Jak zajistit kontinuitu podnikání? Zaměřte se na lidi, výrobu a zákazníky. A digitalizujte.
Firmy díky digitalizaci dokázaly ze dne na den převést své lidi na home office a poskytovat své služby, podporovat výrobu či zajišťovat chod svých dodavatelsko-odběratelských řetězců na dálku a z bezpečí domova. Kontinuitu podnikání i v prostředí, které se může měnit z minuty na minutu, nejlépe zajistí tak, že se zaměří na digitalizaci HR procesů, inteligentní výrobu a vylepšování zákaznické zkušenosti.
Na pandemii nebyl připravený asi nikdo, a tak se prakticky ve všech firmách odehrál velmi podobný scénář. Jako první byla hlavní prioritou ochrana zaměstnanců před nákazou a s ní spojená snaha vytvořit pro ně bezpečné pracovní prostředí. Následovala identifikace a zároveň zabezpečení kritických procesů v rámci vlastní činnosti a poté snaha o porozumění potřebám zákazníků i tomu, jak se v dané situaci proměnily. Právě tyto tři oblasti – lidé, zabezpečení provozu organizace a zákazníci – zůstaly klíčovými tématy dodnes. Technologie přitom mohou sehrát velmi důležitou roli.
Digitalizace HR podpoří firmu v nejisté době
Základem každého podnikání jsou lidé. V době, kdy zaměstnanci působí ze svých domácích kanceláří, nábor nových pracovníků se vede na dálku a lidé se potkávají jen minimálně, se musí vedení mnoha organizací v oblasti pracovní síly vypořádat s novými výzvami. Například jak dostat správné lidi na kritické pozice a pomoci tak firmě, aby přečkala současnou situaci. Jak citlivě realizovat propouštění či flexibilnější formy zaměstnávání, nebo naopak jak rychle a efektivně nabírat ve velkém. Společnost přitom potřebuje mít detailní přehled o stavu HR a musí umět naslouchat zaměstnancům.
Další oblastí, kterou HR manažeři řeší, jsou i změny v řízení výkonu a odměňování či podpora zdraví, duševní pohody a bezpečnosti zaměstnanců. Kritickým faktorem, zvláště v dnešní době, je navíc zajištění souladu s legislativou a vládními nařízeními.
Dynamické změny byznysu a podnikatelského prostředí se nemalou měrou promítají do personálních agend společností. HR lídři tak musí přijít na to, jak rychle získat nové kompetence a dovednosti, jak podpořit produktivitu pracovníků v nových rolích a jak pomoci manažerům s vedením jejich týmů.
Se všemi těmito oblastmi dokáží pomoct moderní podnikové systémy, problémem však je, že digitální transformace HR procesů byla dosud v mnoha firmách opomíjena. HR oddělení se často zabývá jen administrativou a uniká jim práce s lidmi, v níž spočívá mnohem vyšší přidaná hodnota. Náplň práce HR manažerů se proto musí místo vyplňování tabulek a papírování zaměřit na kritické pozice, přeskupení pracovní síly a přípravu na nové úkoly. Firmy by se měly zaměřit zejména na 3 oblasti:
- Digitalizace – dostupnost digitálních procesů od automatizace pravidel a vnitřních předpisů přes mobilní aplikaci až po elektronické podepisování dokumentů umožňuje HR oddělení pružně reagovat na nové výzvy a příležitosti.
- Talent Management, neboli řízení talentů – pomůže s adaptací, rozvojem, ale i náborem zaměstnanců, kteří hrají kritickou roli v době, kdy se svět mění doslova před očima. Talent Management dokáže také přispět k vytvoření nového normálu a ke stabilizaci a dalšímu rozvoji klíčových pracovníků.
- Reorganizace a restrukturalizace pracovní síly – moderní nástroje dnes umí pomoci s plánováním, organizačními změnami a přípravou zaměstnanců na nové úkoly.
Inteligentní výroba: od designu po manažerský dashboard
Vedle HR patří ke klíčovým oblastem i modernizace a digitalizace výroby. Zatímco se u českých výrobních podniků digitalizace omezuje na zavádění robotických pracovišť, u vyspělých podniků v západní Evropě jde digitalizace ve výrobě ruku v ruce s procesní digitalizací a integrací, stejně jako se zaváděním sítí propojujících účastníky dodavatelského řetězce. A přesně na to by se měly firmy zaměřit.
