Nákupní horečka vrcholí, rekordy trhala ČR i celá Evropa

14. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Za první adventní týden (od 27. 11. do 3. 12.) Češi kartami Visa zaplatili přes 3,6 miliardy korun. To je o 25 % více než ve stejném období před rokem.
Foto: Freeimages.com

Nárůsty útrat byly v období od 27. listopadu do 3. prosince patrné zejména v online nakupování, především díky „Cyber Monday“ a masivní kampani tuzemských e-shopů. Prostřednictvím svých Visa karet čeští zákazníci utratili na internetu přes 404 milionů korun. To v meziročním srovnání představuje nárůst o 13 procent. Zároveň je to o 12,5 procent více než o týden dříve. Velmi dobře si vedl i v Česku již etablovaný „Black Friday“.

„Black Friday“ vzali Češi rychle za svůj

Během Černého pátku („Black Friday“), který letos připadl na 27. listopadu, Češi nechali v kamenných obchodech bezmála 600 milionů korun, což je téměř o třetinu více než přesně před rokem. „Závěr pracovního týdne tradičně nahrává předvánočním návštěvám obchodů. Letos navíc byla veřejnost ještě více zahlcena všudypřítomnou reklamou mnoha obchodníků na trhu, kteří odkazovali na slevy z Černého pátku,“ popsal Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Čechy ovládlo „Cyber Monday“

Z hlediska online nákupů ve sledovaném období vyčníval nad ostatní 30. listopad. Během tzv. „Cyber Monday“ (pondělí následující po americkém svátku díkuvzdání) kulminovaly nákupy přes internet. Útraty kartami Visa v e-shopech ten den meziročně vzrostly o 23 procent a přesáhly 69 milionů korun (viz graf níže). Původně anglosaská tradice tak zdomácněla velmi rychle i v České republice. „Češi jsou dlouhodobě fanoušky moderních technologií a stále častěji platí kartou za dárky vybrané v internetových obchodech. Podíl těchto útrat bude nadále růst, stejně jako se bude zvyšovat nakupování zboží přes mobilní zařízení. Mezi trendy poslední doby rovněž patří obcházení výloh během víkendu a nakupování vyhlédnutého zboží v pondělí přes internet,“ uvedl Marcel Gajdoš.

Rekordy trhala celá Evropa

V celé Evropě bylo během prvního adventního týdne kartami Visa provedeno přes 420 milionů jednotlivých plateb, což je o 14 procent více než v roce 2014. Útraty v kamenných obchodech meziročně vzrostly o 16 procent, online nákupy dokonce o bezmála 29 procent. Během pátku „Black Friday“ byl ustanoven nový rekord pro tento den, když bylo prostřednictvím systému Visa Europe provedeno 1 793 platebních transakcí za vteřinu. „Dá se očekávat, že toto číslo bude překonáno 23. prosince. Těsně před Štědrým dnem dosahují vánoční nákupy v kamenných obchodech celoročního vrcholu. Stejně tomu bylo i loni v České republice,“ uzavřel Marcel Gajdoš.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více