Kdy dosáhne český trh e-commerce čtvrt bilionu korun?

7. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Leverage Technology)
Podíl online nakupování na celkovém obratu maloobchodu činí v České republice zhruba deset procent, přitom ve Velké Británii je to již 19 %. Český trh e-commerce zároveň už několik let po sobě vykazuje velmi slušné tempo růstu - meziročně o 15 až 20 %. A tento trend zatím nijak výrazně nezpomaluje.

„Existují silné důvody pro další růst e-commerce. Především je to postupná digitální transformace doposud čistě kamenných maloobchodníků, investice do logistiky a e-commerce infrastruktury, rostoucí popularita přeshraničního obchodování a v neposlední řadě je zde velký prostor v e-commerce pro B2B zákazníky,“ uvedl Václav Liška, partner fondu Leverage Technology.

Podle Lišky proto není důvod letos neočekávat atakování hranice 140 miliard: „Pokud trh poroste tímto tempem i nadále, je reálné dosažení 250 miliard korun do tří, maximálně čtyř let.“

Boj o seniory

V poslední době si některé české e-shopy (např. Rohlík.cz nebo Košík.cz) začaly více všímat starších zákazníků, kterým nabízejí různé typy slev, aby je nalákaly k nakupování přes internet. A je velmi pravděpodobné, že podobnou cestou se postupně vydají i ostatní na trhu a s podobným trendem se čeští zákazníci budou setkávat stále častěji.

„Tím, jak populace postupně stárne a seniorů přibývá, jedná se o skupinu zákazníků, kterou není rozumné ignorovat. Naproti tomu jde také fakt, že čím dál více seniorů si s internetem velmi dobře rozumí a nebojí se zkoušet nové služby a produkty,“ vysvětlil Matěj Boruta, výkonný ředitel Leverage Technology.

Velké změny v segmentu fashion

V „tradičních” kategoriích e-commerce trhu, jako jsou například elektro a výpočetní technika, jsou karty víceméně rozdány, a nejsilnější hráči postupně posilují na úkor malých, případně dochází k postupné vzájemné konsolidaci. U kategorií v ranější fázi vývoje, například v módě, dům/zahrada nebo sport, je situace ještě otevřená a lze zde podle odborníků očekávat zajímavý vývoj, ovlivněný i zahraničními hráči vstupujícími na český trh.

„V oblasti módy nejsou karty ještě zdaleka definitivně rozdány a my můžeme v následujících měsících čekat intenzivní bitvu o české zákazníky. Očekávám, že Zalando a About You nebudou jediní velcí zahraniční hráči, kteří si budou chtít ukousnout z rostoucího koláče českého online byznysu. Tradiční “kamenní” prodejci nebudou chtít zůstat stranou a budou posilovat svou online přítomnost. Dobrým příkladem jsou značky jako H&M nebo třeba Tchibo,“ doplnil Liška.

Co požadují Češi po e-shopech? Kvalitu i inspiraci

Nakupování v e-shopech se pro zákazníky stalo běžnou součástí každodenního života. Už to není experiment či dobrodružství jako před deseti lety. Zákazníci od e-shopů očekávají stejnou kvalitu služeb a míru záruk jako od kamenného obchodu. Zároveň ale od kamenných obchodů očekávají stejné ceny a šíři nabídky jako od e-shopů. To na online prodejny klade obrovské nároky a vytváří enormní tlak.

„Jiným typem chování, které pozorujeme, je chuť a ochota nechat se inspirovat. Častokrát zákazníci přesně nevědí, co chtějí nebo potřebují a chtějí jen tak zkusit, jestli je něco zaujme nebo nadchne. Toto lze velmi dobře zažít například na internetových tržištích. V případě aukčních portálů je zážitek navíc obohacen o faktor hry a soutěžení. Mnohdy do poslední vteřiny nevíte, jestli vytoužený objekt bude opravdu váš,“ informoval Liška.

Jaká je situace v zahraničí?

Podle globálních průzkumů e-commerce bude do čtyř až pěti let probíhat více než polovina všech obchodů prostřednictvím některého z „market place” portálu/elektronického tržiště. V USA a západní Evropě dominuje Amazon, s odstupem jej následuje eBay. Z Číny expanduje do světa Alibaba se svými službami AliExpress, Lazada, Taobao a dalšími. V Japonsku vládne Rakuten a v Latinské Americe e-shop MercadoLibre.

Podobná situace je i v Polsku, kde už skoro 20 let celý e-commerce trh formuje a posouvá Allegro. Maďarský e-commerce trh je o zhruba 60 % větší než slovenský, ale stále třikrát menší než trh v České republice. V obou zemích je velký potenciál pro další rozvoj a růst.

V Německu měl v elektronickém obchodování významnou roli eBay, nyní už ale s přehledem vede Amazon. V Německu zároveň vznikají nové ambiciózní projekty s apetitem expanze do zahraničí, příkladem je právě About You nebo Zalando.

V poslední době zažívají velkou renesanci aukční portály. Například nizozemský portál Catawiki dosáhl tržní valuace jedné miliardy dolarů.

Podobné články

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více