O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat
Pro více než tři čtvrtiny pracovníků je přitom při vytváření důvěry v AI klíčové, zda generuje přesná, úplná a bezpečná data.
Proč je to důležité: Osm z deseti podnikatelů věří, že generativní AI sníží náklady a zvýší příjmy. Většina pracovníků se však domnívá, že k úspěšnému využití generativní AI na jejich pozici a v jejich organizaci jsou zapotřebí důvěryhodná data o zákaznících. Tento nový průzkum naznačuje, že výstupy generativní AI musí být podloženy důvěryhodnými daty, aby se tento nedostatek podařilo odstranit - a aby bylo možné využívat výhody této technologie v celé firmě.
„Budoucnost umělé inteligence ve firmách není o větším množství dat, ale o těch správných datech. Pokud je AI založena na vlastních datech společnosti, přináší užitečnější výsledky a v konečném důsledku zvyšuje důvěru a šanci na přijetí zaměstnanci,“ uvedla Wendy Batchelder, SVP, Chief Data Officer v Salesforce.
Z průzkumu společnosti Salesforce dále vyplývá:
Umělá inteligence postrádá taková data, aby prokázala svůj užitek, což ohrožuje její přijetí
- 56 % uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co potřebují.
- 51 % pracovníků tvrdí, že generativní umělá inteligence nemá dostatek informací potřebných k tomu, aby byla užitečná.
- 75 % těch, kteří nedůvěřují datům, na jejichž základě se umělá inteligence vyvíjí, se také domnívá, že umělá inteligence nemá dostatek informací potřebných k tomu, aby byla užitečná.
- 68 % těch, kteří nedůvěřují datům, na jejichž základě se umělá inteligence trénuje, váhá s jejím přijetím.
Umělá inteligence vyškolená na nespolehlivých datech vytváří vážný problém v důvěryhodnosti
- 62 % pracovníků tvrdí, že neaktuální veřejná data by narušila jejich důvěru v umělou inteligenci.
- 71 % pracovníků tvrdí, že trvale nepřesné výstupy by narušily jejich důvěru v umělou inteligenci.
- 54 % uživatelů AI nedůvěřuje datům používaným k trénování systémů AI.
- 68 % pracovníků, kteří umělé inteligenci nedůvěřují, tvrdí, že tréninková data jsou nespolehlivá.
S dobrými daty si může umělá inteligence získat důvěru pracovníků
- Pracovníci uvádějí, že pro budování důvěry v AI jsou rozhodující následující skutečnosti:
- přesné údaje (82 %)
- zabezpečení dat (82 %)
- ucelené/úplné údaje (78 %)
- 53 % pracovníků tvrdí, že školení AI na komplexních datech o zákaznících/společnostizvyšuje jejich důvěru v tento nástroj.
Metodika: Společnost Salesforce provedla ve spolupráci s YouGov od 20. března do 3. dubna 2024 dvojitý anonymní průzkum. Zúčastnilo se ho téměř 6 000 analytiků pracujících na plný úvazek ve společnostech různých velikostí a odvětví v devíti zemích: Spojených státech, Velké Británii, Irsku, Austrálii, Francii, Německu, Indii, Singapuru a Švýcarsku. Průzkum probíhal online.