Pět mýtů o e-shopech a jaká je skutečnost

18. 9. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Shoptet.cz)
Ačkoli se online obchody staly součástí všedního dne, stále ze strany zákazníků přetrvává mnoho předsudků a obav. Mezi pět nejčastějších mýtů přetrvávajících ve společnosti patří strach z podvodných e-shopů, online plateb a reklamací. Jak v tomto případě argumentovat?

1. Platba kartou

Většina platebních bran používá systém 3D-secure, který zajišťuje bezpečnost tím, že údaje o kartě nakupující neposkytuje obchodníkovi, ale přímo bance. Informace o kartě se přenášejí zakódované, takže je může přečíst pouze banka. Současně je možné rozšířit proces autentizace při placení online o další údaj, který může přijít potvrzovací SMS zprávou z banky nebo který je možné si předem zadat.

2. Podvodné e-shopy

Při nákupu dává mnoho lidí přednost zavedeným velkým e-shopům, i když je to někdy nevýhodné, ať už se jedná o cenu nebo dodací lhůty. Důvodem je obava z podvodných e-shopů. „Tato obava není na místě. Procento podvodných e-shopů je tak malé, že je větší pravděpodobnost, že člověk narazí na falešného kněze. Náklady na provoz e-shopu, správa a marketing, to vše je velmi časově náročné, že podvodný internetový obchod se nevyplácí,“ řekl Miroslav Uďan, CEO Shoptet.cz

3. Reklamace

Reklamace nebo vrácení zboží vnímá mnoho zákazníků jako velký problém, který rozhoduje o tom, zda si věc pořídí na internetu nebo v kamenném obchodě. Každý e-shop má na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou. Pověst je jedna a seriózní e-shop o ni nemůže přijít.

4. Čas a energie

„Často se setkávám s názorem lidí, že e-shop znamená rychlé zbohatnutí bez námahy. Možná tomu tak bylo před několika lety, kdy se tento způsob prodeje v Čechách začal prosazovat, ale dnes je situaci jiná. Jako každé podnikání vyžaduje čas a energii. Nejnižší cena nezaručí úspěch, nejdůležitější je komunikace se zákazníkem, nabídnutí nadstandardních služeb, jako je například odborná poradna.“ řekl Miroslav Uďan.

5. Nejnižší cena

Mezi veřejností je rozšířen také názor, že vše na e-shopech je levnější než v kamenných obchodech. Je to většinou pravda, ale ne vždy to platí. K ceně je nutné často připočítat balné a dopravu, což při koupi jednoho produktu, pokud není možné osobní vyzvednutí, může být ve finále nevýhodné. „Doporučuji nejen porovnat ceny u jednotlivých prodejců, ale také jejich dodací podmínky. Nakonec můžete často přijít na to, že levněji vás to vyjde tam, kde je cena vyšší, protože je například balné a poštovné zdarma,“ dodal Miroslav Uďan.