Které technologické inovace Češi vyhlížejí?

24. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano Solutions)
Přestože poslední rok výrazně zrychlil digitalizaci a automatizaci služeb poskytovaných tuzemskými firmami zákazníkům, za hranicemi jsou pořád v mnoha ohledech o kus dál. Která z ve světě již běžně fungujících řešení by Češi uvítali nejvíce?

Aktuální průzkum firmy Enehano Solutions mezi více než 500 respondenty ukázal, že Češi o inovace služeb souvisejících s digitalizací či automatizací stojí. Alespoň některé z nových řešení ze světa by uvítalo téměř 80 % z nich. Největší zájem mají přirozeně mladší lidé, ve věku do 26 let by některou z inovací uvítalo téměř 90 % lidí. Ani starší generace ale nezůstává příliš pozadu. I mezi lidmi okolo 60 let by aspoň jednu z novinek uvítaly více než tři čtvrtiny dotázaných.     

„Tak pozitivní výsledky jsou dány i tím, že většina firem v poslední době využívá při digitální transformaci zákaznicky orientované platformy. Cílem inovací často bývá zlepšení zákaznické zkušenosti, a novinky proto většinou zákazníci pocítí v tom dobrém slova smyslu,“uvedl Jiří Mach, CEO společnosti Enehano Solutions.  

Blíží se konec pokladen?  

Případem jsou inovace v retailu, konkrétně v nakupování a placení. Již dnes se stále větší popularitě těší například skenování zboží mobilem ve spojení se samoobslužnými pokladnami, které využívá v obchodních řetězcích stále více lidí. Výsledky průzkumu ukázaly, že čeští zákazníci by si přáli jít ještě dál – 32 % z nich by ocenilo obchody ve stylu Amazon Go, kde člověk nakoupí a zaplatí pouhým příchodem a uložením zboží do vozíku či tašky, tedy bez nutnosti pokladen.

Vyhlížené 5G

Prakticky totožný zájem mají Češi o dostupnost 5G připojení. Služba, kterou lze i v ČR na vybraných místech využívat od loňského roku, má být během několika následujících let k dispozici po celém Česku. Několikanásobně rychlejší připojení, kvalitnější služby a další výhody, které 5G připojení přináší, by ocenila také téměř třetina Čechů. Výrazně více přitom stojí o dostupnost 5G muži (37 % z nich) než ženy (25 %).    

Finance? Hlavně pořádek  

Banky a další finanční instituce či startupy jsou v digitální transformaci i automatizaci nejdále. Není proto divu, že hodně novinek souvisí právě s financemi. „Bankám aktuálně pomáháme hlavně zlepšováním zákaznické zkušenosti díky budování omnichannel kontaktních center. Druhým trendem, který s tím souvisí, je samozřejmě jednotný pohled klienta na pobočkách, a to nejen v jedné organizaci, ale například napříč bankou, pojišťovnou, leasingovou společností, které jsou součástí jedné skupiny,“řekl Mach.

Z finančních inovací mají podle průzkumu Češi aktuálně největší zájem o sloučení všech finančních služeb do jednoho řešení, ať už jde o účty, spoření, pojištění nebo investice do zlata či akcií. Takovou možnost by ocenilo 30 % lidí. „Směrnice PSD2 umožnila v tomto směru velký pokrok a otevřela nové možnosti například pro startupy. Zatím se ale ukazuje, že tzv. multibanking není dostatečně uživatelsky dotažený a využívá ho méně lidí, než se očekávalo. Nicméně multibanking není jediné využití PSD2 a velice se těším na další služby a zjednodušení procesů pro koncové zákazníky finančních služeb,“popsalJiří Mach z Enehano Solutions.

I další služby mají za cíl především zpřehlednit a zjednodušit lidem správu financí. V tomto směru skýtá velký potenciál automatizace. Pětina lidí by ocenila automatickou kategorizaci plateb pro lepší přehled o rozpočtu. O automatické rozlišení výdajů na potraviny, bydlení či auto by přitom stály ve větší míře ženy než muži. 

„Automatickou kategorizací plateb se banky v ČR intenzivně zabývají již několik let. Díky kategorizaci plateb mohou lépe pochopit aktuální životní situaci klienta, a tím ještě lépe zacílit svoji marketingovou komunikaci. Stejně tak je kategorizace plateb velmi intenzivně využívána pro ohodnocení rizikového skóre klienta. Z bankovních transakcí se dá vyčíst platební morálka klienta, jaké množství výplaty klient prosází nebo zda například investuje do kryptoměn,“ uzavřel Mach.

Fikce, nebo blízká realita?

O další inovace už by v tuto chvíli stáli spíše fanoušci technologií než široká veřejnost. Patří mezi ně dostupnost služby Android Auto, která umožňuje sdílení aplikací z telefonu na obrazovce v autě. Podobnými případy jsou služby virtuální asistentky nebo propojení bankovního účtu s chytrým domácím asistentem, jakými jsou Alexa nebo Google Home. O inovace tohoto typu má momentálně zájem pod 15 % Čechů. Vzhledem k rychlosti, kterou inovace postupují, lze však očekávat, že za pět let bude situace zcela odlišná.

Podobné články

Osobní zkušenost s chatboty či voiceboty už mají tři čtvrtiny Čechů

16. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano Solutions)
S komunikací s chatboty, voiceboty či virtuálními asistenty má osobní zkušenost již 74 % Čechů ve věku od 18 do 65 let. Jejich dojmy jsou sice spíše pozitivní, ale také velmi různorodé, což je dáno velkými rozdíly v kvalitě zpracování těchto nástrojů umělé inteligence. Špatné zkušenosti souvisejí především s nedostatečnou úrovní chatbotů či voicebotů. Čtěte více

ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci

13. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano Solutions)
Během posledního roku se mohla široká veřejnost seznámit s ChatGPT, chatbotem s umělou inteligencí, který využívá zpracování přirozeného jazyka k vytváření konverzačního dialogu podobného lidskému. Od jeho spuštění si ChatGPT vyzkoušelo 36 % Čechů a téměř 2/3 jej alespoň znají. Populární je hlavně mezi mladými, kde jej aktivně využívá nadpoloviční většina lidí. Čtěte více

České firmy na pražském Digital Transformation Summitu ukázaly cestu k digitální transformaci

11. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano Solutions)
Uchopení, možnosti a praktické využití umělé inteligence v každodenním fungování firem a organizací bylo stěžejní téma letošního pátého ročníku Digital Transformation Summitu, který pořádala v pražském O2 Universum společnost Enehano, partner a distributor řešení Salesforce v České republice. Čtěte více

Jak prakticky využít potenciál AI ve výrobní firmě

19. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano)
Svět technologií se dnes točí kolem AI. Ano, už delší dobu to je buzzword, který je skloňován v souvislosti s téměř každým technologickým pokrokem. Mluví se o umělé inteligenci, strojovém učení, generativní umělé inteligenci, chatbotech, voicebotech i autonomních robotech. Prostor si však umělá inteligence postupně získává také ve výrobním průmyslu. Čtěte více