Pět predikcí budoucnosti (malo)obchodu

22. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: HPE Aruba)
Maloobchodníci, kteří chtějí soutěžit o přízeň zákazníků, se musí přizpůsobit situaci. Obchodníci mají příležitost stát se do budoucna odolnějšími, a to prostřednictvím opatření, která podporují loajalitu zákazníků. Nad tím, co všechno by tedy měli v souvislosti se svým podnikáním do budoucna vzít v úvahu, se zamýšlí Gerri Hinkel ze společnosti Aruba.

Úspěšný obchodník současnosti už má za sebou digitální transformaci, která umožňuje jeho zákazníkům pohybovat se na různých platformách. Zákazník nechce jen vybírat mezi tím, jestli zrovna nakupovat online nebo offline, jde po zábavných a personalizovaných nákupních zážitcích, které se mísí mezi fyzickým a digitálním prostorem. Zákazník si dnes vybírá a nejistá makroekonomická situace ho nutí ještě více zvažovat, kde a jak má utratit své peníze. 

Maloobchodníci, kteří chtějí soutěžit o přízeň zákazníků, se musí přizpůsobit situaci. Technologie jsou klíčem k naplnění zákazníkova očekávání, což znamená, že břemeno akceschopnosti spadá nejvíce na obchodníkův IT tým. Ten musí vrcholně digitalizovat a být inovativní a přizpůsobivý. Stejně jako musí být spotřebitelé flexibilní v procesu nakupování, musí být firmy flexibilní v oblasti sítě. Adaptibilita sítě pomůže nejen v tom, aby byly naplněny požadavky spotřebitele, ale také pomohou firmě samotné ve zvýšení efektivity a obchodních operací.

Co přesně znamená, když potřebujeme naplnit požadavky zákazníků prostřednictvím IT týmů a sítě? V Aruba jsme se spojili s agenturou zabývající se globálními trendy Foresight Factory. Co tedy může po obchodní stránce přinést rok 2023?

Obchodníci přinesou zákazníkům v prodejnách pohlcující digitální zážitky

Překonali jsme představu, že kamenné prodejny slouží pouze k tomu, aby se zákazníci mohli fyzicky setkat s produkty. Zákazníci očekávají mnohem větší kreativitu. Chtějí zážitek, nejen transakci.

V důsledku toho se bude více investovat do technologií rozšířené reality a virtuální reality, které umožní značkám odhalit nové rozměry své nabídky každému, kdo projde jejich dveřmi. Jedno z možných použití VR v prodejně je trvalá a udržitelná prezentace zboží, popřípadě vytvoření showroomu pro výrobky, které by se do prodejny fyzicky nevešly.

Jaký to bude mít dopad na vaši síť? Imerzní technologie představují pro většinu sítí velkou zátěž, přičemž hrozí, že pomalé zasekané aplikace uživatele spíše odradí, než zaujmou. Tato zátěž však nebude konstantní, což znamená, že je zapotřebí inteligentní síť, která je škálovatelná, ať už nahoru nebo dolů, aby plynule a okamžitě přidělovala potřebné výpočetní zdroje.

Možnosti dodávek domů se stanou různorodějšími a diverzifikovanějšími

Na vyžádání, s časovým posunem, s možností volby místa – čím více možností zákazník má, tím je spokojenější, že si mohl nákup uzpůsobit svým potřebám. Pohybujeme se v éře, kdy je potřeba maximálně personalizovat.

Maloobchodníci budou reagovat stále větší nabídkou možností doručování objednávek. Vedle tradičních řešení budeme svědky vzestupu „click and collect” obchodů k vyzvedávání online objednávek, doručovacích mikrocenter, „pop-upů“ pro vyzvednutí v obchodě, kurýrů na vyžádání a mobilních obchodů. Na vzestupu jsou také geolokační služby.

Důsledek? Maloobchodníci budou muset rozšířit a zabezpečit svou síťovou infrastrukturu až na okraj, kde se k síti připojují lidé, zařízení a IoT. To umožní bezpečný přístup k datům téměř v reálném čase na rozdíl od tradičních nastavení, kdy jsou všechna data vedena přes centrální datové centrum.

Prodejny dostanou přívlastek „smart” pro příjemný nákupní zážitek

Vzhledem k tomu, že online obchody jsou stále sofistikovanější a větší konkurencí, budou prostory v obchodech nově tvořeny tak, aby se zaměřily nejen na větší spokojenost zákazníků a personalizaci, ale také na efektivnější obchodní operace. Proto budeme svědky využívání inteligentních technologií například u samoobslužných pokladen nebo v chytrých šatnách.

Co to znamená pro IT oddělení? Pokud jsou sítě přetížené, vyžadují neustálé řešení errorů a aktualizace, IT oddělení se bude soustředit spíše na to, než aby se zabývalo tím, jak lze nové technologie inovativně využít k lepšímu fungování podniku. Vždy bude reagovat místo toho, aby bylo proaktivní. S podporou intuitivního síťového řešení a outsourcované správy a údržby sítě by pracovníci IT mohli donekonečna inovovat, například zaváděním smart iniciativ, jako jsou senzory IoT v mrazničkách, které se starají o rozumnou spotřebu energií, místo toho, aby pouze sledovali informační panely a opravovali síťové errory.

