Je možné GDPR vyřešit jednoduše a efektivně?

25. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: DNS)
GDPR (General Data Protection Regulation) je obecné nařízení. Nehledejme v něm tedy přesný návod či postup, jaké konkrétní kroky je třeba učinit, aby mohl zákazník říci „jsme připraveni na GDPR“. Každá organizace je jiná a to znamená, že má jinak nastavené interní procesy, systémy, směrnice či smlouvy a výsledná implementace GDPR se tedy bude rovněž lišit firmu od firmy.

Do obecného rámce nařízení tedy zkoušíme napasovat originální tvar zákazníka. Jako bychom do kruhového tvaru na dětské skládačce cpali čtvercovou kostičku. A přece se nám to všem bude muset podařit, pokud se chceme vyhnout významným finančním postihům. Zároveň je třeba podotknout, že nejde o jednorázovou aktivitu, ale spíše o to, že budeme muset kontinuálně zjišťovat a udržovat stav v souladu s tímto nařízením. Pojďme se podívat podrobněji na varianty, které přináší nové služby a produkty na trhu.

Splnit toto obecné nařízení vyžaduje sérii opatření. A ne každý zákazník je na stejné startovací čáře. Naším společným úkolem je zákazníkovi nabídnout přesně takovou míru plnění tohoto nařízení, kterou potřebuje a která bude dávat jak logický, tak ekonomický smysl. Obecně se dají tato opatření rozdělit do tří oblastí – zjištění současného stavu, technická, právní či procesní opatření nutná pro prvotní sladění se s tímto nařízením a následně je pak nutné soulad udržovat a aktualizovat.

Je nutné si uvědomit, že v blízké době musí mít každý subjekt, který zpracovává osobní údaje občanů EU, sestavenou analýzu souladu s GDPR. Tato analýza dosažení souladu s GDPR je první krok pro splnění požadavků vyplývajících z nařízení. Je to jízdní řád, který organizaci dovede do cíle. Skutečnosti zjištěné při srovnávací analýze poskytují informace o slabinách a nedostatcích v zajištění ochrany osobních údajů. Tato analýza například ukazuje rizika při zpracování osobních údajů, jejich dalšího zpracování a přístupu jednotlivých osob, či zaměstnanců, k takovým údajům.

Po jejím sestavení se však bude každý takový subjekt potýkat s otázkou co dál v případě, že bude v dohledné době něco upravovat či měnit v již zanalyzovaných procesech nebo dalším sběru osobních údajů pro další potřebu. Bude pak nutná další zcela nová analýza? Jakým způsobem řešit změnu těchto procesů? Bude vše i poté v souladu s GDPR?

Splnit požadavky během navazující činnosti při práci s osobními údaji bude možné jedině poměrně nákladnou správou ze strany pověřence. Toho lze přizvat na externí spolupráci z řad odborníků, či určit zaměstnance vyčleněného pouze na tuto roli.  Nejjednodušší variantou však je všechny úkony zpracovávat v pečlivě připravených aplikacích, které poskytnou zákazníkovi kompletní zmapování dat, pokrytí operativními procesy a správy dat z jednoho místa. Jeden z největších e-shopů v ČR začne brzké době využívat takovýto software, který dokáže spravovat osobní údaje díky propojení do všech ekonomických a zákaznických systémů a tak splní nejen svou povinnost souladu s GDPR, ale také získal nástroj pro efektivnější a rychlejší definování uložení zákaznických dat. Pořízení softwaru, který je pro tento účel aplikován je nejrychlejším a nejekonomičtějším řešením, které mohou společnosti zpracovávající větší množství osobních údajů využít. Propojení systémů je jen jedním z velké šíře benefitů, které dokáží nahradit manuální zpracování a pomůže tak splnit soulad s nařízením GDPR.

Subjekt, který zpracovává osobní údaje občanů EU, se po vyřešení úvodní analýzy GDPR dostává do situace, kdy po posouzení výstupní zprávy s uvedením rizikových faktorů při zpracování osobních údajů, bude donucen více, či méně, řešit i následné upravování smluvních podmínek pro zpracování osobních údajů, obchodních smluv, interních směrnic, kodexů a dalších dokumentů, které jsou nezbytné pro běžnou agendu společnosti. Posouzení a úpravu jednotlivých dokumentů bude muset převzít někdo, kdo se dokáže orientovat v prostoru obchodního práva a především bude muset mít znalost v oblasti nařízení GDPR.

Při laickém pohledu na situaci s nařízení GDPR se na první pohled zdá, že je situace neřešitelná díky obecnému výkladu tohoto nařízení a následným krokům, které je nutné přijmout tak, aby se subjekt mohl definovat jako připravený na GDPR. Pro všechny společnosti a partnery však DNS Marketplace připravil jednotlivě definované služby tak, aby bylo možné objednat individuální služby v této oblasti a tím významně snížil náročnost celého procesu implementace nařízení GDPR.

Autoři: Jakub Zítka a Jakub Vaněk, Cloud Solution, DNS

Štítky: 

Podobné články

Jak COVID-19 (podle výrobců) ovlivnil ukládání a zálohování dat

7. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Jak se události z posledních měsíců promítly do přístupu k ukládání a zálohování dat jsme zjišťovali přímo u poskytovatelů souvisejícího hardwaru, softwaru a služeb. Některé z nastíněných trendů pravděpodobně vytuší každý, řada z nich vás však možná překvapí. Čtěte více

Trendy v tiskárnách a multifunkcích v polovině roku 2020

29. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Tiskárny a multifunkce jsou nedílnou součástí drtivé většiny firem, úřadů i domácností. Spolu se spotřebním materiálem jsou navíc také velmi důležitým prodejním artiklem. Jak se trh vyvíjí a jaké trendy můžeme v době, kterou stále výrazně ovlivňuje současná koronavirová situace, sledovat nebo již brzy očekávat? Čtěte více

Trendy v segmentu ukládání a zálohování dat – co nás čeká a nemine?

1. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Práce s daty je široká oblast rozprostírající se napříč různými segmenty produktů a služeb. V případě hardwaru se kromě NAS serverů a specializovaných úložišť stále setkáváme také s páskovými řešeními, ale jednoznačným trendem je růst důležitosti cloudu, softwaru a služeb… Čtěte více

Internet věcí v roce 2020: Jaký je a kam se bude ubírat

12. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
IoT lze bez nadsázky označit za jednu z nejrychleji se rozšiřujících a rozvíjejících ICT technologií dneška. Celá oblast internetu věcí v sobě skrývá obrovský potenciál pro všechny zúčastněné, ať již hovoříme o výrobcích a dodavatelích, poskytovatelích služeb, partnerech či implementátorech nebo koncových zákaznících. Na současnost a budoucnost IoT jsme se ptali odborníků z různých oborů české IT scény. Čtěte více