Klíčem k úspěchu pro poskytovatele IoT je porozumět potřebám každého zákazníka
V Evropě existují stovky tisíc nejrůznějších aktiv od firemních vozů, přes nákladní kontejnery až po železniční vagóny nebo kamiony. Náš globální monitorovací systém, Trexee byl vyvinut na základě poptávky klientů jako nástroj pro efektivní správu firemního majetku. Největší příležitost pro využití takových systémů vidíme u klientů z oborů telekomunikací, dopravy, logistiky nebo stavebnictví, nicméně předpokládám, že se postupně rozšíří i do dalších oblastí. Systém umožňuje automatické sledování metrik jako jsou nárazy, pády, vibrace, teplota nebo rychlost, pomáhá při lokalizaci majetku, i při předcházení nežádoucích situací (kolize, poškození aj.). Kromě lokalizace prostřednictvím GPS je výhodou i propojení díky zabudované globální SIM, která umožní komunikaci mezi majitelem a jeho majetkem kdekoliv na světě. Pro nadnárodní klienty je také důležitá efektivní globální podpora – nemusí tak řešit smlouvy a vztahy s několika dodavateli na každém kontinentu nebo regionu.
Zákazníci požadují řešení E2E, neboli poskytování hardwaru i softwaru (portál pro správu, mobilní aplikace pro Android i iOS). Jako klíčovou vidím schopnost poskytovatele IoT pokrýt všechny fáze, tj. předprodej, návrh řešení, jeho implementaci, zajištění podpory i pravidelnou údržbu. Zákazníci nechtějí být „testery“, jsou ochotni zaplatit za řešení, které funguje. Často také vyžadují financování v OPEX modelu, aby se cena rozložila do více měsíců/roků.
První fáze IoT (2015 – 2018) je za námi, můžeme to nazvat obdobím „zrození internetu věcí“. Mnoho zákazníků sledovalo trh a která řešení fungují. Firmy, které dnes nabízejí pouze hardware nebo jen platformové řešení, mají malou šanci na úspěch. Pro zákazníka je nejdůležitější efektivnost řešení a návratnost jeho investice.
Co může bránit rozvoji trhu? Největší překážkou bývá přesvědčit zákazníka, že nabízené řešení funguje. V tomto ohledu je také důležité, aby fungovala partnerská spolupráce mezi firmami působícími v oblasti IoT. Zákazníci zpravidla nechtějí sami implementovat řešení a chtějí mít řešení šité na míru jejich potřebám a podnikání. Navíc ideálně od jednoho dodavatele, respektive zastřešené jednou firmou, která funguje jako konzultant pro návrh řešení, jeho nasazení i dlouhodobou podporu. Mnoho firem v oboru IoT se zaměřuje na vývoj hardwarové nebo softwarové platformy, ale důležité je skutečně porozumět potřebám a podnikání každého zákazníka a vědět o všech aspektech, které jsou pro jeho podnikání relevantní. Pochopit co je pro zákazníka nejdůležitější a co je naopak jen „hezké mít“. Pochopit co aplikovat a kde a kdy to aplikovat.
Jaký vývoj trhu se v příštích pár letech očekává? Moje očekávání je, že v horizontu zhruba dvou let dojde k implementaci NB IoT po celém světě s kompatibilním roamingem. NB IoT se zdá být úžasnou komunikací pro IoT, ale nyní je GSM stále tou nejlepší volbou. V oblasti podnikání, zejména ve stavebnictví, logistice a segmentech železniční dopravy, teprve uvidíme plný potenciál internetu věcí. Nyní jsme v „akceptačním období IoT“, kdy si zákazník může vybrat z řešení od poskytovatelů, kteří nabízejí řešení E2E, jako nabízíme i my. Nejdůležitějším faktorem pro úspěch IoT je mít řešení, které pomáhá zákazníkům s jejich hlavní činností. Zákazníci B2B si nekoupí něco nového pro hraní her, ale pro zvýšení zisku.