Moderní softwarové systémy pro řízení výroby dokáží sjednotit celý výrobní proces od návrhu po fyzickou realizaci produktu. IT ve výrobě v maximální míře podporuje sdílení dat, ať už jde o konstrukční data nebo ERP a další podnikové aplikace. Výsledkem je zefektivnění všech souvisejících procesů a podpora kontinuity podnikání. Sdílení dat o výrobě umožňuje, aby v jediném rozhraní a v reálném čase byla k dispozici data všech typů včetně provozních, technických i manažerských. Tento způsob práce s daty poskytuje podporu pro rozhodování a odstraňuje riziko izolovaných datových sil.
S modernizací výrobních procesů, ať už jde o proces designu výrobku od návrhu až po tvorbu konstrukčního kusovníku, propojení konstrukčních dat s ERP systémem, přípravu výroby včetně kalkulace či hodnocení profitability, reporting a analýzy, mohou pomoci moderní informační systémy. Ty mimo jiné podporují:
- Vytváření digitálních reprezentací i velmi sofistikovaných výrobků, a to díky propojení dat z podnikových aplikací, systémů CAD, systémů od nich odvozených (MCAD, ECAD) a dalších simulačních nástrojů. Podporována bývá široká sada datových modelů a pokročilé vyhledávání. Díky tomu lze získat jednotný přehled o celém řetězci operací, které vytvářejí přidanou hodnotu. Výhodou jsou i vestavěné funkce pro řízení kvality.
- Plánování a řízení výroby – umožňuje digitalizaci výroby, zefektivňuje spolupráci v rámci podniku a poskytuje analytické funkce podporující rozhodování v reálném čase. Sjednocení dat o zásobách, produkci a odbytu (objednávkách) umožňuje zrychlit výrobu, snížit stav zásob a minimalizovat rizika narušení výrobního procesu.
- Ekonomickou optimalizaci – již v rané fázi vývoje produktu lze odhadovat náklady na jeho výrobu, podle toho upravovat plánovanou cenovou politiku a provádět přizpůsobení očekávaným potřebám zákazníků. Součástí kalkulací bývá i správa různých verzí produktu a scénáře typu what-if.
Zákazníci chtějí personalizaci i jednotnou zkušenost
Poslední oblastí, která by se měla dostat do centra zájmu firem, je řízení prodeje a zákaznické zkušenosti. Firmy dnes ještě více než kdy dříve potřebují vyvíjet nové obchodní modely a celkově změnit přístup k zákazníkům. Inteligentní podnik dokáže řídit prodej napříč jednotlivými kanály a poskytovat zákazníkům jednotnou zkušenost.
Moderní podnikový software tyto změny maximálně podporuje. Umožňuje snadno provádět konfiguraci jednotlivých prodejních kanálů a sdílet mezi nimi data. Sjednocena je pak např. i forma fakturování, kdy se všechny položky zákazníka automaticky dostávají na jedinou fakturu.
Podnikový software propojuje informace o zákaznících z různých kanálů, jako jsou kamenné obchody, e-shopy či sociální sítě, a to i ve fázi, kdy jsou tyto profily anonymní. Na tomto základě lze pak provádět rozsáhlou personalizaci, což zvyšuje loajalitu zákazníků, protože součástí může být i cenová politika slev a dalších nabídek. Obchodník také dokáže přímo před zákazníkem snadno vytvářet i složitější nabídky a sledovat stav objednávek. Firmy mají zároveň k dispozici smysluplné předpovědi o očekávaných příjmech a dalších finančních tocích. Zaměstnanci zákaznické podpory zase dostávají do rukou např. nástroje pro automatické třídění různých požadavků a vždy dostupné přehledy o jednotlivých případech.
Data o zákaznících i prodejích lze zpracovávat prakticky v reálném čase a tomu neustále přizpůsobovat aktuální nabídky, ale i dlouhodobější plány včetně návrhu a vývoje nových produktů a služeb.
Těmto tématům se věnovaly nedávné workshopy společnosti SAP, na jejichž záznamy se můžete podívat zde.
Autorem textu je Peter Demuth, ředitel oddělení podpory prodeje v SAP pro ČR a Slovensko