Jak připravit e-shop na blížící se sezonu
„Obchody nás atakují vánočními nabídkami každý rok čím dál dříve. Proto mají občas majitelé e-shopů, obzvlášť těch menších, pocit, že se musí se svými speciálními akcemi vytasit také co nejdříve. Často na úkor toho podcení ostatní přípravy a může se snadno stát, že se z na první pohled báječné nabídky stane totální propadák, protože selže některá z mnoha složek celého procesu,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Analýza loňských let – základ úspěchu
Pokud e-shop již zažil (a přežil) minimálně jednu vánoční sezónu, je dobré se na začátku ohlédnout a projít si, jak si internetový obchod vedl ve stejném období v předchozích letech. „Majitelé e-shopů mohou díky podrobné analýze snadno zjistit, jak si jejich obchod vedl – kdy prodeje dosáhly vrcholu, jak to vypadalo se skladovými zásobami, kolik lidí bylo potřeba na včasné vyřízení všech objednávek. Díky těmto informacím je plánování dalšího období jednodušší, než když se tzv. vaří z vody,“ vysvětlil Uďan a dodal: „Pokud obchod nemá data vhodná pro porovnání, je dobré nasadit Google Analytics a nasbírat data, která se budou hodit pro analýzu příští rok.“
Zkontrolujte včas skladové zásoby
Právě díky analýze předchozích Vánoc i zbytku roku lze získat přehled o tom, o kolik bude potřeba navýšit zásoby zboží. Nový sortiment je vhodný naskladnit a umístit do e-shopu co nejdříve, aby byl dostatek času zpracovat informace o novém zboží, udělat analýzu klíčových slov a nastavit SEO tak, aby se produkty při vyhledávání objevovaly na dobrých pozicích. „A rozhodně nezapomeňte kromě samotných produktů také objednat zkontrolovat a objednat dostatečnou zásobu obalového materiálu,“ připomněl Miroslav Uďan.
Připravte marketingový plán
I zde je vhodné ohlédnout se za předchozí sezónou a zjistit, co přivedlo do obchodu nejvíce zákazníků. Akce nabízené přes PPC reklamy? Newslettery? Nebo Facebook a jiné sociální sítě? Není dobré sázet pouze na jednu kartu, vždy se hodí aktivity rozložit a jednotlivé kanály využívat na získávání různých typů zákazníků. Také je potřeba před spuštěním reklam a kampaní určit odpovídající rozpočet.
Stálý zákazník – nejlepší zákazník
Při shánění vánočních dárků si do e-shopů najdou cestu i lidé, kteří se jinak nakupování přes internet spíše vyhýbají nebo se neorientují v daném zboží. Je proto důležité mít sekci, kde se o prodávaných produktech dovědí více, kde se zorientují a kde jim případně někdo pomůže s výběrem. Tomuto faktu je nutné přizpůsobit i způsoby komunikace a jazyk, které jsou často uzpůsobeny cílové skupině a které nemusí vyhovovat ostatním. Nicméně i v tomto období je dobré pracovat se stálými zákazníky. „Mít stálé zákazníky je to nejlepší, co může e-shop potkat. V současné době, kdy je konkurence velká, náročné takového zákazníka udržet. Proto jsou svátky obzvlášť vhodným časem na to, abyste věnovali těm nejvěrnějším zákazníkům speciální nabídku, které nebudou moci odolat,“ uzavřel Miroslav Uďan.