Máte-li e-shop, dávejte si pozor na nereálnou cenu

27. 9. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Cena zboží je pro mnohé důležitým kritériem nákupu a obchody s nízkými cenami jsou u zákazníků populární. Jak ale vyplývá z průzkumu, za inzerovanou cenu často zboží nelze získat.
Foto: SXC.hu

Poradci časopisu dTest prověřovali více než třicet e-shopů a zkoumali, jaké poplatky se skrývají za nákupem. „Nakupujícího nepřekvapí, že k ceně musí ještě připočítat poštovné, pokud obchod nemá pobočku v jeho blízkosti. Nově ale řada obchodníků zpoplatňuje i osobní odběr, nebo jej vůbec nenabízí,“ řekl právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička a dodal: „Potvrdily se nám obavy, že v řadě případů opravdu není možné zboží za inzerovanou cenu pořídit. Nové poplatky v tichosti zavedly také některé velké e-shopy.“

Na internetu dochází k velkému konkurenčnímu boji a snaha vypadat na první pohled levně, je z nabídek patrná. „Někteří obchodníci si nízké marže kompenzují jinak. Mezi poplatky jednotlivých obchodů je velký rozdíl. Osobní vyzvednutí je v řadě z nich stále zdarma, ale najdou se i takové, kde návštěva odběrného místa vyjde na 249 Kč. Doručení stejného výrobku domů vycházelo nejlevněji na 79 Kč, nejdráže na 292 Kč,“ dodal Borovička.

Zákon o ochraně spotřebitele uvádí, že údaje o ceně nesmí vzbuzovat zdání, že cena je nižší. „Domníváme se, že se některé obchody chovají protizákonně, protože zboží nelze žádným způsobem odebrat za cenu, kterou inzerují. Za transparentní lze považovat pouze takovou informaci o ceně, která obsahuje alespoň údaj o nejlevnějším způsobu odběru nebo dopravy,“ uzavřel Borovička.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více