Netmetr otestuje rychlost a kvalitu připojení k internetu
Pro ČTÚ je služba pomůckou umožňující detekovat případné problémy s kvalitou připojení k internetu, a následně je zkoumat s využitím vlastních postupů měření.
Uživatelé mohou využívat službu Netmetr dvěma různými způsoby: prostřednictvím mobilní aplikace, dostupné pro platformy Android a iOS, a prostřednictvím libovolného internetového prohlížeče. Získané výsledky lze porovnat s průměrnými výsledky, kterých dosahují konkrétní operátoři. V případě použití browseru je měřena průměrně dosahovaná rychlost a latence připojení (tzv. ping) toho připojení, které uživatel právě využívá. Může se tedy jednat jak o pevné, tak i o mobilní (ev. nomadické) připojení.
V případě mobilní aplikace může být měřena i síla signálu mobilní sítě a vyhodnocovány i další parametry (jako konkrétní technologie pro přenos dat, umístění základnových stanic a uživatelského terminálu). Na platformě Android si uživatel může vyžádat také provedení podrobnějšího testu kvality připojení, které ověřuje dodržování pravidel síťové neutrality (tzv. NDT test).
Výsledky, které služba Netmetr poskytuje, je třeba chápat jako potenciál té přípojky, na které je měření prováděno. Nikoli jako rychlost, kterou bude uživatel dosahovat při praktickém využívání – například pro sledování videa, stahování souborů, přenosu zpráv elektronické pošty atd. Jde o záměr, opírající se i o samotný princip měření: ten spočívá v hodnocení přenosu jen mezi koncovým zařízením uživatele a měřícími servery, umístěnými v peeringovém centru NIX.CZ. Tím je zohledněna jak rychlost „poslední míle“ (neboli rychlost samotné koncové přípojky uživatele), tak i dostatečné dimenzování sítě příslušného poskytovatele. Naopak je tím eliminován vliv konkrétního zdroje dat, který se může nacházet již mimo síť poskytovatele a jeho působnost, a v praxi se chovat jako tzv. úzké hrdlo (negativně ovlivňující celkovou rychlost přenosu a dostupnost služby).
Pomocí služby NetMetr si každý uživatel může sám ohodnotit potenciál své přípojky a její celkovou kvalitu. Výsledky od různých uživatelů téhož poskytovatele pak společně vypovídají o potenciálu sítě poskytovatele. Takovýto „celkový pohled“ na potenciál určité sítě ale může být ovlivněn dalšími faktory. Například často (strojově) opakovanými měřeními, které ovlivňují výsledné průměry, nebo různými účelovými měřeními. Aby služba Netmetr předešla takovýmto účelovým vlivům a ovlivňování zejména u mobilních sítí, používá dvě skupiny opatření pro „čištění“ dat, získaných měřením. První z nich označuje jako „nevěrohodné“ takové výsledky, které v něčem nesplňují požadavky na ně kladené. Například když nejsou řádně dokončené, neodpovídají možnostem použité technologie atd. Druhou skupinou opatření pak je agregace vícenásobných měření: všechna měření, provedená ve stejné oblasti krátce po sobě (během krátkého časového intervalu) jsou agregována (sloučena) do jednoho měření s průměrem získaných hodnot.
Výsledky měření, které služba NetMetr provede, jsou k dispozici v podobě tzv. otevřených dat, dostupných na webovém portále služby (www.netmetr.cz). Samozřejmě jsou zveřejňována až po anonymizaci, neboli po odstranění údajů, které by umožnily identifikaci uživatelů. Data může využít kdokoli, kdo o ně má zájem. Součástí otevřených dat jsou skutečně všechna získaná data. Proces čištění se na nich projevuje nastavením příznaku (zda jsou či nejsou „věrohodné“) a uvedením důvodu (u těch výsledků, které byly shledány nevěrohodnými).
ČTÚ doufá, že aplikace Netmetr bude užitečným nástrojem nejen pro veřejnost, ale že její využití ocení i operátoři, kteří rychle získají zpětnou vazbu ohledně kvality svých sítí.
Aplikaci pro systém Android můžete stahovat: z Google Play, aplikaci pro systém iOS najdete na App Store. Měření prostřednictvím svého browseru můžete začít na adrese https://www.netmetr.cz/cs/test.html
Netmetr (www.netmetr.cz) společně provozují sdružení CZ.NIC a Český telekomunikační úřad.