Má ještě smysl zabývat se tablety?

2. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Prodeje tabletů již několik let postupně klesají a ani většina výrobců jim, až na pár výjimek, nevěnuje takovou péči jako dříve. Z jedné strany na ně útočí chytré telefony, z druhé pak např. nejrůznější konvertibilní notebooky. I tak však jde stále o produktovou kategorii, která má co nabídnout a své zákazníky si stále nachází.

Celosvětový prodej tabletů v posledním čtvrtletí loňského roku podle analytické agentury IDC meziročně klesl o 0,6 % na 43,5 milionu zařízení. Za celý rok 2019 se trh zmenšil o 1,5 % na 144 milionů kusů. V roce 2014, který patřil z hlediska prodeje tabletů k vůbec nejúspěšnějším, se přitom prodalo 230 milionů zařízení. Propad je to během pěti let tedy skutečně citelný, a bohužel se odráží i v nabídkách výrobců. Stále však jde o produkty, které kombinují to nejlepší ze světa počítačů a mobilů a v řadě situací mohou být velmi užitečné a efektivní. Vždyť na jejich straně stojí řada výhod, na nichž se ani po letech nic nemění, možná právě naopak: v obecné rovině mezi ně lze zařadit vysokou mobilitu, intuitivní ovládání a možnost ihned po zapnutí pracovat, existenci širokého ekosystému aplikací a služeb pro práci i zábavu, dlouhou výdrž při práci na baterii nebo třeba dostupnost velkého množství příslušenství.

Úloha tabletů se v posledních letech i kvůli tlaku ze strany chytrých telefonů a zejména jejich stále se zvětšujících úhlopříček i zlepšující se výbavy a cenové dostupnosti postupně vyvíjela. Zejména menší tablety s úhlopříčkou obrazovky kolem 8" skutečně přestaly pro většinu využití dávat smysl, rozdíl oproti mobilům je již opravdu jen nepatrný. Své využití tedy většinou najdou již jen ve specifických případech, hodí se třeba pro děti, protože jsou levné a jejich případné rozbití nebude nikoho tolik mrzet.

Výrobci tabletů jsou si aktuální situace samozřejmě dobře vědomi a společnosti jako Apple nebo Samsung a některé další se proto začaly orientovat na přístroje s pokročilou výbavou a větší úhlopříčkou obrazovky okolo 10 až 13". Tyto přístroje jsou obecně dražší, jejich ceny začínají okolo deseti tisíc korun a mohou dosahovat i podstatně vyšší úrovně, ale výrobci jimi chtějí oslovit uživatele, kteří dokážou přínosy tabletů ocenit a jsou ochotni za ně zaplatit, protože přesně vědí, co jejich pořízením získají.

Apple a iPadOS

Americký Apple patří v produkci tabletů dlouhodobě ke špici. Jen v loňském roce se jeho iPADů celosvětově prodalo přes 60 milionů. Produktové portfolio Applu se aktuálně dělí na čtyři řady, které výrobce průběžně inovuje a doplňuje je o nové funkce a technologie.

Za pomyslný vstupní model do ekosystému Apple tabletů lze označit iPAD s 10,2" displejem. V jeho případě mohou uživatelé počítat s čipem Apple A10, až 128GB úložištěm, čtečkou otisku prstu TouchID, podporou pera Apple Pencil a volitelně i LTE připojením. Hodit se může i podpora pro připojení klávesnice Smart Keyboard.

iPAD mini se 7,9" displejem bojuje o přízeň zákazníků svým kompaktním provedením a hmotností 300 gramů. Ve srovnání s ostatními modely výrobce je opravdu malý, což však neznamená, že by nějak výrazněji trpěla jeho výbava. Uživatelé tak i v tomto případě mohou počítat s moderním čipem Apple A12 Bionic, s nejnovější verzí operačního systému, s výdrží až deset hodin, čtečkou otisku prstu TouchID, podporou pera Apple Pencil a volitelně i LTE připojením. Paměť může být až 256GB.

iPad Air s 10,5" obrazovkou pak dle slov výrobce přináší ty nejvýkonnější technologie ještě většímu množství uživatelů. Z výbavy stojí za vyzdvižení čip A12 Bionic s Neural Enginem, podpora pro Apple Pencil a Smart Keyboard, až deset hodin práce na jedno nabití, volitelné LTE nebo až 256GB úložiště. To vše při hmotnosti necelého půl kilogramu a tloušťce 6,1 mm.

