Návštěvnost e-shopů na Black Friday překonala rekord, online prodeje velkých kamenných hráčů však klesly
Asi všichni obchodníci byli zvědaví, jak letos oblíbený svátek slev dopadne. Najdou lidé peníze na utrácení? Bude dostatek zboží? Nezavřou opět kamenné prodejny a nebude se celá republika bát přetížených logistických služeb? Nikoliv. Black Friday proběhl bez větších omezení a sféra e-commerce si zapisuje, i když v porovnání s předchozími lety mírnější, úspěch.
Jak Češi letos přes celý slevový týden klikali?
Průměrná hodnota kliků za vteřinu (návštěvnost) dosáhla hodnoty 417, což představuje oproti loňským 365 nárůst o 14,2 %. Z hlediska náporu na české servery šlo o rekord. „Toto zjištění neznamená, že čísla rostla všem e-shopům, jsou mezi nimi velké rozdíly. Některým návštěvnost oproti loňskému extrémnímu nárůstu klesla, jiné vystřelily na více než dvojnásobek,” uvedl David Lintimer, obchodní ředitel společnosti vshosting~, a doplnil: „Poukazuje to na fakt, že za poslední rok, kdy došlo k masivnímu přesunu do online prostředí, dochází k tříbení a konsolidaci trhu. Šikovným e-shopům se disproporčně daří, postupně vytlačují ty méně úspěšné. Řada elektronických obchodů se také během roku 2021 spojila.”
Black Friday letos u většiny e-shopů velkých kamenných hráčů nebyl tak silný
Tržby elektronických obchodů velkých kamenných hráčů za rok 2020 vzrostly meziročně na dvojnásobek. Z pohledu akce Black Friday si ale letos v porovnání s loňským svátkem slev pohoršily asi o 30 %. Důvodů, proč tomu tak letos je, může být mnoho. Mezi již dobře známé patří vysoká míra inflace a s tím související spoření u Čechů. Lidé letos nakupují relativně více v kamenných prodejnách. Vloni touto dobou totiž kvůli uzavření většiny z nich jednoduše nemohli. Obchodníci však zoufat rozhodně nemusí. „Při pohledu na celkové dosavadní tržby za rok 2021je zřejmé, že e-shopy velkých kamenných hráčů si meziročně opět polepší,” řekl Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys, a vysvětlil: „Pro zmíněný segment vyplývá, že v porovnání s loňským rokem důležitost Black Friday poklesla. Vysvětlení může být několik, tím nejčastějším však je právě skutečnost, že se lidé částečně vrátili k nákupům v kamenných obchodech.“
Statistiky vyplývají z analýzy poskytovatele hostingových služeb vshosting~, který provozuje více než 60 % českých a slovenských e-shopů, a firmy Shopsys zabývající se tvorbou e-shopů pro největší hráče na trhu v ČR.