Partner je nejdůležitější článek obchodního procesu

23. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Zkušenosti a klíčové milníky na cestě růstu globálních hráčů, a to nejen těch z IT, ukazují, že partnerská síť – distributoři, obchodní partneři s přidanou hodnou i drobní reselleři, jsou nejdůležitějším článkem obchodního procesu. Jaké jsou k tomuto tvrzení důvody?
Autor: Zdenka Van Der Zwan, Ecosystem Sales Manager pro oblast střední a východní Evropy, Red Hat

Partneři často disponují vícero zdroji než sám vendor – mají důvěryhodné vazby s lokálními zákazníky, znají jejich odvětvový byznys a chápou jejich specifické potřeby. Hlavní devizou partnera je však schopnost dodat na základě těchto dovedností a znalostí zákazníkovi komplexní řešení na míru. Z dlouhodobého hlediska se investice do budování důvěry a rozvoje společného projektu ukazuje jako správná cesta jak pro vendora, tak partnera, přičemž klíčová je zde nejen vzájemná důvěra a znalost mezi vendorem a partnerem, ale také mezi partnerem a zákazníkem. Dosažením úrovně expertního vztahu je pak to, že se vendor může spolehnout na komplexní řešení partnera a jeho specializaci v konkrétní oblasti, jako by je poskytoval sám. Tato komplexní řešení se často skládají z dodávek či integrací hardwaru, softwaru, odborných školení, konzultací a servisních služeb, a takto fungující ekosystém pak vendorovi umožňuje organicky škálovat a maximálně využívat kapacitu na daném trhu.

Být součástí takového ekosystému vyžaduje investice na obou stranách, přičemž partner by měl být primárně motivovaný portfoliem vendora, které by mu mělo poskytovat konkurenční výhodu na trhu. Dalším benefitem ekosystému je vyšší schopnost uvádění inovací na trh nebo u zákazníka. Partner, který je součástí funkčního ekosystému, je schopen rychleji reagovat na požadavky svých zákazníků a účinně redukovat časové období mezi úvodním nápadem přes jeho detailní návrh až po uskutečnění, a to mnohem rychleji a efektivněji, než pokud by působil sám mimo ekosystém. Principem tohoto úspěchu je, že partner vnímá vizi vendora a je schopen na ní stavět svou strategii.

Z pohledu vendora je pak klíčové, aby správně a dostatečně edukoval své partnery, jak jeho produkty využívat a jak s nimi zacházet. Jsou zde ale i další aspekty spolupráce, jako například jaké dopady má portfolio vendora na stávající architektury zákaznických systémů, zda inovace nepovedou k závislosti na jediném dodavateli, nebo naopak to umožní rozvoj otevřené a zároveň bezpečné architektury. Umět zodpovědět tyto otázky znamená mít patřičné know-how od vendora, které lze poskytnout formou e-learningu, technologických webinářů, účastí v sales clubech, na bootcampech pro osvojení konkrétní role či produktu, architektonických workshopech atp. Nejdůležitější je však systematická spolupráce, která bude opřená o metodiku a zajistí růst partnera a potažmo celého ekosystému.

Cloud přináší nové příležitosti

S rozvojem cloudu a cloudových služeb vidíme v obchodu posun od tradičního modelu „s partnerem“ k tvorbě řešení „vedené partnerem“. Tato změna přístupu umožňuje růst oběma stranám a pro moderní organizace je zcela zásadní. Na druhou stranu vendor nemá přesnou kontrolu a přehled o jednotlivých detailech projektu, ale plně podporuje proaktivitu a autonomii partnera. Pro takovou úroveň řízení je naprosto klíčové mít precizně zpracovaný strategický a obchodní plán projektu, přičemž podle kvality tohoto plánu, mimo jiné, poznáte i kvalitu týmu, který za ním stojí. A takový plán se pak adekvátně odráží i v navazujícím plnění cílů.

Změna obchodního modelu si samozřejmě vyžádá množství kroků a investic, jako například zmapování celého partnerského kanálu s cílem prověřit dostatek partnerských kapacit v klíčových segmentech a teritoriích, posoudit partnerský potenciál, vazby na zákazníky, technické, obchodní a marketingové zdroje, produktovou specializaci a celou řadu dalších faktorů. 