Vrchol tabletové nabídky u Applu aktuálně tvoří iPAD Pro, který je dostupný v 11" a 12,9" provedení. V jeho případě zákazníci nemusejí dělat vůbec žádné kompromisy. Kromě špičkového displeje i výkonu tak mohou počítat třeba s 1TB úložištěm, tenkými rámečky okolo obrazovky, podporou pera i klávesnice, přítomností Face ID pro přihlašování obličejem, univerzálním rozhraním USB-C, volitelným LTE a výdrží až deset hodin. Jde o skvělý přístroj pro nejnáročnější uživatele, za který si však Apple na druhou stranu neváhá nechat řádně zaplatit.

Několik řádků si v souvislosti s tablety společnosti Apple zaslouží i jejich operační systém iPadOS, který se v loňském roce funkčně vymezil od iOS, z něhož filozoficky vychází. iOS tak zůstal výsadou iPhonů a iPadOS se stal specifikem iPADů, čehož výrobce využil k doplnění různých funkcí a vlastností, které dávají smysl jen u zařízení s větší pracovní plochou. Uživatelé získali např. možnost pohodlně pracovat s více aplikacemi současně nebo pracovat se stejnou aplikací na několika plochách. Podobně jako u Androidu si lze konečně i přímo na plochu přidávat widgety. Širší možnosti využití získaly i pero a klávesnice, a přidána byla dokonce i podpora externí myši. Byť stále dost omezená. Populární je také funkce Sidecar umožňující tablet použít pro rozšíření pracovní plochy u počítačů s macOS Catalina. Vylepšena byla také práce se soubory, která v případě iPADu Pro těží také z možnosti připojení úložišť přes USB-C. Řadami vylepšení prošly i jednotlivé aplikace v čele s internetovým prohlížečem Safari.

Tablety s Androidem

Tablety se systémem Android na trh dodává více výrobců, ačkoli taková „masovka“ jako dříve to již ani zdaleka není. Z významnějších výrobců můžeme jmenovat Samsung, Huawei nebo Lenovo, v Americe a na dalších zahraničních trzích pak bojuje např. i Amazon, ale ten profituje, podobně jako třeba Apple, z napojení tabletů na rozsáhlý ekosystém svých herních a multimediálních služeb.

Samsung, podle údajů IDC globální tabletová dvojka, svou nabídku dělí na tři hlavní řady. Kromě nejvyšší řady Galaxy Tab S je to ještě řada jednoduchých rodinných tabletů Galaxy Tab A a řada odolných tabletů Galaxy Tab Active.Vrcholem nabídky je samozřejmě řada S, která napříč cenovým spektrem zahrnuje hned několik modelů. Nabídce aktuálně vévodí model Galaxy Tab S6 vybavený osmijádrovým procesorem, 6GB RAM a 128GB úložištěm (rozšiřitelným kartou microSD). Displej typu Super AMOLED na úhlopříčce 10,5" přináší rozlišení 2 560 × 1600 bodů a také integrovanou optickou čtečku otisku prstu. Z další výbavy vystupuje čtveřice reproduktorů, podpora pera a klávesnice či až devítihodinová výdrž baterie. Uživatelský komfort Samsung vylepšuje řadou vlastních doplňků, jako je Samsung Knox pro lepší zabezpečení nebo Samsung Dex přinášející do světa tabletů prostředí a funkce známého ze světa PC. Výhodou může být také připojení k televizoru či monitoru prostřednictvím HDMI kabelu a volitelné LTE. Řadu Galaxy S pak doplňuje v nabídce i několik levnějších modelů jako Tab S5e či Tab S4.

Řada Galaxy A zahrnuje spíše dostupnější tablety vhodné např. do domácností, čemuž odpovídá třeba i vestavěný dětský režim. Výbava však není nutně špatná, např. model Galaxy Tab A 10.5“ zaujme čtveřicí 3D surroundových reproduktorů. Prostřednictvím řady Galaxy Tab Active pak Samsung nabízí tablety vhodné pro práci venku nebo obecně v prostředí se zhoršenými pracovními podmínkami. Jmenovat můžeme např. model Galaxy Tab Active Pro, dostupný též v LTE variantě, s certifikací IP68 zaručující odolnost proti prachu a vodě a speciálním protinárazovým designem s ochranným pouzdrem.

Dalším výrobcem, který je i v oblasti tabletů stále aktivní, je čínský Huawei. I v ČR je stále k dostání hned několik modelů, my si však dnes přiblížíme žhavou novinku MatePad Pro. Jde o prémiové zařízení s lehkým a odolným tělem ze slitiny magnézia vybavené 10,8" IPS displejem, až 8 GB RAM a až 512GB úložištěm. Výkon bude novince dodávat čipová sada Kirin 990, a dostupná bude dokonce i variantě s 5G konektivitou. Rychlé doplnění energie do 7 250mAh akumulátoru umožní až 40W rychlonabíjení. K dispozici však bude i bezdrátové nabíjení, a to i v tzv. reverzní podobě, která umožní z tabletu dobíjet další elektroniku, např. sluchátka či chytré hodinky. Chybět ani v tomto případě nebude podpora pera a klávesnice nebo silné provázání s mobilními telefony výrobce. Připraven bude také PC režim rozšiřující možnosti systému Android. Naopak, podobně jako u nejnovějších telefonů Huawei budou oficiálně absentovat mobilní služby Googlu.

