Jak Češi využívají domácí tiskárny?
„Chceme mít co nejpřesnější informace o tom, co naši zákazníci potřebují,“ vysvětlil důvody provedení průzkumu Marek Sojak, marketingový a komunikační manager společnosti HP v ČR. „Potvrdili jsme si, že valná většina lidí domácí tiskárnu buď má, nebo ji alespoň chce. Čtvrtina dotázaných dokonce tiskne několikrát týdně nebo denně. I v dnešní době je tiskárna důležitým pomocníkem při práci z domova, studiu, ale i při trávení času s dětmi. Pouze necelá desetina dotázaných nám tvrdila, že tiskárnu nechce a nevyužije.“
Kolik lidí má doma tiskárnu
Exkluzivní průzkum společnosti HP se dotazoval 604 respondentů a respondentek ve věku 15–65 let z celého Česka. Výsledky průzkumu ukazují, že 75 % dotazovaných má doma tiskárnu a dalších více než 16 % by tiskárnu uvítalo. Pouhých devět procent respondentů pro tiskárnu nemá využití a nechce ji. Nejvyšší podíl „vlastníků“ domácích tiskáren je v generaci Z: ve věkové skupině do 27 let má doma tiskárnu 83 % dotazovaných.
Poměrně vyrovnané je zastoupení „vlastníků“ tiskáren v dalších věkových skupinách – mezi mileniály (narození 1981–1996) je to 71 %, v generaci X (narození 1965–1980) 76 % a v generaci Boomers (narození do roku 1964) 76 %.
Jak lidé domácí tiskárny používají
Respondenti využívají domácí tiskárny nejčastěji k tisku pracovních dokumentů (téměř 50 %) nebo podkladů do školy pro sebe nebo své děti (30 %). Generace Z tvoří nejpočetnější zastoupení těch, kteří tisk využívají k pracovním a studijním účelům. Fotografie doma tiskne pouhých 16 % všech dotazovaných a 15 % s pomocí tiskárny připravuje dětem podklady pro hraní si nebo tvoření. Fotografie si doma nejčastěji tisknou mileniálové, stejně jako podklady pro hraní a tvoření s dětmi.
Tři čtvrtiny (75 %) dotázaných používá tiskárnu minimálně jednou měsíčně, celá čtvrtina tiskne alespoň několikrát týdně. Jen 13 % prakticky tiskárnu nepoužívá.
Metodologie
Průzkum proběhl v polovině srpna 2024 na vzorku 604 respondentů reprezentativním pro internetovou populaci ČR ve věku 15-65 let prostřednictvím internetového dotazníku agenturou STEM/MARK.