Investice do AI se vrátí do pěti let, věří šéfové firem

15. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: KPMG )
Šéfové globálních firem řadí generativní umělou inteligenci (AI) mezi nejvyšší investiční priority. Výrazně do ní pumpuje peníze kolem 70 % z nich, přičemž 52 % očekává návratnost těchto investic za tři až pět let. Důvěra topmanažerů v budoucí růst jejich vlastních podniků se ale propadla na tříleté minimum. Největší riziko nyní vidí v geopolitické nejistotě.

Mezi výhodami zavádění AI zmiňovali respondenti na prvním místě zvýšenou ziskovost. Neopomíjeli ale ani rizika. Více než polovina dotázaných (57 %) považuje za hlavní problém při nasazování AI etické otázky. Velká část (82 %) respondentů se také obává, že AI může usnadnit použití nových strategií kybernetických útoků.

Generativní AI zahrnuje celou řadu nástrojů. Nejpopulárnější z nich je ChatGPT, který na základě jednoduchých příkazů vytváří texty (od receptů až po kupní smlouvy), ale třeba i počítačové programy nebo webové stránky. Další nástroje jako Midjourney a Stable Diffusion produkují obrázky či videa.

Zájem o generativní AI je mimořádný i v Česku. „Velké i malé tuzemské firmy se do využívání těchto nástrojů pustily po hlavě. Protože je možné ke zmíněným službám přistupovat i z nepracovních účtů, často se tak děje nekontrolovaně. Také proto podniky do těchto technologií a s nimi spojených poradenských služeb investují. Chtějí tím sjednotit přístup k nástrojům AI a získat nad nimi větší kontrolu. Jedině tak mohou dát využívání AI potřebné mantinely, ať už z bezpečnostních, finančních či etických důvodů,“ uvedla expertka na AI z české kanceláře KPMG Eva Kubálková.

„Placené pokročilejší verze ChatGPT a ostatních podobných nástrojů slibují mimo jiné větší ochranu před potenciálním únikem citlivých dat. Placené verze lze pořídit za řádově stovky tisíc korun, záleží ale na typu, rozsahu používání a dalších okolnostech,“ dodala Kubálková s tím, že generativní AI mění i svět mimo korporátní sféru, neboť stále více proniká i do úřadů a škol, hlavně v podobě chatbotů a virtuálních asistentů.

Důvěra v růst globální ekonomiky překonala předcovidovou úroveň

Důvěra v růst globální ekonomiky zůstává silná, a dokonce překonala úroveň z doby před pandemií covidu. Téměř tři ze čtyř generálních ředitelů (73 %) míní, že globální ekonomika v příštích třech letech poroste. Na začátku roku 2019 to bylo jen 62 %.

Na tříleté minimum se naopak propadla důvěra topmanažerů v budoucí růst jejich vlastních firem. Růstové vyhlídky svých podniků vidělo na konci loňska optimisticky jen 77 % ředitelů, zatímco na začátku roku 2020 to bylo 85 %.

Největším rizikem se stala geopolitická nejistota  

Za největší riziko pro růst svých firem v příštích třech letech nyní topmanažeři považují geopolitickou nejistotu a s ní spojené problémy. V předchozím průzkumu bylo toto riziko až na sedmém místě z deseti. Nejobávanějším rizikem byly tehdy disruptivní technologie jako AI, resp. nezvládnutí přizpůsobení jejich rozmachu. Toto riziko je aktuálně na třetím místě.

Geopolitická rizika neohrožují jen firmy, které přímo podnikají i v konfliktních oblastech, ale všechny podniky tak či onak zasažené narušenými dodavatelskými řetězci a rozkolísanými cenami.  

„V geopoliticky roztříštěném světě se generální ředitelé často stávají de facto politickými hráči,“ shrnul průzkum, podle kterého by se politické otázky měly diskutovat na jednáních topmanagementu. Šéfům průzkum doporučuje vytvořit strategii ohledně geopolitických rizik, která zahrne zátěžové testy a plánování různých scénářů vývoje.

Jednašedesát procent ředitelů uvedlo, že by zaujali veřejný postoj k politicky nebo společensky sporným otázkám i v případě obav zbytku vedení firmy.

ESG ovlivní vztahy se zákazníky  

Průzkum se zabýval i dalšími tématy jako například ESG. Více než dvě třetiny (69 %) ředitelů už plně začlenily ESG do svého podnikání. V péči o ESG vidí i byznysové přínosy. Téměř čtvrtina (24 %) šéfů věří, že v příštích třech letech bude mít ESG největší vliv na jejich vztahy se zákazníky.

Zvýšení platu za konec home-officu 

Průzkum potvrdil přetrvávání přesvědčení topmanažerů, že se většina zaměstnanců postupně vrátí k práci v kancelářích. Šedesát čtyři procent respondentů předpovídá úplný návrat do kanceláří za tři roky. Osmdesát sedm procent dotázaných zvažuje, že navrátilce odmění, ať už lepšími úkoly nebo i zvýšením platu či povýšením.

O průzkumu 

Devátý ročník průzkumu KPMG CEO Outlook z konce loňského roku vychází z odpovědí 1 325 generálních ředitelů z Evropy (Německo, Francie, Velká Británie, Itálie, Španělsko), Severní Ameriky (USA, Kanada), Asie (Čína, Indie, Japonsko) a Austrálie. Firmy všech respondentů mají roční tržby převyšující 500 milionů amerických dolarů. Zastoupeny jsou podniky z 11 klíčových odvětví, včetně automotive, energetiky, bankovnictví, telekomunikací, maloobchodu atd.

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více