Je váš e-shop důvěryhodný?

11. 12. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Nově spuštěná služba ověření e-shopů, provozovaná organizací dTest, nabízí na jednom místě informace o elektronických obchodech. Služba shromažďuje informace z několika zdrojů včetně hodnocení samotných zákazníků.
Foto: SXC.hu

Je až příliš snadné zaregistrovat atraktivně znějící doménu, vytvořit stránky s lákavou nabídkou a pak už jen inkasovat peníze podle hesla „služba končí zaplacením“. E-shopy vytvořené s vidinou rychlého zbohatnutí na úkor napálených zákazníků lze ovšem rozpoznat. Stačí vyhledat několik základních informací o elektronickém obchodě, jeho provozovateli, historii, obchodních podmínkách či hodnocení spokojenosti jiných zákazníků.

„Zjistit potřebné údaje není obtížné, ale spotřebitelé jsou často netrpěliví. Zvlášť teď před Vánoci se snadno nechají zlákat výhodně vypadajícími nabídkami. Místo aby investovali námahu do hledání informací, spoléhají na štěstí,“ varoval Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu. „Vytvořili jsme proto službu ověření e-shopů na www.dtest.cz/eshopy, kde lze všechny tyto informace najít v přehledné formě na jednom místě.“

Základní informace dTest získává od Ministerstva financí a od sdružení CZ.NIC. Obchodní podmínky jsou hodnoceny podle toho, zda e-shop má certifikát dTestu nebo Asociace pro elektronickou komerci. Spokojenost zákazníků s e-shopem ilustruje jednak hodnocení ostatních zákazníků na portálu Zboží.cz a Heureka, jednak hodnocení vstřícnosti e-shopu služby VašeStížnosti.cz, která slouží k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů. Přístup obchodníka k zákazníkovi ilustruje hodnocení ze strany spotřebitelů a fakt, zda a jak e-shop na podané stížnosti reaguje.

„Doufáme, že služba ověření e-shopů pomůže spotřebitelům vyhnout se problémům a přispěje k postupnému vymýcení podvodných e-shopů z českého webu,“ uvedl Lukáš Zelený.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více