Infografika: Co Evropané vědí o technologiích a jak jim rozumí?
Není pochyb o tom, že nás technologie dokáží ohromit – může jít například o brýle a sluchátka pro virtuální realitu, auta bez řidiče nebo chytré chladničky. Ale zatímco se tempo inovací zrychluje, Evropané bojují se stále se rozvíjející technologickou terminologií. Studie společnosti Samsung odkrývá fakt, že ačkoli nadšení kolem technologií roste, výrobci čelí rostoucímu riziku, že uživatelé zmatení odbornou terminologií přestanou rozumět novým produktům, resp. nebudou chápat, co jim vlastně přinášejí.
Evropané vítají digitální revoluci jako nikdy předtím, přičemž 52 % lidí tvrdí, že využívají technologie mnohem více než před dvěma lety. Žít bez nich podle průzkumu nemůže 13 % z nich. Více než polovina z 10 000 dotázaných lidí napříč Evropou je nadšena nejnovějšími inovacemi, jako jsou cloud nebo internet věcí, ale téměř tři čtvrtiny (72 %) přiznaly, že často jen předstírají, že vědí, co nejnovější „tech-termíny“ opravdu znamenají.
Nejužitečnější aplikace
Výzkum rovněž odhalil aplikace, které Evropané pokládají za nejužitečnější. S celými 66 % to vyhrály aplikace s různými typy map, které podle Evropanů skutečně usnadňují život. Následují aplikace o počasí (56 %) a mobilní fotoaparáty (51 %).
„Náš výzkum ukázal, že terminologie používaná ve světě současných technologií může být pro některé uživatele složitou překážkou. Proto se snažíme podniknout opatření, která zjednoduší náš ‚jazyk‘, a poskytneme 400 000 mladých lidí trénink zaměřený na digitální schopnosti. Myslíme si, že nepochopení významu terminologie je velký problém celého odvětví, a pokud zůstane neřešen, pak bude hlavní brzdou technologického pokroku,“ uvedl David Lowes, marketingový ředitel společnosti Samsung , a dodal: „Neustále posouváme hranice mobilní, digitální a televizní techniky, přitom však musíme klást důraz na to, aby benefity, které naše produkty spotřebitelům přinášejí, byly srozumitelné pro každého. Zároveň je třeba podporovat ty uživatele, kteří dosud nejsou spokojeni s nejnovějšími koncepcemi, jako je Internet věcí.“
Téměř čtvrtina lidí (23 %) uvedla, že matoucí terminologie je odrazuje od toho, aby využívali všechny funkce svého zařízení. Celých 43 % lidí uvádí, že vlastní aspoň jeden produkt, který je z hlediska technologií pokročilejší, než sami potřebují. Více než desetina dotázaných (11 %) pak cítí, že technologie už přerostla hranice jejich chápání.
Evropané milují emotikony
Vedle technologické terminologie se mění také mezilidská komunikace v digitálním prostředí. Aktuálně vítězí vizuální forma, tedy emotikony. Ty v současné době hrají roli téměř nového mezinárodního jazyka, nicméně studie ukazuje, že mnoho lidí novým znakům rozumí jen obtížně. Národem, který emotikonům rozumí nejméně, jsou podle výzkumu Rumuni – 27 % jich zná méně, než tvrdí, hned v závěsu jsou Italové s 26 %. Své znalosti emotikonů oproti tomu přeceňuje pouze 5 % Bulharů.
Výzkum prováděla společnost Samsung Electronics Europe mezi více než 10 000 Evropany v 18 zemích s cílem zjistit, jaký máme vztah k neustále se vyvíjejícím technologiím.