Mobilní internet konkuruje pevnému
Dále z průzkumu KPMG The Converged Lifestyle – Consumers and Convergence 5 vyplývá, že po celém světě má tradiční pevnou telefonní linku přes 80 procent zákazníků využívajících telekomunikační služby. Oproti loňskému roku je to pokles o čtyři procentní body. V regionu Evropy, Středního východu a Afriky je podíl pevných připojení 76 procent, tedy pod celosvětovým průměrem. V České republice tuto službu využívá 1,7 milionu zákazníků. Vzhledem k současnému boomu mobilních zařízení tak nad budoucností pevných linek visí otazník.
Jako hlavní důvody pro využívání pevné linky uvádějí respondenti nejčastěji připojení na internet (52 procent), její používání „ze zvyku“ (47 procent), pocit větší spolehlivosti (45 procent) a výhodnější cenu za služby (32 procent).
I v České republice slouží pevné linky nejčastěji k přístupu na internet. Mobilní připojení k internetu je totiž podle průzkumu agentury STEM/MARK pro přibližně dvě třetiny uživatelů jen doplňkem k připojení pevnému. Přesto v České republice počet pevných připojení oproti loňskému roku klesl o téměř 11 procentních bodů.
„Pokles sice není tak rychlý, jak se očekávalo, ale na uvedených důvodech pro jejich využívání firmy sotva mohou zakládat svou dlouhodobou strategii. Lpění zákazníků na pevných linkách by ale mohly využít k poskytování dalších služeb, které se tak pro ně mohou stát novými zdroji příjmů,“ domnívá se Eva Racková, Partner, služby pro technologie, média a telekomunikace, KPMG Česká republika.
Mladí o pevné linky nestojí
Studie KPMG dále ukazuje, že tendence v používání pevné linky zjevně souvisejí s věkem. Zatímco v kategorii nad 45 let ji vlastní 88 procent respondentů, u mladých lidí mezi 16 a 24 lety je to pouze 72 procent. Mladí lidé totiž v mnohem větší míře využívají multifunkční a mobilní zařízení a jejich pomocí se také připojují na internet.
Obliba PC klesá
Ke všem sledovaným aktivitám či službám sice uživatelé stále nejčastěji používají osobní počítač, i jeho obliba však klesá – mezi lety 2010 a 2011 v průměru o téměř pět procent. Lidé stále častěji sahají po chytrých telefonech, tabletech či jiných zařízeních.
„Od roku 2006, kdy jsme se sledováním začali, se o 20 procent snížil počet těch, kdo PC používají pro přístup k novinkám a informacím. V obdobné míře poklesl zájem o jejich využívání pro aktivity na komunikačních programech, chatech a sociálních sítích, a to ve prospěch mobilních telefonů,“ uvedla Eva Racková.
Různé přístroje, různé aktivity
Osobní počítač lidé nejčastěji používají k on-line nákupům a vyhledávání produktů a služeb, často ale slouží také jako výukový nástroj (formou školení či tzv. webinářů). Mobilní telefony dosáhly vysokého skóre nejen u hlasové komunikace, ale třeba také při používání map a navigací, každý pátý uživatel pak na nich s oblibou hraje hry. U tabletů je nejčastější aktivitou četba elektronických knih, následuje sledování televize a filmů.