Mobilní pokrytí je pro města stále důležitější
Možnosti nakupovat, trhy, restaurace, kavárny, bary a zábava to vše je na předních místech v seznamu nejdůležitějších kritérií kvality života ve městě. Jsou to bezesporu důvody, proč se lidé do velkých měst stěhují. Novinkou však je, že se na tomto seznamu objevuje i kvalita pokrytí mobilním signálem. V průzkumu společnosti Ericsson se řadí na čtvrté místo těsně před kvalitu a distribuci vody, která uzavírá pomyslnou TOP 5.
Z průzkumu také vyplynulo, že nejméně jsou lidé ve městech spokojeni s bezpečností, s množstvím pracovních příležitostí, se špatnou dopravní situací a s problematickým parkováním. Jako nedostatečnou vnímají obyvatelé měst i komunikaci s úřady nebo řešení environmentálních problémů jako je například znečištěné ovzduší.
Všude dobře, doma nejlíp
Všeobecně platí, že lidé velkoměst tráví polovinu svého času doma, čtvrtinu v práci nebo ve škole a zbytek na jiných místech. Z této perspektivy je proto důležité, aby komunikační technologie fungovaly zejména v práci a doma. Průzkum dokázal, že v průměru je se svými domácími hlasovými a datovými službami spokojeno 70 % obyvatel měst. V práci je to pak 60 % dotázaných.
Jakmile se ale lidé začnou přesouvat a pohybovat po městě, spokojenost s kvalitou mobilního pokrytí klesá. Úroveň pokrytí je horší v ulicích, v parcích, v nákupních centrech, v restauracích a kavárnách, na sportovních či kulturních akcích.
Doprava zaostává
Nejhorší situace je ale v dopravních prostředcích. Právě po dobu přesunů je nejvíce městských obyvatel nespokojených s kvalitou mobilního pokrytí, pokud vůbec nějaká je, přičemž nejhůře je hodnoceno metro. Situace je v tomto ohledu nejhorší v New Yorku, Londýně, Paříži, ale z vlastní zkušenosti víme, že i v Praze a ostatních středoevropských městech.
Lépe dopadly hlasové služby a to především v MHD a v lokálních vlacích. Úroveň internetového pokrytí byla přesto všeobecně hodnocena špatně a to bez ohledu na typ dopravního prostředku.
Na hlasové i datové služby „v pohybu“ je přitom vyvíjen velký tlak. Právě v tu dobu, cestou do práce a z práce, si většina lidí pročítá e-maily, telefonuje, posílám SMSky a je aktivní na sociálních sítích. Také proto se předpokládá, že právě tato oblast mobility se bude v budoucnosti rapidně rozvíjet.
Hlasové služby vítězí nad internetem
Studie Ericssonu potvrzuje, že s výjimkou domovů, kde je spokojenost s datovými a hlasovými službami porovnatelná, je pokrytí internetu hodnoceno vždy hůře než hlas. Největší rozdíl je v ulicích měst, kde je to až 14 %, v těsném závěsu pak jsou parky, nákupní centra, autobusy a tramvaje, kde je rozdíl ve spokojenosti okolo 12 %.