M-commerce v Česku roste, přes mobil nakupují nejčastěji mladí

31. 10. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zkušenost s nakupováním po internetu má v ČR téměř každý. Dlouhou dobu byl takový nákup v e-shopu spojován s objednávkou přes počítač či notebook. V posledních letech však stále více stoupá počet objednávek z chytrých telefonů či tabletů. Jaká je budoucnost české m-commerce?

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém aktuálním výzkumu ptala spotřebitelů, jaká je jejich zkušenost s nakupováním prostřednictvím mobilních zařízení. „Alespoň jeden nákup pomocí smartphonu či tabletu provedlo 50 % respondentů. To je o 8 % víc než v roce 2017,“ zhodnotil vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Není asi velkým překvapením, že nejvíce populární je m-nakupování u nejmladších spotřebitelů. Ve věkové kategorii 15 – 24 let využilo chytrý telefon či tablet k objednávce zboží 74 % respondentů. Naopak mezi staršími 55 let má zkušenost s takovým způsobem nákupu pouze 21 % zákazníků e-shopů.

Nakupování prostřednictvím mobilních zařízení plynule roste. Je však třeba říct, že jeho popularita v České republice a Evropě vůbec je ve srovnání například s Asií stále velmi malá. Díky historickému vývoji, kdy obyvatelé asijských zemí často přeskočili vlastnictví počítače rovnou ke smartphonu, je naprostá většina objednávek v tomto významném regionu provedena pomocí mobilního zařízení,“ uvedl Vetyška. „U nás jsou mobily často používány spíše ke sběru či srovnání informací, samotné nákupy pak stále dominantně provádíme na počítači či notebooku.

Zákazníci využívají mobil například při nákupu v kamenných prodejnách. 39 % respondentů uvedlo, že alespoň občas využijí svůj chytrý telefon k porovnání internetových cen oproti obchodu, kde si výrobek právě prohlíží. Výjimečně se takto poradí se svým smartphonem dalších 25 % nakupujících.

„Zákazníci se ale podobně chovají i ve vztahu k e-shopům – 22 % dotázaných na to, jak mobilní zařízení změnilo jejich nákupní chování, odpovědělo, že zboží v internetových obchodech si vyhledávají a porovnávají v mobilu, ale pro vyřízení objednávky volí počítač,“ doplnil Vetyška. 29 % respondentů také na stejný dotaz uvedlo, že díky těmto chytrým zařízení častěji vyhledávají informace o zboží či službách, 23 % pak více vyhledává hodnocení a recenze jiných uživatelů oproti minulosti.

Jak je vidět z celosvětového trendu, prodej prostřednictvím mobilních zařízení bude nadále získávat na významu. Také proto e-shopy investují do rozvoje responzivních webů či vlastních prodejních aplikací. Přesto nelze v dohledné době u nás ani v Evropě očekávat takovou dominanci, jakou můžeme sledovat na východních trzích.

Štítky: 

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Češi v létě na internetu utráceli dosud nejvíc z celého roku 2024

23. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Skoro každý třetí Čech, který je uživatelem internetu, si během letních měsíců objednal některou ze služeb on-line. V červenci to přitom bylo v průměru za více než osm tisíc korun, což je letošní jednoznačný rekord. Spotřebitelé v létě utráceli nadstandardně také v e-shopech. Čtěte více

Nejvíce on-line služeb Češi letos objednali v červnu

30. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nákup služeb v on-line prostředí provedlo nejvíce spotřebitelů v dosavadním průběhu roku. Podle pravidelného výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to v červnu bylo více než 28 % internetových uživatelů. V předchozích měsících byla obvyklá hodnota o tři až čtyři procentní body nižší. Čtěte více