenti z českých firem uvádějí, že GenAI má významný potenciál z hlediska posilování kybernetické bezpečnosti (42 %), zvýšení produktivity (36 %) a zlepšení konkurenceschopnosti (35 %). Jsou si také vědomi výzev, které je potřeba překonat: 64 % dotázaných se obává, že GenAI přinese nové problémy s bezpečností a ochranou soukromí, a 74 % souhlasilo s tím, že jejich data a duševní vlastnictví jsou příliš cenné na to, aby byly vloženy do nástroje GenAI, kde k nim může mít přístup třetí strana.

Obecněji řečeno, odpovědi naznačují, že podniky při postupu od nápadu k reálnému využití GenAI řeší praktické problémy, přičemž 64 % z nich uvedlo, že ji již začaly implementovat. Spolu se zaváděním GenAI vzrůstá zájem o pochopení souvisejících rizik a toho, kdo je za ně odpovědný. S tvrzením, že za jakoukoli poruchu nebo nežádoucí chování umělé inteligence by měla nést zodpovědnost organizace, nikoli stroj, uživatel nebo veřejnost, souhlasí 78 % respondentů.

„Umělá inteligence je vhodná pro automatizaci rutinních činností, jejím cílem není nahradit lidskou činnost, ale ulehčit práci na stereotypních úkolech. Pomůže nám věnovat se tomu, co nás skutečně naplňuje a udělat více práce za kratší čas. I české firmy to pomalu začínají chápat a využívat AI i GenAI na svých datech a s pomocí vlastních modelů. Klíčové jsou pro ně ale i technologie a zařízení s dostatečným výkonem,“ uvedl Petr Zajíček, client solution field product manager Dell Technologies.

Podniky se vyrovnávají s dnešní realitou bezpečnostních hrozeb

V širším měřítku zůstává pro firmy problémem kybernetická bezpečnost. Obavy jsou opodstatněné – 91 % českých respondentů uvedlo, že jejich firma v posledních 12 měsících zaznamenala kybernetický útok. Většina (93 %) uplatňuje strategii Zero Trust a 79 % respondentů uvádí, že má připravený plán reakce na incidenty pro zotavení z kybernetického útoku nebo úniku dat.

Mezi tři nejčastěji uváděné problémy patřily podvodné e-maily (phishing), malware a úniky dat. Problémy s phishingem svědčí o širším problému, a tím je role, kterou v bezpečnosti hrají zaměstnanci – 68 % respondentů se domnívá, že někteří zaměstnanci obcházejí pokyny a oficiální postupy v oblasti bezpečnosti IT, protože snižují jejich efektivitu a produktivitu, a 70 % označuje vnitřní hrozby za velký problém. To naznačuje, že je zapotřebí se zaměřit na školení, protože zaměstnanci představují první obrannou linii.

Správná infrastruktura povede firmy k úspěchu

Výzkum také odhaluje důležitost moderní datové infrastruktury v souvislosti s rozmachem technologií jako GenAI a růstem objemů dat. Investice do moderní škálovatelné infrastruktury byly uváděny jako nejdůležitější oblast, kde podniky potřebují zlepšení pro urychlení inovací. Většina osob s rozhodovací pravomocí v oblasti IT (74 %) uvádí, že s ohledem na předpokládané problémy při implementaci GenAI preferuje lokální nebo hybridní model.

Klíčovým aspektem inovací je také schopnost sdílet data napříč celým podnikem, přičemž pouze třetina respondentů uvádí, že dnes dokáže získávat z dat poznatky v reálném čase a podporovat tak inovační úsilí. Odpovědi však naznačují, že podniky tyto otázky řeší – 83 % dotázaných uvedlo, že data jsou tím, co je odlišuje od konkurence, a že strategie GenAI musí zahrnovat jejich využití a ochranu. Více než třetina respondentů (39 %) také očekává, že většina jejich dat bude v příštích pěti letech pocházet z edge prostředí.

O studii Innovation Catalyst

Společnost Dell Technologies realizací výzkumu pověřila agenturu Vanson Bourne. Studie se zúčastnilo 6 600 respondentů z firem a organizací s více než 100 zaměstnanci z Evropy, Severní Ameriky, Latinské Ameriky, Blízkého východu a Afriky, regionu Asie, Pacifiku a Číny. Jde o subjekty veřejného i soukromého sektoru. Tisková zpráva je zaměřena na odpovědi stovky respondentů z České republiky. Všichni respondenti ve své organizaci buď řídí nebo ovlivňují inovace. Rozhovory probíhaly online a telefonicky v září, říjnu a listopadu 2023.

Kompletní celosvětové výsledky studie naleznete zde.

Profilová karta firmy

Dell Technologies

Dell Technologies

Již více než 28 let poskytuje společnost Dell státům, komunitám, zákazníkům a uživatelům kdekoli na světě možnost využívat technologii, která splní jejich sny. Zákazníci věří, že jim zajistíme technologická řešení, s jejichž pomocí toho více udělají i zvládnou – přitom nezáleží na tom, zda u nich doma, v práci, ve škole nebo kdekoli jinde.

Zobrazit detail firmy

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více