Platební morálka českých podnikatelů a firem se zlepšuje
Platební morálka českých podnikatelů se navzdory náročným postcovidovým rokům zlepšuje. V loňském roce uhradili v termínu 63 % faktur, což představuje nejvyšší podíl za posledních pět let – v roce 2019 bylo včas proplaceno pouze 57 % vystavených dokladů. Po datu splatnosti bylo vloni uhrazeno 29 % faktur, v průměru se pak platba protáhla o 13 dnů. V porovnání s rokem 2019, kdy tato doba byla dokonce 58 dní, jde o významné zkrácení.
Jak zasáhl do platební morálky covid
Z údajů fakturačního systému iDoklad, určeného především pro malé podnikatele a firmy, vyplývá, že covidové období zasáhlo do uvedených čísel méně, než by se dalo předpokládat. V roce 2020 se sice mírně zvýšil počet neuhrazených faktur ze 7 na 11 %, nicméně počet faktur uhrazených včas se zvýšil a doba prodlevy pozdních plateb klesla z 36 na 29 %. Od té doby se všechny ukazatele vykazující platební morálku v České republice postupně zlepšují.
„Nejvyšší procento neuhrazených faktur spadá na covidové roky 2020 a 2021, kdy se bavíme o 11, resp. 10 %. Poté se ale situace opět stabilizovala a čeští podnikatelé nyní drží poměrně dobrou platební morálku,“ dodal Tomáš Loukota, ředitel divize small byznys a člen představenstva společnosti Seyfor.
Neuhrazené faktury se drží pod deseti procenty
Neuhrazené faktury, a to i po splatnosti, se vloni týkaly osmi procent dokladů evidovaných v online fakturačním systému iDoklad. Ten umožňuje rychlé vystavení faktur živnostníkům a malým firmám a anonymizovaná data sbíral od uživatelů, kteří mají aktivní párování plateb s fakturačním systémem. V loňském roce tak celkem evidoval přes 1,5 milionu vystavených faktur.
Na Slovensku je platební morálka výrazně horší
Jiná je situace na Slovensku, kde má iDoklad u podnikatelů a menších firem rovněž silné zastoupení. Zatímco v roce 2019 zde bylo uhrazeno 86 % faktur, vloni už to bylo jen 82 %, a to navzdory tomu, že mírně klesá podíl faktur uhrazených až po splatnosti a stejně jako u nás i u našich sousedů se zkracuje doba prodlení – na loňských 17 dnů ve srovnání se 40 dny v roce 2019.
„To poukazuje na výrazný rozdíl mezi českou a slovenskou platební morálkou. Na Slovensku se vloni optikou všech faktur evidovaných v iDokladu vyšplhal počet neuhrazených faktur až na 18 %, což je nejvyšší číslo za posledních pět let,“ doplnil Loukota.
Údaje vyplývají z anonymizovaných dat online fakturačního systému iDoklad, který porovnal údaje z předchozích pěti let.