Odložené platby raketově mění chování zákazníků na českých e-shopech
„Každý, kdo působí v e-commerce, dobře ví, že růst rozhodně není zadarmo. A to ani na trhu, který má tak dobrou pověst, jako je ten český,” řekla Eva Knirschová, ředitelka Reshoperu, a dodala: „Růst je možné hledat i nadále v optimalizaci aktuálních procesů a možná trochu paradoxně se zde často skrývá větší potenciál, než v případě boje za zvýšení podílu či počtu objednávek.”
Česká republika je specifická tím, že tuzemské e-shopy se často drží zažitých modelů, které nejen, že nemají přínos pro ně samotné, ale v podstatě už ani pro zákazníka. „Lpění na prověřené klasice platebních metod, jako například na hybridní platbě na dobírku, se přestává vyplácet. Stačí se podívat na oblibu jednotlivých plateb - u velkých úspěšných e-shopů dominuje platba v hotovosti nebo kartou při převzetí na pobočce (35 % transakcí) a platba online kartou (30 % transakcí), u malých naopak stále vede bankovní převod (34 % transakcí) nebo dobírka (34 % transakcí) - a právě bankovní převod nebo dobírku můžeme považovat za nejméně efektivní a v podstatě překonané způsoby,” poznamenal Adam Kolesa, CEO MALL Pay.
Přestože je problém efektivity a úspěšnosti e-shopu často komplexního charakteru, dílčí úpravy lze provést okamžitě. Stačí se zaměřit na bariéry, kvůli kterým uživatelé méně efektivní platební metody vyžadují. Často je to strach z platby kartou kvůli jejímu zneužití nebo obava z placení před doručením zboží.
Často skloňovaným důkazem, že nové cesty mají smysl, je například raketový růst zájmu o takzvanou „odloženku“ (aktuálně jde o tři procenta transakcí u e-shopů, které ji nabízí, a počet roste). Tedy platební metodu, která oddělí platbu zcela od nákupního procesu. Tento „úkrok stranou” dokáže skokově zvýšit procento dokončení nákupu. Zákazník si sám vybírá, jak a kdy zboží zaplatí, zároveň má ale jistotu, že nebude muset platit, pokud se rozhodne zboží vrátit. E-shop oproti tomu dostane své peníze ihned. Díky tomu dokáže udržet i toho nejopatrnějšího zákazníka a získat si jeho důvěru a loajalitu.