Infografika: Kdo vlastní české e-shopy?
„V roce 2012 jsme provedli průzkum Stav e-commerce v ČR v roce 2012, který potvrdil, že Česká republika je v Evropě e-shopovou velmocí. Tentokrát jsme se pustili více do hloubky a chtěli jsme zjistit, kdo za e-shopy vlastně stojí,“ řekl Miroslav Uďan, CEO, Shoptet.cz.
Průzkum provedený na vzorku 1 600 respondentů odhalil, že typickým majitelem e-shopu je obvykle muž, žena, coby zakladatelka a majitelka e-shopu tvoří pouhou třetinu. Další typický znak pro majitele e-shopu je jeho věk: 26 – 35 let. Pokud bychom rozšířili sledovanou hranici až do věku 45 let, vejde se nám do tohoto věkového mantinelu přes 72 % majitelů e-shopů. „Jen málo jich naopak najdeme ve věkové kategorii 56 let a více. Práce s internetem a technologiemi tu starší generaci jednoznačně znevýhodňuje. Na druhou stranu je velmi zajímavý trend ve věkové kategorii 15 – 25 let. Ta tvoří necelou pětinu všech majitelů e-shopů. Nedá se s jistotou říci, že nám tu rostou noví Zuckerbergové, co se ale říci dá, je fakt, že mladá generace bere podnikání, které internet umožňuje, vážně a své první podnikatelské zkušenosti získává již brzo,“ komentoval výsledky Miroslav Uďan.
Skutečně je svět e-shopů především doménou mužů?
Skrývají čísla z průzkumu nějakou zajímavou skutečnost? Miroslav Uďan říká, že čísla mohou někdy přece jen klamat. „Máme mnoho klientů – mužů, kteří zakládají e-shop svým jménem, ve skutečnosti však podnikání e-shopu řeší jejich ženy,“ vysvětlil Miroslav Uďan. Ty totiž mnohdy mívají obavy, že založení e-shopu je složitá věc, která vyžaduje specifické technické znalosti, a proto tento proces nechávají na svých mužských protějšcích. „Z našich statistik je zřejmé, že podíl žen, zakládajících e-shopy, pozvolna roste, muži však této oblasti stále dominují. Ženy se ale rychle učí a máme tu i několik případů úspěšných rodinných firem, které sice zakládal muž, otěže pak ale převzala žena, která dokázala vybudovat natolik silné zázemí, že jí mnohdy muž do e-shopového byznysu následoval,“ doplnil Miroslav Uďan.
Ne jen jeden „vedlejšák“
Ekonomická situace nutí stále více lidí v České republice hledat ke svému hlavnímu zdroji příjmu ještě přivýdělek, který by navýšil rodinné rozpočty v kolonce příjmů. Pokud se tedy podíváme na účel provozování e-shopů, zjistíme, že pro 2/3 dotázaných je provozování e-shopu vedlejší činností, pro pouhou třetinu pak skutečně představuje hlavní příjem. Navíc je pro pouhou třetinu e-shop jediným podnikáním, většina majitelů e-shopů potvrzuje, že se nejedná o jejich první podnikatelský počin, ať už v prostředí internetu či mimo něj.