Inteligentní přehled inventáře pomůže upevnit loajalitu zákazníků

Prediktivní technologie budou v hledáčku obchodníků. Snaží se totiž lépe porozumět práci se zásobami, aby mohli uspokojit poptávku zákazníků v reálném čase. Můžeme očekávat inteligentnější operace ve skladech i distribučních centrech, kde budou maloobchodníci nasazovat inteligentní roboty. V důsledku toho se maloobchodní prodej made-to-order posune do hlavního proudu a sníží se i plýtvání a nadbytečné zásoby.

Aby však tyto technologie mohly efektivně poskytovat okamžitá data a předpovědi trendů, je nutná spolehlivá konektivita a znalost dat v reálném čase. Bez této inteligentnější síťové struktury budou poznatky o zásobách nejasné a požadavky zákazníků mohou zůstat bez odezvy.

Showrooming se promění ve streaming

Další fáze showroomingu se týká živého vysílání z kamenných obchodů k online publiku. To umožňuje nakupujícím lepší propojení s místní značkou a zároveň umožňuje prodejcům maximálně využít jejich kamenné prostory.

Pokud má živé vysílání fungovat, je zde klíčovým výrazem „bez přerušování“. K tomu musí prodejci zvážit šířku pásma a kapacitu sítě.

Cesta vpřed pro obchodníky

Odvětví technologie se pro maloobchodníky stává hustším a složitějším. Moderní technologie jsou sice životně důležité, ale slibované výhody mohou přinést pouze tehdy, pokud jsou podpořeny správnou infrastrukturou. Do budoucna vypadá perspektivně pružný síťový model Network as a Service (NaaS), který poskytuje větší prostor pro škálovatelnost, ať už směrem nahoru nebo dolů, a pomáhá zajistit síťový přístup více zaměřený na obchodní výsledky.

Proč se NaaS k tomuto odvětví tak dobře hodí? Předplatitelský model založený na spotřebě a podobný cloudu dává maloobchodníkům možnost outsourcovat několik síťových potřeb, od těch nákladnějších až po každodenní správu a údržbu. To přináší nejen větší finanční předvídatelnost v odvětví, které se neustále vyvíjí, ale také uvolňuje rozpočty, které mohou být dále investovány do digitalizace s přínosem pro zákazníky. Z IT týmu maloobchodníka spadne břemeno, protože veškeré aktualizace softwaru, monitorování a řešení problémů zajišťují externí odborníci, čímž se IT oddělení může soustředit na oslovování nových zákazníků a prohlubování vztahů s těmi stávajícími prostřednictvím nových iniciativ.

Pro zlepšení, která obchodníkům pomohou zvětšit obraty a zajistit lepší místo v konkurenčním prostředí, je zde velký prostor. Prvním krokem by mělo být vybudování flexibilní a přizpůsobivé sítě.

Autor: Gerri Hinkel, Director of Solutions and Vertical Marketing, Aruba

Štítky: 
Maloobchod, Sítě, Marketing, Hewlett Packard Enterprise

Podobné články

Ransomware v sektoru maloobchodu v roce 2024

4. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Nejnovější studie společnosti Sophos o zkušenostech maloobchodních organizací s ransomwarem popisuje celý proces útoku, od míry napadení a jeho příčiny až po dopady na provoz a obchodní výsledky. Letos studie zahrnuje i nové oblasti zkoumání, včetně požadavků na výkupné oproti skutečným platbám výkupného nebo jak často maloobchodní organizace získávají při nápravě útoků podporu od vyšetřovatelů. Čtěte více

iSTYLE otevřel první Apple Premium Partner prodejnu na Moravě

2. 3. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: iSTYLE )
iSTYLE na Moravu přináší první prodejnu s nejvyšším možným statutem Apple Premium Partner. Nový prémiový showroom v brněnské Galerii Vaňkovka se vyznačuje nejen špičkovým designem navrženým přímo Applem, ale i nadstandardními zákaznickými službami. Čtěte více

Retailové trendy aneb kam po zkušenosti s covidem směřují kamenné obchody

14. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture, Aspen.PR)
Svět nákupů jde stále dopředu směrem k novému nákupnímu zážitku. Vstupují sem stále více technologie, které pomáhají k nákupům formami, jež dříve nebyly možné. A pandemie vývoj dramaticky urychlila. Omnichannel služby kompatibilní napříč všemi kanály zavedlo mnoho maloobchodníků a tudy jde i aktuální vývoj. Čtěte více

iSTYLE otevřel v centru Prahy první Apple Premium Partner prodejnu

13. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: iSTYLE )
Centrum Prahy získá svou první Apple Premium Partner prodejnu, která se svými standardy přibližuje konceptu Apple Store. V obchodním centru Palladium ji 10. února otevřela společnost iSTYLE. Na zákazníky zde čeká nový koncept prodejny včetně široké nabídky zákaznických služeb. Čtěte více