Nejčastější otázky spotřebitelů
Vztahy mezi spotřebitelem a prodávajícím či poskytovatelem služeb upravuje zejména občanský zákoník. Neznalost práv může při řešení spotřebitelských problémů opravdu přijít draho. Znáte odpovědi na následující otázky?
1. Je nutné mít pro uplatnění reklamace fakturu či účtenku?
Nikoli. Při uplatňování reklamace stačí prokázat, že věc byla zakoupena. To lze doložit třeba výpisem z bankovního účtu, záručním listem, staršími reklamačními protokoly, originálním obalem, specifičností zboží (pokud jej nikdo jiný neprodává), v krajním případě i svědeckou výpovědí.
2. Reklamace zboží není možná, protože bylo v době nákupu ve slevě
Toto tvrzení je neoprávněné. I zlevněné zboží lze reklamovat po dobu 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí.
3. Pokud bylo zboží koupeno na IČ, má kupující stejná práva jako spotřebitel?
Pokud je ve smlouvě uvedeno identifikační číslo, potom druhá strana do tohoto vztahu vstupuje jako podnikatel, tedy právně. Z toho plynou určité rozdíly. Například pro uplatnění reklamace je lhůta pouze 30 dnů.
4. Od každé smlouvy lze odstoupit. Je tomu tak?
Odstoupit od smlouvy je možné pouze v případech, kdy to umožňuje zákon nebo se na tom nakupující dohodne s prodávajícím. Odstoupit od kupní smlouvy lze například, pokud jako prodejce třikrát uznáte reklamaci ohledně stejné závady zboží. Nebo pokud není možné věc opravit či vyměnit. Odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů je možné také v případě nákupu přes internet či po telefonu, tj. u smluv uzavíraných formou komunikace na dálku (s určitými výjimkami, například pokud je zboží upraveno na přání zákazníka).
5. Od smlouvy nelze odstoupit do 14 dnů, pokud bylo zboží vyzvednuto osobně. Je to pravda?
Není. Pokud smlouva byla uzavřena přes internet, na právu na odstoupení nic nemění způsob převzetí zboží.