Kam se bude ubírat digital signage?
Na následujících řádcích vás seznámíme nejenom s novinkami ze světa digital signage technologií, ale rovněž vám prozradíme, kde na vás aktuálně čekají největší obchodní příležitosti a kam se nejspíš bude celá tato oblast ubírat v blízké budoucnosti.
Abychom vám přinesli co možná nejlepší a nejaktuálnější informace, oslovili jsme profesionály ze šesti globálních společností, které se oblastí digital signage dlouhodobě zabývají. Těšit se můžete na informace od zástupců společností BenQ (produktový manažer Vladimir Dzuricek), Epson Europe CZ & SK (account manager professional displays Michal Holovský), Panasonic (regionální marketingová manažerka Hana Grůzová), Philips Professional Display Solutions (sales manager for Signage CEE Leoš Lemberk), Samsung (head of sales and marketing display division David Kordík) a Sharp/NEC Display Solutions (sales & marketing manager Czech/Slovak Radek Pospíšil).
Nejzajímavější technologické a produktové inovace pro digital signage v oblasti LCD/LED panelů
Z technologického hlediska je podle Leoše Lemberka z Philipsu jasným trendem zvyšování kvality a jemnosti zobrazení LED panelů. Z obchodního hlediska lze zmínit i postupný pokles projektových cen, což je v dnešní době velké plus, umožňující zákazníkům nabídnout co nejlepší poměr mezi cenou a kvalitou. Důležitou roli pak hraje i dobrá skladová dostupnost. „Z produktového hlediska mohu zmínit nově představené videostěny Philips X-Line o úhlopříčce 55" nebo 65" s tloušťkou rámečku pouhých 0,44 mm, které máme v nabídce zatím jako jediný výrobce. Zajímavou novinkou je také 37" stretch panel s Android OS představený na ISE 2022,“ doplnil zástupce Philips Professional Display Solutions.
Mezi hlavní novinky Samsungu pro letošní rok patří produkty Flip Pro a LED displeje The Wall v all-in-one provedení. „Model Flip Pro je vylepšený interaktivní displej/elektronický flipchart, který se vyrábí ve velikostech 55", 65", 75" a 85". V 55" provedení je panel nabízen i s pojízdným stojanem, který nabízí možnost otočení displeje pro použití v horizontálním i vertikálním režimu. Inovací u Flip Pro je zvýšená odezva při psaní (20 ms), o 50 % výkonnější reproduktory, USB-C s podporou 65W dobíjení externích zařízení a podpora Smarview+ s možností připojení až šesti bezdrátových zařízení. Samozřejmostí je i podpora Apple Airplay 2. Displeje Flip Pro nově rozšiřují možnosti telekonference o aplikaci Google Duo a u modelů 75" a 85" zůstává podpora připojení externího počítače přes OPS slot,“ uvedl za Samsung David Kordík, který přiblížil i další novinku: „Řešení The Wall letos posouváme na vyšší úroveň a nabízíme produkt v provedení all-in-one, jehož instalace je mnohem jednodušší než u předchozí modulární řady. All-In-One The Wall nabízíme ve velikostech 110" a 146", v rozlišení Full HD a 4K. Displej si zachovává výhody modulární série The Wall (IWA), a to obnovovací frekvenci 120 Hz či technologii Black Seal pro ochranu obrazovky z vnější strany před mechanickým poškozením a dokonalou černou barvu. Samozřejmostí je vysoký kontrast a maximální jas až 1 600 nitů. Obě zařízení lze na dálku řídit pomocí softwaru Magic Info, který je již dostupný i v cloudové variantě.“
BenQ v současné chvíli doporučuje své profesionální 24/7 série IL a SL, které se mohou pochlubit jednak digital signage softwarem X-Sign, ale hlavně certifikací od firmy Pantone. Díky tomu mají zákazníci jistotu, že tato zařízení dokáží přesně vyobrazit kompletní škálu barev definovaných standardem Pantone (což je více než 15 000 barev).
Z portfolia Panasonicu lze vyzdvihnout stylové a odolné 4K UHD LCD displeje řady SQE1 s tenkým rámečkem a jasem 500 cd/m2. Produkty nabízejí řadu užitečných vlastností, jako jsou čtyři konektory HDMI, porty USB-A a USB-C, rozhraní DisplayPort nebo podpora Wi-Fi pro bezdrátový přenos z PC. IPS panel, který podporuje i zobrazení na výšku, zaručuje široký pozorovací úhel, tedy dobrou viditelnost obsahu i při pohledu ze strany. „Novinkou je také řada EQ2, která umožňuje spolupráci s různými systémy – podporuje slot Intel SDM (Smart Display Module), který lze použít s bezdrátovým prezentačním systémem PressIT nebo s 12G-SDI a Digital Link,“ rozšířila své doporučení Hana Grůzová.
