Infografika: České e-shopy letos utrží 51,2 miliard korun
Rekordní obrat 51,2 miliard v roce 2012 bude znamenat nárůst o více jak 15 % oproti roku 2011, kdy obrat českých internetových obchodů činil 44,3 miliard Kč.
„Za poslední dva roky můžeme sledovat postupný vývoj v chování nakupujících. V roce 2010 byla průměrná výše objednávky přes 3 000 Kč, nyní je 1 962 Kč. Zákazníci se na internetu naučili nakupovat i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali prakticky pouze v kamenných obchodech. Frekvence nákupů na internetu se tak zvýšila, což dokládá i nárůst počtu realizovaných objednávek. V tomto roce odhadujeme, že bude uskutečněno 26,1 milionu objednávek,“ řekl Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.
Klesající průměrné výši objednávek napomáhá i trend osobních odběrů, díky kterému zákazníci šetří na dopravném a nemají problém objednat si přes internet i zboží nižší hodnoty. „Podíl osobních odběrů napříč celým trhem činí 22 %. U vítězných obchodů v soutěži ShopRoku 2012, kde většina obchodů osobní odběr skutečně nabízí, činí podíl osobních odběrů v průměru 44 % a tento podíl stále roste,“ dodal Demuth.
V případě podílů jednotlivých dopravců je situace na trhu relativně stálá. I nadále více než polovina lidí volí pro dopravu zboží Českou poštu (54 %), druhým nejoblíbenějším dopravcem je společnost PPL (29 %) a třetím v pořadí je společnost DPD (7 %).
Obrovským tempem rostou přístupy z mobilních zařízení. „Začátkem roku 2011 činily přístupy přes mobilní zařízení méně než 1 %. V současné době tento podíl překročil hranici 5 % a nadále roste. V mobilním nakupování vidíme obrovský potenciál a je nejvyšší čas, aby české internetové obchody pracovaly na lepších mobilních verzích svých obchodů,“ doplnil Demuth.
Zajímavé je také srovnání hodnocení zákazníků u nejlepších českých e-shopů, které se umístily v soutěži ShopRoku 2012 a celkovým průměrným hodnocením e-shopů zapojených ve službě Ověřeno zákazníky. Zatímco průměrně v jednom obchodě během jednoho roku opakovaně nakoupí 15 % zákazníků, u finalistů a vítězů ShopRoku je to 30%. Průměrně zákazníci doporučují nákup v internetovém obchodě, ve kterém uskutečnili nákup v 92 % případů, u vítězů a finalistů ShopRoku nákup doporučuje téměř 99 % zákazníků.