Infografika: Češi v bezkontaktních platbách drtí Evropu
Bezkontaktním platbám se na domácím trhu daří především díky dobré infrastruktuře – bezkontaktních terminálů funguje v České republice již 57 tisíc, což je meziročně skoro o 120 % více. Roste rovněž počet bezkontaktních karet Visa – celkem jich je v oběhu již 2,6 milionu, což je meziroční nárůst bezmála o 170 %.
Visa Europe spolu se svými partnery postupně zavádí bezkontaktní technologie i do ostatních odvětví – velké uplatnění mají bezkontaktní karty např. v dopravě. „Na konci ledna jsme společně s Arrivou, Českou spořitelnou a Telmaxem spustili skutečně první komerční projekt placení bezkontaktní kartou v meziměstských a příměstských autobusech. Jednáme rovněž se zástupci Prahy, Brna a Ostravy ohledně možností bezkontaktního placení s využitím platebních karet v hromadné dopravě a věříme, že konkrétních výsledků se dočkáme ještě letos,“ informoval Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Platby kartou rostou
Platit kartou v obchodech a prodejnách se stává pro čím dál větší počet českých zákazníků rutinní záležitostí. Podle finančních výsledků o hospodaření asociace Visa Europe vzrostl počet plateb u obchodníků bezmála o 4 % na celkem 209 transakcí za rok. Téměř
o 12 % se také zvýšil počet transakcí na jednu kartu – bylo jich 47 za rok. Vedle toho se celkový počet plateb na kartu zvýšil o sedm procent, evropský průměr je přitom čtyři procenta.
Přes 560 miliard korun činily celkové výdaje českých držitelů karet Visa od října 2013 do září 2014. Češi si obzvlášť oblíbili platby kartou u obchodníků. Nárůsty v počtu plateb na kartu u obchodníků hlásí jak segment debetních (+11,2 %), tak kreditních (+15,3 %) i komerčních karet (+12,2 %). „Výsledky asociace Visa Europe potvrdily dlouhodobý světový trend, který výrazně zasahuje i do českého prostředí, a to, že platební karty jsou mezi lidmi čím dál oblíbenější. Počty plateb na jednu kartu se meziročně zvyšují dvouciferným tempem,“ řekl Marcel Gajdoš.
Hotovost má oproti kartě stále převahu v poměru 70:30, zástupci Visa Europe ale nepochybují o dlouhodobém růstu obliby placení kartou. „Zažíváme období, které je pro oblast plateb velmi zajímavé, a rok 2015 přináší příslib značných příležitostí. Chystáme se dále cílit na oněch 70 % transakcí, které v Evropě stále probíhají hotově. Chceme co nejdříve zpřístupnit nová digitální platební řešení. A co je nejdůležitější, poskytneme čím dál kvalitnější služby prodejcům i spotřebitelům. Díky našemu know-how mají totiž všichni jistotu, že platby budou ještě jednodušší, chytřejší a bezpečnější než kdy dříve,“ dodal generální ředitel asociace Visa Europe Nicolas Huss.
Pokračuje růst internetového nakupování
Prostřednictvím karty se od října 2013 do září 2014 na internetu kartami Visa zaplatilo zboží za bezmála 6,4 miliardy korun, což je meziroční nárůst o více než osm procent. Rozvoj elektronického nakupování patří k hlavním strategickým pilířům Visa Europe, která prohlubuje spolupráci se všemi významnými e-shopy na českém trhu, jako je např. Aukro.
Kartami Visa se v Evropě zaplatí každé šesté euro a objem plateb provedených v místech prodeje překonal hranici 1,5 bilionu eur (bezmála 42 bilionů korun). To znamená nárůst o 9,4 % oproti roku 2013 na celkových 37 miliard transakcí. Celkový objem transakcí provedených kartami Visa včetně transakcí za použití bankomatů nyní přesahuje dva biliony eur (necelých 56 bilionu korun). Internetové nakupování vzrostlo během roku o 17 % a dosáhlo částky více než 280 miliard eur (7,8 bilionu korun).