Do digital signage patří i projektory
Své nedílné místo mají v nabídce digital signage řešení i projektory. Při srovnání s LCD/LED panely či stěnami hovoří v jejich prospěch podle Michala Holovského z Epsonu hned několik argumentů: „V nabídce máme pro digital signage více modelů s rozličnými funkcemi, nicméně z mého pohledu jde spíše o dva způsoby projekce. Prvním je tzv. ultrakrátká projekce, jejímž zástupcem pro signage prostředí je laserový model EB-800F, který nasvítí ze vzdálenosti pouhých 38 cm od projekční plochy obraz o úhlopříčce 2,54 m. Tento typ projekce je vhodné doplnit o speciální promítací plochu typu ALR (případně CLR) dle zdroje okolního nežádoucího osvětlení.“
Dalším přístupem, který Epson vyznává, je podle Holovského „de facto standardní projekce v nestandardním hávu“. Příkladem může být laserový projektor EV-110, jenž svým designem připomíná galerijní osvětlení, a je tak ideální pro prodejní plochy a obecně do míst, kde nemá být na první pohled zjevné, že jde o promítaný obraz: „Projektor lze uchytit do stropních lišt určených pro instalaci osvětlení, prostřednictvím kterých jej lze rovněž napájet. S nativním kontrastem 2 000:1 a podporou funkce GPI umožňující snadné připojení například pohybového senzoru, je projektor velmi univerzálním nástrojem. Díky „bezrámečkové“ projekci lze promítat např. jen loga, která budou vždy jasná a díky 3LCD technologii i barevně přesná,“ doplnil Holovský.
Důležitou roli hraje otevřenost
Zástupci společnosti Sharp/NEC vyzdvihují podstatnou roli otevřenosti k různým platformám. Nabídka tohoto výrobce je skutečně obsáhlá a podporuje hardwarové platformy na bázi Intel/Microsoft, Android, SOC (System On Chip), ale také řešení jako Raspberry Pi 3/4 nebo BirdDog. Ke všem zmiňovaným platformám firma nabízí adekvátní programové vybavení z vlastní „kuchyně“.
„V případě, kdy zákazník zvolí hardware Sharp/NEC, má možnost výběru z nepřeberného množství signage aplikací, které podporujeme. Zákazník se tak nestává ‚rukojmím‘ výrobce hardwaru s jediným možným softwarovým řešením. S námi má zákazník právo volby. Vybere si buď komplexní řešení, kdy získá i naši signage aplikaci zdarma, nebo třeba pouze hardware, který doplní obslužným programem dle svého uvážení. Změnit aplikaci lze i kdykoli později,“ zdůraznil za Sharp/NEC Display Solutions Radek Pospíšil.
Které oblasti nabízejí největší potenciál k růstu?
„Potenciál podle nás mají kompaktní produkty typu all-in-one, kdy zákazník od výrobce obdrží kompletní systém v jednom balíku. Věříme, že taková řešení najdou široké uplatnění napříč většinou tržních odvětví,“ uvedl za BenQ Vladimir Dzuricek.
Hana Grůzová za Panasonic doplnila, že kromě použití pro zprostředkování reklamního obsahu jako reklamní poutače a informačních tabulí roste poptávka po digital signage v oblasti dopravy, na vlakových a autobusových nádražích a letištích, ale také v restauračním provozu, ať už pro zobrazení menu, nebo pro upoutání zákazníka.
Lemberk z Philipsu uvedl, že se na našich trzích rozrůstá poptávka po LED stěnách, ale současně roste i prodej videostěn, které nyní v případě Philipsu činí asi 20 % prodejů. Dále reprezentant Philipsu doplnil, že nejčastější je nasazení v retailu, ale důležitou roli má také obměna stávající výbavy v zasedacích místnostech podniků a organizací za starší projektory nebo TV: „Pro podnikové prostředí má Philips připraveny korporátní dotykové kapacitní panely se systémy Windows nebo Android ve velikostech 32 až 86 palců,“ doplnil Lemberk, který zároveň vyzdvihl i důležitost dalších segmentů: „Vedle retailu vidíme prostor např. i ve školství, pro které rovněž máme širokou nabídku dotykových panelů za rozumné ceny, a to v provedeních vhodných pro nasazení od mateřských školek až po univerzity.“
Z pohledu výrobce projektorů se příležitosti (mimo jiné) jednoznačně nalézají ve všech typech obchodních center: „Když srovnáme pořizovací náklady na LED stěny v průměrné kvalitě a velikosti úhlopříčky 100 až 120 palců, dostáváme se oproti setu ultrakrátkého projektoru s ALR či CLR projekční plochou ve 4K kvalitě obrazu na několikanásobek ceny. Proto považujeme toto řešení za ideální možnost, jak přidat či zvýšit obchodům viditelnost. Naše řešení však není určeno pouze před prodejní plochu, tedy do výloh, ale i na prodejní plochu jakou takovou. Máme již mnoho instalací v nejrůznějším prostředí od exkluzivních butiků až po kavárny, a mnoho dalších každým dnem přibývá,“ uvedl Holovský.
