Jak může automatizace uvolnit obchodníkům ruce

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Onlio)
Obchodní úspěch dnes nestojí jen na kvalitě výrobku. Zásadně ho ovlivňuje i obchodní strategie podpořená informačním systémem pro řízení obchodu. Vítězí obchodníci s jasným sdělením a kontrolou nad svými aktivitami, které spravují ve výkonném systému pro řízení vztahů se zákazníky. CRM dnes pomáhají obchodníkům automatizovat jejich každodenní aktivity, řídí rutinní úkoly a včas připomenou deadliny.

Základem úspěšného obchodu byl vždy kvalitní produkt za konkurenceschopnou cenu a komunikační umění obchodníka. To už ale dávno nestačí. Je nutné mít také správnou a propracovanou obchodní strategii a využívat kvalitní informační systém. Dokonce nestačí již ani jen základní CRM (Customer Relationship Management) systém. S obrovským nárůstem dat, nutným personalizovaným přístupem, s množstvím schůzek a potřebnou proaktivní zákaznickou péčí již není v silách obchodníka zvládat bezchybně svou agendu bez vyspělého CRM systému s nástroji automatizace. Dokáže s ním ušetřit až 75 % svého času například při přípravě obchodních smluv vyhledáním potřebných informací v systému do jedné vteřiny. Navíc pokud eviduje záznamy z jednání, plánuje své aktivity a vyřizuje e-maily ručně s pomocí tabulek, lehce na některý úkol v záplavě administrativy zapomene a firma může poměrně jednoduše přijít o atraktivní příležitosti.

CRM ví o klientovi všechno

Pokročilý CRM systém by měl mít srozumitelné rozhraní a veškeré činnosti, které obchodník i jeho manažer potřebují ke své práci, by se měly agregovat pouze na jednom místě. Lze v něm plánovat schůzky, tvořit prodejní sekvence s navazujícími úkoly a další pro obchodníky nezbytné aktivity, psát e-maily a připravovat je v předpřipravených personalizovaných šablonách, telefonovat a tyto hovory zaznamenávat jak v hlasové, tak v textové podobě. Kvalitní CRM umí zaznamenávat kompletní auditní stopu veškeré komunikace a uživatelské interakce a obchodník tak má vždy přesnou informaci o prioritách klienta a v jakém stadiu se zakázka nachází. To vše využívá pro svůj úspěch a manažer pro vyhodnocování nastavených KPI. „CRM systém je centrálním místem pravdy pro veškerou obchodní komunikaci. V současné době velká část marketingových aktivit probíhá v online prostoru a pro následnou komunikaci s klientem je potřeba, aby obchodníci věděli, na jaký konkrétní produkt či nabídku a kde konkrétně lidé při poptávce reagovali,“ vysvětlil Pavel Nykl, obchodní ředitel softwarové a poradenské společnosti Onlio s tím, že k tomu přesně slouží nástroje CRM automatizace.

Automaticky, včas a bezchybně

Český trh nabízí celou řadu CRM systémů, nicméně jejich výbava se výrazně liší a funkce automatizace procesů nebývají standardem. Kromě shromáždění a vyhodnocování dat o klientovi toho nabízí mnohem víc. Na základě uživatelsky definovaných pravidel se v přesně určeném okamžiku začínají na pozadí systému odehrávat akce, které má systém udělat. Může jít například o automatické přidělení obchodní příležitosti konkrétnímu obchodníkovi, vytvoření aktivity v jeho kalendáři, odeslání automatického děkovného e-mailu a podobně. V průběhu komunikace s klientem pak může automatizace vytvářet upomínky a obchodník tak nemusí myslet na to, že má zákazníka v určitý okamžik, například když končí zkušební doba produktu, kontaktovat. Také díky automatizaci lze předem známých situacích odesílat data do dalších systémů. Například, když se příležitost změní v opravdovou a smluvně zajištěnou zakázku a je třeba začít objednávat komponenty pro výrobu předmětu zakázky. A to vše šetří obchodníkův čas a firmě náklady.

Podobné články

Zaměstnancům chybí znalosti technologií. Problém se s pokračující digitalizací prohlubuje

1. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ABSL)
S pokračující digitalizací a adopcí moderních technologií čelí firmy rostoucímu nedostatku zaměstnanců s potřebnými technickými a analytickými znalostmi a dovednostmi. Podle nedávného průzkumu tento problém trápí 63 % firem z oboru IT a podnikových služeb. Nedostatečné vzdělávání v oborech STEM proto 9 z 10 firem nahrazuje interními programy a školeními. Čtěte více

Nového „ajťáka“ nenajde 28 % firem ani za rok

29. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Průzkum společnosti Zebra systems odhalil, že jen 20 % dotázaných partnerů a zákazníků dokáže najít nového IT specialistu s požadovanými dovednostmi do tří měsíců. Déle než rok to trvá 28 % dotázaných. Stále více organizací proto hledá zajištění své kybernetické bezpečnosti u externích dodavatelů a poskytovatelů řízených služeb (MSP). Čtěte více

IT firmy hledají rovnováhu mezi AI inovacemi a klíčovými technologiemi

24. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: TD SYNNEX)
Strategické investice do AI, posilování kyberbezpečnosti, akceptace ESG nebo spolupráce napříč prodejními kanály. Podle více než 1 000 IT profesionálů z 60 zemí jsou právě toto klíčové trendy, které v roce 2024 formují oblast IT resellerů, systémových integrátorů a poskytovatelů IT služeb. Čtěte více

V IT dochází ke slučování rolí, mzdy ale stagnují

21. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Grafton Recruitment)
Rozmach IT a podnikových služeb, rostoucí počet kybernetických útoků i pokračující digitalizace firem i státní správy. To jsou důvody, proč stále roste poptávka po IT specialistech. Těm firmy často slučují role a preferují jejich nábor do stavu. Mzdy i přes svou stagnaci stále dosahují v mnoha případech na šesticifernou hodnotu. Čtěte více