Kartou v e-shopech platí téměř polovina Čechů. Zájem o dobírku dlouhodobě klesá

18. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Při nákupu zboží v e-shopech volí platbu kartou online již téměř každý druhý Čech (44 %). Nejčastěji kartou na internetu platí mladí lidé ve věku 18 až 26 let (58 %), obliba však rok od roku roste také u starší generace (z 27 % v roce 2019 na letošních 29 %). Dobírku naopak využívá dvakrát méně lidí než před pěti lety, kdy tento způsob platby preferovalo 34 % lidí.

Kartou v e-shopech platí již 44 % Čechů. Podle každoročních průzkumů balíkového přepravce GLS toto číslo od roku 2016 nepřetržitě stoupá (25 % - 31 % - 35 % - 40 % - 44 %). Za pět let o 19 procentních bodů. Každý týden přitom platí kartou na internetu pětina lidí (20 %), zároveň však 8 % respondentů uvádí, že tuto formu placení zásadně nevyužívá. Mezi nimi převažují starší lidé ve věku 54 až 65 let a lidé s nižším vzděláním.   

Na placení kartou si zvykají i starší

Platba kartou online je doménou především mladších generací. Nejvíce takto platí lidé ve věku 18 až 26 let (58 %), naopak starší generace si na tuto metodu teprve zvyká. „Ve věkové skupině 54 až 65 let tento způsob platby volí 29 % lidí. Oproti předchozím rokům se ale situace postupně zlepšuje a přibývá seniorů, kteří jdou s dobou a s přehledem zvládají online nakupování i placení kartou. Částečně tomu přispěla také pandemie koronaviru, ale i skutečnost, že platba kartou bývá obecně levnější,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. V roce 2016 využívalo platby online kartou 17 % v tomto věkovém rozmezí, 2017 18 %, předloni 25 % a v loňském roce již 27 %.

Zájem o dobírku klesá nehledě na pandemii

Z průzkumu vyplývá, že zájem o dobírku v hotovosti i kartou v České republice dlouhodobě klesá. Aktuálně využívá tuto formu placení 18 %, ještě v loňském roce to však bylo 22 %, předloni ještě o 7 % více. Platbu na dobírku v hotovosti dnes využívá přibližně jeden z deseti Čechů (11 %), platbu kartou při přebírání balíku pouze 7 % lidí. Jedná se zejména o seniory a lidi žijící v menších obcích do 5 000 obyvatel. „Každý čtvrtý člověk (42 %) ve věku 54 až 65 let buďto vůbec nebo pouze zřídka využívá placení kartou na internetu. Tohle jsme měli na paměti během pandemie, kdy řada našich konkurentů zcela rušila možnosti platby na dobírku v hotovosti. My jsme tuto možnost po celou dobu ponechali, abychom našim seniorům umožnili bezproblémové nákupy na internetu,“ řekl Pavel Včela.

Údaje vyplývají z průzkumu společnosti GLS provedeného agenturou Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.

Podobné články

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více

Mall.cz se přesouvá na Allegro

11. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Značka Mall 31. března 2025 dokončí svůj přechod na platformu Allegro. Pro zákazníky to znamená zachování oblíbených služeb a výhod, jako jsou rychlé doručení, lokální tým zákaznické podpory a časté slevové akce, v kombinaci s výhodami Allegro a širokou nabídkou online tržiště. Čtěte více

DPD nabízí levnější doručení do výdejních míst a boxů včetně AlzaBoxů

5. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu a díky své akci nabízí e-shopům doručení balíků do sítě více než 7 000 výdejních míst Pickup a boxů už od 46 Kč. Iniciativa by měla pomoci e-shopům udržet stávající zákazníky, přivést nové a konkurovat zahraničním hráčům. Čtěte více

E-commerce v roce 2025: Trendy, které rozhodnou o úspěchu

30. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Brilo)
E-commerce vstupuje do nové éry, která redefinuje způsob, jakým lidé nakupují a firmy prodávají. Rok 2025 se ponese ve znamení inovací, personalizace a technologických pokroků. Pro české obchodníky to znamená nejen příležitosti, ale i výzvy. Čtěte více