Svezte se na vlně digitalizace
Digitalizace je hnací silou mnoha inovací napříč obory a podle Davida Kordíka ze Samsungu tomu tak je i v případě digital signage: „Fenomén digitalizace bude displejovému byznysu významně pomáhat. Vznikat tak budou další a další obchodní příležitosti pro naše partnery, kterým má Samsung jako globální technologický lídr rozhodně co nabídnout. Jde o klíčovou součást naší strategie a snažíme se ji maximálně využít.“ Největší potenciál podle Kordíka nyní mají LED displeje, které masivně rostou a generují příležitosti pro (nové) partnery a integrátory. „Z mého pohledu je také velmi důležité vsadit na ověřenou značku s dlouhou historií, což eliminuje možné komplikace při instalaci a následně i správě prodaného řešení,“ doplnil Kordík.
Možností může být i oslovení zcela nových zákazníků nebo klientů, kteří o digital signage uvažují, ale stále se pro pořízení konkrétního řešení nerozhodli. Z tohoto úhlu pohledu se na příležitosti dívá i Pospíšil ze Sharp/NEC Display Solutions: „S trochou nadsázky lze říci, že díky šířce signage portfolia dokáže Sharp/NEC nabídnout řešení prakticky každému, tedy i zákazníkovi, který o signage řešení uvažoval, ale kvůli obavám z relativní složitosti řešení prozatím nezavedl. Z mého pohledu má náš potenciální zákazník nebo partner nabízející/poptávající signage řešení silný argument spočívající právě ve výběru nepřeberného množství signage platforem. Bylo by bláhové se domnívat, že jediný výrobce by byl schopen obsáhnout celý trh. Každý aplikační řešitel má svoji specializaci a my svým zákazníkům prostřednictvím našich řešení nabízíme kontakt s těmi nejvýznamnějšími na trhu, což je samo o sobě obrovským potenciálem k růstu vlastního byznysu.“
Kam se bude trh s digital signage ubírat?
Důležitým trendem bude podle Vladimira Dzuricka z BenQ snižování spotřeby elektrické energie a zjednodušování provozu a obsluhy i u rozsáhlých systémů.
S tlakem na zjednodušování a zefektivňování obsluhy digital signage souhlasí i Holovský „Postupně se objevují prvky interakce se zákazníky, případně zakomponování rozšířené reality. Tato řešení jsou bezesporu elegantní, inovativní a zajímavá, nicméně potenciální zájemce o digital signage by se měl zajímat o situaci komplexně. Již několik let prosazujeme vizi ‚Nainstaluj a zapomeň‘. Například u hardwaru je to jednoduché – laserové projektory Epson díky své moderní konstrukci nevyžadují v podstatě žádnou údržbu. Příkladem komplexního řešení může být platforma BEYONDA Digital Signage od UGO! Media pro sdílenou komunikaci obrazem na vzdálených displejích. Zákazník na svém počítači, tabletu nebo mobilu zadá obsah, který chcete přehrávat, nastaví parametry přehrávání a na projektorech nebo obrazovkách po celé ČR (nebo i kdekoli na světě) se ve stanoveném čase objeví prezentace, kterou si určil.“
Kordík ze Samsungu vychází z předpokladu, že změny, které můžeme všude kolem sebe sledovat již nyní, budou pokračovat. Příkladem jsou retail, služby, kontrolní střediska, doprava, reklama nebo vzdělávání. „Digitalizace a rychlá možnost měnit sdělení prostřednictvím vzdálené správy a práce s obsahem bude v budoucnu ještě snazší a rozšířenější. Signage řešení se tak budou více prolínat všemi vertikálami. Díky rozvoji LED technologie se bude pravděpodobně také zvyšovat podíl modulárních LED obrazovek v retailu, ale také ve veřejných prostranstvích,“ poznamenal Kordík.
„Zákazníkům již nebude možné slepě tvrdit, ať si kupují komplexní řešení od jediného výrobce. Trh bude stupňovat požadavky na škálovatelnost řešení od nejjednodušších systémů až po ty sofistikované. Zákazníci si logicky kladou v dnešní turbulentní době otázku, proč by hardware měl být spojen pouze s jediným aplikačně softwarovým řešením? Budou tak vyžadovat větší aplikační svobodu a alternativní řešení, čímž do budoucna ochrání své investice,“ uzavřel téma digital signage Pospíšil.