Nákupní horečka vrcholí, rekordy trhala ČR i celá Evropa

14. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Za první adventní týden (od 27. 11. do 3. 12.) Češi kartami Visa zaplatili přes 3,6 miliardy korun. To je o 25 % více než ve stejném období před rokem.
Foto: Freeimages.com

Nárůsty útrat byly v období od 27. listopadu do 3. prosince patrné zejména v online nakupování, především díky „Cyber Monday“ a masivní kampani tuzemských e-shopů. Prostřednictvím svých Visa karet čeští zákazníci utratili na internetu přes 404 milionů korun. To v meziročním srovnání představuje nárůst o 13 procent. Zároveň je to o 12,5 procent více než o týden dříve. Velmi dobře si vedl i v Česku již etablovaný „Black Friday“.

„Black Friday“ vzali Češi rychle za svůj

Během Černého pátku („Black Friday“), který letos připadl na 27. listopadu, Češi nechali v kamenných obchodech bezmála 600 milionů korun, což je téměř o třetinu více než přesně před rokem. „Závěr pracovního týdne tradičně nahrává předvánočním návštěvám obchodů. Letos navíc byla veřejnost ještě více zahlcena všudypřítomnou reklamou mnoha obchodníků na trhu, kteří odkazovali na slevy z Černého pátku,“ popsal Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Čechy ovládlo „Cyber Monday“

Z hlediska online nákupů ve sledovaném období vyčníval nad ostatní 30. listopad. Během tzv. „Cyber Monday“ (pondělí následující po americkém svátku díkuvzdání) kulminovaly nákupy přes internet. Útraty kartami Visa v e-shopech ten den meziročně vzrostly o 23 procent a přesáhly 69 milionů korun (viz graf níže). Původně anglosaská tradice tak zdomácněla velmi rychle i v České republice. „Češi jsou dlouhodobě fanoušky moderních technologií a stále častěji platí kartou za dárky vybrané v internetových obchodech. Podíl těchto útrat bude nadále růst, stejně jako se bude zvyšovat nakupování zboží přes mobilní zařízení. Mezi trendy poslední doby rovněž patří obcházení výloh během víkendu a nakupování vyhlédnutého zboží v pondělí přes internet,“ uvedl Marcel Gajdoš.

Rekordy trhala celá Evropa

V celé Evropě bylo během prvního adventního týdne kartami Visa provedeno přes 420 milionů jednotlivých plateb, což je o 14 procent více než v roce 2014. Útraty v kamenných obchodech meziročně vzrostly o 16 procent, online nákupy dokonce o bezmála 29 procent. Během pátku „Black Friday“ byl ustanoven nový rekord pro tento den, když bylo prostřednictvím systému Visa Europe provedeno 1 793 platebních transakcí za vteřinu. „Dá se očekávat, že toto číslo bude překonáno 23. prosince. Těsně před Štědrým dnem dosahují vánoční nákupy v kamenných obchodech celoročního vrcholu. Stejně tomu bylo i loni v České republice,“ uzavřel Marcel Gajdoš.

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více