Kartou v e-shopech platí téměř polovina Čechů. Zájem o dobírku dlouhodobě klesá
Kartou v e-shopech platí již 44 % Čechů. Podle každoročních průzkumů balíkového přepravce GLS toto číslo od roku 2016 nepřetržitě stoupá (25 % - 31 % - 35 % - 40 % - 44 %). Za pět let o 19 procentních bodů. Každý týden přitom platí kartou na internetu pětina lidí (20 %), zároveň však 8 % respondentů uvádí, že tuto formu placení zásadně nevyužívá. Mezi nimi převažují starší lidé ve věku 54 až 65 let a lidé s nižším vzděláním.
Na placení kartou si zvykají i starší
Platba kartou online je doménou především mladších generací. Nejvíce takto platí lidé ve věku 18 až 26 let (58 %), naopak starší generace si na tuto metodu teprve zvyká. „Ve věkové skupině 54 až 65 let tento způsob platby volí 29 % lidí. Oproti předchozím rokům se ale situace postupně zlepšuje a přibývá seniorů, kteří jdou s dobou a s přehledem zvládají online nakupování i placení kartou. Částečně tomu přispěla také pandemie koronaviru, ale i skutečnost, že platba kartou bývá obecně levnější,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. V roce 2016 využívalo platby online kartou 17 % v tomto věkovém rozmezí, 2017 18 %, předloni 25 % a v loňském roce již 27 %.
Zájem o dobírku klesá nehledě na pandemii
Z průzkumu vyplývá, že zájem o dobírku v hotovosti i kartou v České republice dlouhodobě klesá. Aktuálně využívá tuto formu placení 18 %, ještě v loňském roce to však bylo 22 %, předloni ještě o 7 % více. Platbu na dobírku v hotovosti dnes využívá přibližně jeden z deseti Čechů (11 %), platbu kartou při přebírání balíku pouze 7 % lidí. Jedná se zejména o seniory a lidi žijící v menších obcích do 5 000 obyvatel. „Každý čtvrtý člověk (42 %) ve věku 54 až 65 let buďto vůbec nebo pouze zřídka využívá placení kartou na internetu. Tohle jsme měli na paměti během pandemie, kdy řada našich konkurentů zcela rušila možnosti platby na dobírku v hotovosti. My jsme tuto možnost po celou dobu ponechali, abychom našim seniorům umožnili bezproblémové nákupy na internetu,“ řekl Pavel Včela.
Údaje vyplývají z průzkumu společnosti GLS provedeného agenturou Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.