Jak zajistit kontinuitu podnikání? Zaměřte se na lidi, výrobu a zákazníky. A digitalizujte.

25. 8. 2020. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: SAP)
Pandemie koronaviru, která na jaře ochromila chod většiny organizací, ukázala, jestli firmy jsou či nejsou schopny řešit nestandardní situace. Jasným vítězem byly ty společnosti, které v dřívější době investovaly do moderních technologií a digitalizovaly své procesy. A protože pandemie zdaleka není u konce, digitalizace se stává tématem číslo jedna ve většině firem.

Firmy díky digitalizaci dokázaly ze dne na den převést své lidi na home office a poskytovat své služby, podporovat výrobu či zajišťovat chod svých dodavatelsko-odběratelských řetězců na dálku a z bezpečí domova. Kontinuitu podnikání i v prostředí, které se může měnit z minuty na minutu, nejlépe zajistí tak, že se zaměří na digitalizaci HR procesů, inteligentní výrobu a vylepšování zákaznické zkušenosti.

Na pandemii nebyl připravený asi nikdo, a tak se prakticky ve všech firmách odehrál velmi podobný scénář. Jako první byla hlavní prioritou ochrana zaměstnanců před nákazou a s ní spojená snaha vytvořit pro ně bezpečné pracovní prostředí. Následovala identifikace a zároveň zabezpečení kritických procesů v rámci vlastní činnosti a poté snaha o porozumění potřebám zákazníků i tomu, jak se v dané situaci proměnily. Právě tyto tři oblasti – lidé, zabezpečení provozu organizace a zákazníci – zůstaly klíčovými tématy dodnes. Technologie přitom mohou sehrát velmi důležitou roli.

Digitalizace HR podpoří firmu v nejisté době

Základem každého podnikání jsou lidé. V době, kdy zaměstnanci působí ze svých domácích kanceláří, nábor nových pracovníků se vede na dálku a lidé se potkávají jen minimálně, se musí vedení mnoha organizací v oblasti pracovní síly vypořádat s novými výzvami. Například jak dostat správné lidi na kritické pozice a pomoci tak firmě, aby přečkala současnou situaci. Jak citlivě realizovat propouštění či flexibilnější formy zaměstnávání, nebo naopak jak rychle a efektivně nabírat ve velkém. Společnost přitom potřebuje mít detailní přehled o stavu HR a musí umět naslouchat zaměstnancům.

Další oblastí, kterou HR manažeři řeší, jsou i změny v řízení výkonu a odměňování či podpora zdraví, duševní pohody a bezpečnosti zaměstnanců. Kritickým faktorem, zvláště v dnešní době, je navíc zajištění souladu s legislativou a vládními nařízeními.

Dynamické změny byznysu a podnikatelského prostředí se nemalou měrou promítají do personálních agend společností. HR lídři tak musí přijít na to, jak rychle získat nové kompetence a dovednosti, jak podpořit produktivitu pracovníků v nových rolích a jak pomoci manažerům s vedením jejich týmů.

Se všemi těmito oblastmi dokáží pomoct moderní podnikové systémy, problémem však je, že digitální transformace HR procesů byla dosud v mnoha firmách opomíjena. HR oddělení se často zabývá jen administrativou a uniká jim práce s lidmi, v níž spočívá mnohem vyšší přidaná hodnota. Náplň práce HR manažerů se proto musí místo vyplňování tabulek a papírování zaměřit na kritické pozice, přeskupení pracovní síly a přípravu na nové úkoly. Firmy by se měly zaměřit zejména na 3 oblasti:

  • Digitalizace – dostupnost digitálních procesů od automatizace pravidel a vnitřních předpisů přes mobilní aplikaci až po elektronické podepisování dokumentů umožňuje HR oddělení pružně reagovat na nové výzvy a příležitosti.
  • Talent Management, neboli řízení talentů – pomůže s adaptací, rozvojem, ale i náborem zaměstnanců, kteří hrají kritickou roli v době, kdy se svět mění doslova před očima. Talent Management dokáže také přispět k vytvoření nového normálu a ke stabilizaci a dalšímu rozvoji klíčových pracovníků.
  • Reorganizace a restrukturalizace pracovní síly – moderní nástroje dnes umí pomoci s plánováním, organizačními změnami a přípravou zaměstnanců na nové úkoly.

Inteligentní výroba: od designu po manažerský dashboard

Vedle HR patří ke klíčovým oblastem i modernizace a digitalizace výroby. Zatímco se u českých výrobních podniků digitalizace omezuje na zavádění robotických pracovišť, u vyspělých podniků v západní Evropě jde digitalizace ve výrobě ruku v ruce s procesní digitalizací a integrací, stejně jako se zaváděním sítí propojujících účastníky dodavatelského řetězce. A přesně na to by se měly firmy zaměřit.

Moderní softwarové systémy pro řízení výroby dokáží sjednotit celý výrobní proces od návrhu po fyzickou realizaci produktu. IT ve výrobě v maximální míře podporuje sdílení dat, ať už jde o konstrukční data nebo ERP a další podnikové aplikace. Výsledkem je zefektivnění všech souvisejících procesů a podpora kontinuity podnikání. Sdílení dat o výrobě umožňuje, aby v jediném rozhraní a v reálném čase byla k dispozici data všech typů včetně provozních, technických i manažerských. Tento způsob práce s daty poskytuje podporu pro rozhodování a odstraňuje riziko izolovaných datových sil.