Bohatou nabídku tabletů má stále i Lenovo. Zákazníci mohou podobně jako třeba u Samsungu nebo Applu vybírat přístroje z různých cenových tříd od těch nejlevnějších, vhodných např. i pro děti či domácnosti, až po ty pokročilejší. Lenovo v oblasti počítačů patří mezi inovativní výrobce a nikdy se nebálo experimentovat ani s tablety. Zmínit můžeme sérii Yoga, která se stala mezi uživateli populární díky svému specifickému válečku ukrývajícímu akumulátor a stojánku umožňujícímu tablet používat v různých pozicích, třeba jej i pověsit. Tyto prvky se prosazují dodnes, ve své výbavě si je ponechal např. Yoga Smart Tab. Kromě toho, že jde o zajímavý tablet s moderními prvky, jako jsou rozhraní USB-C, stereofonní reproduktory JBL nebo volitelné LTE připojení, umožňuje tablet díky integraci Google Assistanta také obsluhovat moderní chytrou domácnost, a to dokonce i pomocí hlasových příkazů. S podobně zajímavou výbavou již brzy přijde také Lenovo Smart Tab M10 Plus druhé generace. Další zařízení, Yoga Book, svým provedením vychází z notebooků. Jen je podstatně kompaktnější a klasický displej v horní části doplňuje ve spodní části virtuální klávesnice se zpětnou vibrační odezvou, kterou lze v případě potřeby „nechat zmizet“ a získanou plochu využít např. pro zapisování poznámek nebo kreslení dodávaným perem.

Co si z toho vzít?

Jaká je tedy odpověď na otázku z úvodu článku, zda má ještě smysl zabývat se tablety? Podle mého názoru určitě ano. Jen je nutné se na ně dívat jinak než před lety v době jejich největšího boomu – je třeba je nabízet trochu jinak a někomu trochu jinému. Samy o sobě mají tablety i dnes co nabídnout. Pokud se na nabídku podíváme podrobněji, zjistíme, že je k dispozici řada kvalitně vybavených moderních zařízení, která svými parametry uspokojí i náročnější zákazníky. Ani po hardwarové, ani po softwarové stránce zařízení nijak nestagnují, a naopak stále reflektují i nejnovější trendy a technologie. Platí to v případě zařízení s iPadOS i s Androidem.

Štítky: 
Tablety, Apple, Huawei, Lenovo, Samsung

Podobné články

Prodej počítačů i tabletů zaznamená letos růst, vliv AI je však zatím minimální

10. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle nejnovější prognózy společnosti IDC letos vzroste celosvětový trh s osobními počítači a tablety o 3,8 % na 403,5 milionu kusů. Zatímco pozornost se především díky marketingu zaměřenému na zařízení s umělou inteligencí v kombinaci s blížícím se ukončením podpory systému Windows 10 ubírá hlavně k počítačům, v prodejích výsledky za tento rok ovládnou tablety. Čtěte více

Prodej tabletů ve třetím čtvrtletí 2024 výrazně vzrostl

5. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Informace společnost IDC odhalily výrazný meziroční nárůst prodeje tabletů a rostoucí optimismus na tomto trhu. Podle nejnovějších údajů se prodej tabletů ve třetím kvartále 2024 meziročně zvýšil o více než 20 % a dosáhl téměř 40 milionů kusů. Čtěte více

Prodej PC a tabletů v blízké budoucnosti podpoří poptávka v rozvojových regionech

25. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Nová prognóza společnosti IDC ukazuje, že dodávky osobních počítačů a tabletů v roce 2024 meziročně vzrostou o 2,6 % na 398,9 milionu kusů. Zatímco prodej PC zůstane meziročně na stejné úrovni (s 261 miliony kusů), trh s tablety meziročně vzroste o 7,2 %. Čtěte více

Prodej tabletů překonal předpandemickou úroveň a vykázal slušný růst

15. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle informací společnosti IDC zaznamenal celosvětový prodej tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziroční nárůst o 22,1 % na celkových 34,4 milionu kusů. Kromě mizerných výsledků z loňska, se kterými se letošní prodej porovnával, pramenil pozitivní vývoj zejména ze zahájení nově představených produktů z dílen předních světových výrobců. Čtěte více