Pokud je vaše produktové portfolio rozsáhlé a váš partnerský kanál v praxi využívá několik cest k zákazníkovi – typicky spolupracujete-li nejen s tradičními SP (Solution Providers), ale také s ISV (Independent Solution Providers), CCSP (Certified Cloud Service Providers) či SI (System Integrators) – věnujte mapování svého prodejního kanálu velkou pozornost. Důvod je jasný – jen s jeho detailní znalostí budete schopni plně využít potenciál partnerů, jejich dovednosti, znalosti a zdroje. To vše vám pak umožní snáze a rychleji porozumět a lépe pochopit jednotlivé fáze a kroky procesu. Výsledem pak bude větší autonomita a nezávislost jak partnera, tak vendora.

Všechny výše uvedené změny jsou katalyzátorem pro úspěšnou implementaci přístupu „Solution selling“. Jde prakticky o odklon od čistého přeprodeje produktů a subskripcí k tvorbě řešení s vysokou přidanou hodnotou. Nedílnou součástí tohoto přístupu je i využití subskripcí na maximum – tj. využití, pokud možno všech dostupných funkcí produktu tak, aby zákazník zamezil neefektivnímu využívání duplicitních technologií a šetřil tak své zdroje, a aby se zjednodušila správa prostředí a vzniknul prostor pro inovace vedoucí k rychlejšímu uvádění novinek do produkce.

S úspěchem výše uvedeného se pojí i správné nastavení firemní kultury v ekosystému. Vzniká zde prostor pro nové, exekutivně obchodní pracovní pozice, jejichž náplní může být péče o konkrétní obchodní příležitosti napříč celým ekosystémem nebo rozvoj obchodních příležitosti v předem definovaném setu zákazníků. Cílem by mělo být nastavení dělby práce tak, aby se role nepřekrývaly, ale podporovaly, a tým byl motivovaný.

Výše uvedené myšlenky by měly pomoci moderním organizacím definovat jejich strategii spolupráce s partnery, aby skrze ni prohloubily své znalosti trhu, definovaly příležitosti k růstu a přiblížily se k zákazníkům. Vzájemný respekt, důvěra, spolupráce a zisk jsou nejen indikátory funkčního ekosystému, ale také hlavní motivátory pro partnerskou spolupráci. A je i rolí partnerů k tomuto přístupu výrobce motivovat.

Autor: Zdenka Van Der Zwan, Ecosystem Sales Manager pro oblast střední a východní Evropy, Red Hat

Podobné články

Konica Minolta a Nintex: Výhody automatizace procesů

12. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Konica Minolta)
Filip Steiger, expert na automatizaci z Konica Minolta, nám v rozhovoru vysvětlil, jak digitalizace a automatizace firemních procesů pomocí nástroje Nintex může výrazně zvýšit efektivitu firemních operací. Dozvíte se, proč je automatizace klíčová právě teď a komu je určena. Čtěte více

Automatizace sítí jako způsob, jak eliminovat kyberbezpečnostní hrozby

20. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Počty kyberútoků neklesají a útočníci stále častěji využívají méně obvyklé internetové protokoly nebo útočí přímo na aplikační vrstvě. Firmy totiž často nastavují a spravují své počítačové sítě ručně. Automatizace sítí přitom není jen nástrojem pro úsporu času správců a eliminaci chyb. Dokáže totiž včas odhalit i kyberútok, případně napravit vzniklé škody. Čtěte více

Softwaroví developeři místo vývoje řeší problémy s výkonem a dostupností aplikací

3. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Softwaroví vývojáři tráví podle nejnovějšího průzkumu Cisco více než 57 % času tím, že řeší problémy s výkonem aplikací, místo aby se soustředili na tvorbu nového softwaru a věnovali se inovacím. Příčinou je fakt, že firmy nemají nasazeny vhodné nástroje, které by poskytovaly přehled o infrastruktuře a umožnily rychle identifikovat příčiny problémů s chodem aplikací. Čtěte více

Cloud, AI a automatizace pro odvětví telekomunikací: Umění možného

30. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Telekomunikační společnosti dnes čelí výzvě, jak efektivněji provozovat a monetizovat své sítě. Klíčem k úspěchu je schopnost navrhnout a vybudovat inteligentní, autonomní infrastrukturu, která bude zahrnovat využití automatizace, umělé inteligence (AI) i příznivých ekonomických aspektů modelu hybridního cloudu. Čtěte více