Nový zákon o platebním styku slibuje pozitiva pro zákazníky i obchodníky

15. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nový zákon o platebním styku, který přijal Parlament ČR v loňském roce a prostřednictvím kterého bude do české legislativy implementována směrnice o platebních službách, nabyl účinnosti 13. ledna 2018. Především v oblasti e-commerce nabízí možnost vytvoření nových platebních metod, které vyjdou vstříc zákazníkům.

Současně by se měla zvýšit bezpečnost plateb na internetu a zcela omezit poplatky za platby kartou. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) novou směrnici v zásadě vítá a věří, že přinese podnikatelům nové příležitosti na rozvoj služeb pro nakupující.

Z pohledu e-commerce si dovolím vyzdvihnout tři oblasti. První je možnost provozování nových platebních metod třetími stranami. Druhou zvýšení zabezpečení plateb prováděných on-line a třetí pak zákaz vybírání poplatků za platby kartou,“ vyjmenoval hlavní body výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Nové platební metody

Díky nové směrnici budou na trh platebních metod moci vstoupit podnikatelé, kteří nabídnou nové aplikace pro správu finančních prostředků. Banky jim budou povinny poskytnout přístup k řízení účtů svých klientů po internetu, což umožní rozvoj řízení osobních financí či zjednodušení on-line plateb. Zákazníci budou moci například ovládat účty z různých bank prostřednictvím jednoho portálu.

Podnikatelé, kteří budou chtít nové služby poskytovat, musí splnit stanovené podmínky a požádat ČNB o příslušnou licenci. V každém případě se ale otevřela možnost pro další vylepšení služeb poskytovaných on-line,“ řekl Jan Vetyška a dodal: „Banky budou třetím stranám poskytovat přístup zřejmě nejvíc prostřednictvím API. Druhou možností je pak tzv. screen scraping.

Větší bezpečnost přinese tzv. silné ověření, ale až za 18 měsíců

Poptávku po vyšší bezpečnosti plateb po internetu by měl naplnit náročnější proces autentizace. Směrnice prostřednictvím regulatorních technických standardů zavádí silné ověření – ověření identity zákazníka ve dvou krocích. „Domníváme se, že tento krok v současné podobě není zcela nezbytný, protože jsou k dispozici i jiné metody zabezpečení, které by nesnižovaly pohodlí nakupujících,“ uvedl Vetyška. Osvobozeny budou například platby do výše 30 EUR, pokud zároveň nepůjde o platby opakované v krátkém sledu – pak by při celkovém součtu hodnoty plateb přes 100 EUR vznikla opět povinnost ověření ve dvou krocích. „Myslíme si, že způsob ověření by měl být ponechán na vztahu obchodníka a zákazníka. V tomto směru jsme i vyvíjeli aktivitu prostřednictvím naší nadnárodní asociace Ecommerce Europe, jelikož v některých případech půjde o zbytečnou zátěž a zdržení pro nakupujícího. Z dosavadních jednání na evropské půdě ale vyplývá, že už ke změně zřejmě nedojde. Standardy připravil Evropský orgán pro bankovnictví (EBA – European Banking Authority), účinné však budou až po 18 měsících ode dne jejich platnosti – vyhlášení Evropskou komisí. To očekáváme v průběhu února či března 2018. Fakticky tak bude silné ověření povinné nejdříve v druhé polovině roku 2019,“ doplnil Jan Vetyška.

Platby kartou nadále bez poplatků pro zákazníky

Přestože v internetových obchodech se s poplatkem za platbu kartou již zákazníci prakticky nesetkají, od 13. ledna je taková možnost zakázaná definitivně. „V roce 2015 došlo prostřednictvím nařízení Evropského parlamentu a Rady EU k omezení mezibankovních poplatků při platbách debetní či kreditní kartou. Toto opatření neznamená limit pro poplatky účtované obchodníkům, nicméně jeho cílem bylo dosažení jejich snížení,“ řekl Jan Vetyška. Na uvedené nařízení navázala nyní i směrnice PSD2, a u uvedených plateb kartou již neumožňuje požadovat žádné související poplatky po zákazníkovi.

Přestože směrnice a nařízení ze strany Evropské komise jsou často nepopulární, v oblasti platebních služeb se zdá, že PSD2 přinese pozitivní výsledky jak pro obchodníky, tak i zákazníky. Zvýšení konkurence díky nabídce platebních metod i důvěra nakupujících v on-line platby budou mít, věřím, pozitivní dopad na celou e-commerce,“ uzavřel Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více