Názory vedení firem a jejich zaměstnanců na budoucnost práce se výrazně liší
Společnost NTT provedla 1 146 rozhovorů ve 23 zemích a zjistila, že se téměř všichni shodují na tom, že práce na dálku přináší obtíže. Celých 82 % respondentů uvedlo, že práce na dálku je velkou výzvou pro výkonnost firmy, 81 % respondentů pak uvádí, že jde o velkou výzvu pro samotné zaměstnance. Celkem 63 % HR manažerů sdělilo, že se během pandemie snížila spokojenost zaměstnanců.
Obecná znalost problému se však zcela nepromítá do realistického hodnocení skutečných schopností organizace. Ve srovnání se zaměstnanci se ředitelé firem o 20 % častěji domnívají, že jejich společnost řeší pracovní dobu velmi efektivně. O 28 % častěji uvádí, že účinně předchází vyhoření, a o 41 % častěji sdělili, že jsou spokojeni se schopnostmi své firmy v oblasti zaměstnanecké zkušenosti (EX).
Díky tomuto názorovému rozdílu klesá důvěra zaměstnanců. Pouze 38 % z nich totiž sdělilo, že se jejich zaměstnavatel zajímá o jejich zdraví a spokojenost, a jen 23 % uvádí, že je práce pro zaměstnavatele baví a uspokojuje.
Nový přístup k profesnímu životu
Za rozdíly ve spokojenosti mezi zaměstnavateli a zaměstnanci stojí dle průzkumu výrazně se lišící postoje zaměstnanců k vlastním pracovním preferencím. Údaje z průzkumu VoE (Voice of Employee – získání zpětné vazby zaměstnance) ukázaly, že pokud si zaměstnanci mohou vybrat pracovní režim, upřednostňují zcela rovnoměrně práci z domova ve 30 %, hybridní pracovní režim ve 30 % a práci z kanceláře v 39 % případů.
Toto zjištění je v rozporu s názorem zjištěným u 79 % firem. Ty jsou přesvědčeny, že zaměstnanci preferují práci na dálku.
„V současnosti se mluví v podstatě pouze o práci na dálku, ale potřeby zaměstnanců jsou mnohem složitější. Každý nedostatek v přesném vyhodnocení současné situace a každé selhání ve vhodné reakci na ni představuje pro organizace vážné riziko,“ uvedl Petr Hübl, country managing director NTT Czech Republic. „Jde o poměrně podstatné preference zaměstnanců. Zjistili jsme, že rovnováha mezi pracovním a soukromým životem a doba dojíždění jsou nyní dva nejdůležitější faktory, podle kterých se lidé rozhodují, kde budou pracovat. Věnovat velkou pozornost přáním zaměstnanců a rozvíjení pracovního prostředí je tedy skutečně důležité pro zachování konkurenční výhody.“
Změna přístupu je nutná
Pružně reagovat na potřeby zaměstnanců je často komplikované, jelikož neexistuje dostatek validních dat a dostupných informací. Údaje o preferencích ukazují, že 52 % firem věnuje VoE nejvíce pozornosti hned na druhém místě po analytice pracovišť s 54 %. Ovšem pouze 39 % firem má strukturovaný program zaměřený na VoE, 37 % společností pracuje s analýzou spokojenosti v reálném čase, zatímco 54 % využívá průzkumy mezi zaměstnanci.
Průzkum také ukázal, že využití tohoto typu dat za účelem zlepšení zaměstnanecké zkušenosti musí jít dále za hranice každodenního zlepšování kvality života. Cíle a hodnoty společnosti jsou pro 40 % respondentů třetím nejdůležitějším faktorem při výběru místa výkonu práce. V této oblasti se zaměstnanci a nadřízení shodují, jelikož 89 % z nich souhlasí s tím, že environmentální, společenské a správní cíle (ESG) jsou v centru pozornosti firmy.