O2 nasazuje mobilní BTS schopné obnovit signál během hodiny
Oproti tradičním kontejnerovým mobilním vysílačům, pomocí kterých se doposud dařilo signál dokrývat, přináší nové řešení celou řadu výhod.
„Od dojezdu na místo jsme schopni zprovoznit signál většinou do 60 minut,“ popsal rychlost nasazení Jakub Müller, manažer mobilní výstavby ze společnosti CETIN, a dodal: „Auto je nejprve potřeba dobře umístit a řádně zastabilizovat, vůz proto disponuje nivelačními patkami. Následně pomocí hydrauliky vysuneme z dodávky až do výšky 12 metrů teleskopický stožár, na kterém je umístěna technologie pro vysílaní 5G signálu, a prostřednictvím mikrovlnného spoje se připojíme k nejbližšímu vysílači. Pak už se stačí jen spojit s kolegy, kteří tuto novou základnovou stanici správně nakonfigurují v síti, a může začít vysílat.“ Pro případ, že se lze na místě připojit do páteřní optické sítě, je vůz vybaven také optickým kabelem.
„Novou BTS zabudovanou v dodávce jsme si už otestovali na několika akcích. Hlavní výhodu vidím především v rychlosti nasazení,“ říká Libor Pezinek, manažer kvality měření sítí v O2. „Dojde-li v budoucnu k nějaké živelné katastrofě, budeme s časem nasazení pouhých 60 minut schopni v postižených oblastech rychle obnovit náš mobilní signál, což je klíčové hlavně pro koordinaci záchranných prací i veškerou komunikaci,“ dodal Pezinek.
Díky integrovaným závažím a diesel agregátu, který pojme 100 litrů pohonné hmoty, dokáže zařízení udržet signál po dobu několika dní. Zapotřebí jsou přitom pouze dva technici, kteří na místo dojedou přímo zmíněnou dodávkou. Vozidlo je zcela soběstačné a je možné ho provozovat za jakýchkoli klimatických podmínek – disponuje totiž nezávislým topením i klimatizací. Pohon 4×4, redukce a zvýšený podvozek navíc usnadňují i pohyb ve složitém terénu.
Dodávka má kromě přístupové sítě RAN (Radio Access Network) také vlastní jádro sítě (core network), což umožňuje na místě spustit uzavřenou privátní síť. Díky ní mohou připojená zařízení komunikovat naprosto odděleně od okolního světa. „Tato funkce se může skvěle hodit třeba při řízení robotických systémů během mimořádných událostí. Dojde-li například ke zřícení budovy nebo průmyslové havárii v odlehlé oblasti bez signálu, kam není možné z bezpečnostních důvodů pustit záchranáře, mohou průzkum na místě zajistit na dálku právě roboti,“ vysvětlil další možné využití Pezinek. Pro tyto specifické a urgentní případy disponuje CETIN dvěma stejně vybavenými vozy.
Tradiční kontejnerové základnové stanice nicméně budou mít podle Pezinka stále své opodstatnění: „Necháváme je připravit zejména do lokalit, kde není možné z nejrůznějších důvodů vybudovat klasický vysílač, nebo je využíváme na předem plánovaných akcích, jakými jsou například festivaly. Zde pomáhají dokrývat signál a zvyšovat kapacitu sítě.“ Zprovoznění kontejnerové BTS běžně trvá tři až čtyři hodiny a pro její instalaci jsou potřeba minimálně čtyři technici a zpravidla dvě až tři vozidla – nákladní auto s návěsem, které veze na místo kontejner, auto přivážející diesel agregát a vozidlo se závažím. To vše přináší i větší logistické problémy a propisuje se i do výše nákladů spojených s dopravou. Využívání mobilní BTS v dodávce je naopak skvělou ukázkou toho, jak mohou inovativní technologie zvýšit efektivitu, přinášet rychlá a účinná řešení v krizových situacích a poskytnout spolehlivou podporu tam, kde je to nejvíce potřeba.