S modernizací výrobních procesů, ať už jde o proces designu výrobku od návrhu až po tvorbu konstrukčního kusovníku, propojení konstrukčních dat s ERP systémem, přípravu výroby včetně kalkulace či hodnocení profitability, reporting a analýzy, mohou pomoci moderní informační systémy. Ty mimo jiné podporují:

  • Vytváření digitálních reprezentací i velmi sofistikovaných výrobků, a to díky propojení dat z podnikových aplikací, systémů CAD, systémů od nich odvozených (MCAD, ECAD) a dalších simulačních nástrojů. Podporována bývá široká sada datových modelů a pokročilé vyhledávání. Díky tomu lze získat jednotný přehled o celém řetězci operací, které vytvářejí přidanou hodnotu. Výhodou jsou i vestavěné funkce pro řízení kvality.
  • Plánování a řízení výroby – umožňuje digitalizaci výroby, zefektivňuje spolupráci v rámci podniku a poskytuje analytické funkce podporující rozhodování v reálném čase. Sjednocení dat o zásobách, produkci a odbytu (objednávkách) umožňuje zrychlit výrobu, snížit stav zásob a minimalizovat rizika narušení výrobního procesu.
  • Ekonomickou optimalizaci – již v rané fázi vývoje produktu lze odhadovat náklady na jeho výrobu, podle toho upravovat plánovanou cenovou politiku a provádět přizpůsobení očekávaným potřebám zákazníků. Součástí kalkulací bývá i správa různých verzí produktu a scénáře typu what-if.

Zákazníci chtějí personalizaci i jednotnou zkušenost

Poslední oblastí, která by se měla dostat do centra zájmu firem, je řízení prodeje a zákaznické zkušenosti. Firmy dnes ještě více než kdy dříve potřebují vyvíjet nové obchodní modely a celkově změnit přístup k zákazníkům. Inteligentní podnik dokáže řídit prodej napříč jednotlivými kanály a poskytovat zákazníkům jednotnou zkušenost.

Moderní podnikový software tyto změny maximálně podporuje. Umožňuje snadno provádět konfiguraci jednotlivých prodejních kanálů a sdílet mezi nimi data. Sjednocena je pak např. i forma fakturování, kdy se všechny položky zákazníka automaticky dostávají na jedinou fakturu.

Podnikový software propojuje informace o zákaznících z různých kanálů, jako jsou kamenné obchody, e-shopy či sociální sítě, a to i ve fázi, kdy jsou tyto profily anonymní. Na tomto základě lze pak provádět rozsáhlou personalizaci, což zvyšuje loajalitu zákazníků, protože součástí může být i cenová politika slev a dalších nabídek. Obchodník také dokáže přímo před zákazníkem snadno vytvářet i složitější nabídky a sledovat stav objednávek. Firmy mají zároveň k dispozici smysluplné předpovědi o očekávaných příjmech a dalších finančních tocích. Zaměstnanci zákaznické podpory zase dostávají do rukou např. nástroje pro automatické třídění různých požadavků a vždy dostupné přehledy o jednotlivých případech.

Data o zákaznících i prodejích lze zpracovávat prakticky v reálném čase a tomu neustále přizpůsobovat aktuální nabídky, ale i dlouhodobější plány včetně návrhu a vývoje nových produktů a služeb.

Těmto tématům se věnovaly nedávné workshopy společnosti SAP, na jejichž záznamy se můžete podívat zde.

Autorem textu je Peter Demuth, ředitel oddělení podpory prodeje v SAP pro ČR a Slovensko

Podobné články

Skenery stále vytvářejí aktuální příležitosti

22. 4. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Canon)
S nástupem multifunkčních tiskových zařízení se předpovídalo, že kategorie dedikovaných skenovacích zařízení nimi bude velmi rychle nahrazena. Přestože se podobné predikce začaly objevovat už před patnácti lety, do dnešního dne se tak nestalo. Jak je to možné? Čtěte více
David Večeřa, sales director společnosti INFOMATIC

David Večeřa (Infomatic): Digitalizace a automatizace jsou cestou k efektivitě

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Infomatic)
S Davidem Večeřou, sales directorem společnosti INFOMATIC, jsme hovořili o tom, co podnikům přináší digitalizace dokumentů a automatizace procesů. Prostor dostaly také skenery značky RICOH a s nimi související servisní služby nebo pozvánka na připravovanou konferenci DIGITALIZACE 2025. Čtěte více

Konica Minolta a Nintex: Výhody automatizace procesů

12. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Konica Minolta)
Filip Steiger, expert na automatizaci z Konica Minolta, nám v rozhovoru vysvětlil, jak digitalizace a automatizace firemních procesů pomocí nástroje Nintex může výrazně zvýšit efektivitu firemních operací. Dozvíte se, proč je automatizace klíčová právě teď a komu je určena. Čtěte více

Progress představuje pokročilé nástroje AI na platformě ShareFile

7. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress)
Nativní SaaS platforma pro spolupráci na dokumentech Progress ShareFile získala nové AI funkce. Nové nástroje, navržené pro vyšší efektivitu a lepší zabezpečení dat, umožňují firmám optimalizovat pracovní procesy a zvýšit produktivitu, aniž by bylo nutné rozšiřovat stávající týmy. Čtěte více