IDC: Trh s tablety v ČR a SR v roce 2012
Trh tabletů prošel v roce 2012 ohromným boomem a zvláště na konci roku se tento typ zařízení stal módním artiklem. Zatímco o rok dříve připadalo v ČR na jeden tablet jedenáct klasických notebooků (na Slovensku byl už tehdy poměr dokonce 6:1, ale to i kvůli slabému trhu notebooků), v roce 2012 připadal jeden tablet už jen na tři notebooky, na Slovensku dokonce na dva. Ještě zajímavější je srovnání s notebooky, které byly určeny pouze pro domácnosti: v České republice i na Slovensku připadal v posledním čtvrtletí roku 2012 na jeden tablet jeden notebook. Vyplývá to výsledků IDC.
Hlavním hráčem na obou trzích zůstávala společnost Apple se svým iPadem. Rostla však pomaleji než trh jako celek a ztrácela proto tržní podíl v obou zemích. Společnost Apple koncem roku uvedla inovovaný produkt o sedmipalcové úhlopříčce, kterým vstoupila i do středního cenového segmentu. Vedle toho uvedla čtvrtou generaci iPadu standardní velikosti. Právě střední a nižší střední cenové kategorie budou hlavním zdrojem růstu trhu – na druhou stranu tato cenová pásma dodavatelům nenabízí realizaci větších marží.
Český a Slovenský trh tabletů ve 4. čtvrtletí roku 2012 | ||
2012 - Q4 | tis. ks | meziroční změna |
ČR | 110 | 251.4% |
SR | 53 | 141.8% |
Druhé místo zaujala v posledním čtvrtletí roku v České republice i na Slovensku společnost Prestigio, která se tím stala také jedničkou na trhu tabletů s operačním systémem Android. Za celý rok 2012 byla v obou zemích nejvýraznějším skokanem roku – se svými celoročními výsledky se dostala jak na Slovensku, tak v České republice z pátého na třetí místo na celkovém trhu tabletů a na druhé místo na dílčím trhu tabletů s OS Android. Společnosti Prestigio zaznamenala raketový nástup i v celém regionu střední a východní Evropy (CEE), kde obsadila čtvrté místo. Za dynamickým růstem stojí vhodná uzpůsobenost jejího Multipadu pro místní uživatele, jakož i spotřebitelsky atraktivní poměr užitku k ceně.
Druhé místo v celoročním pohledu získala společnost Samsung se svými tablety Galaxy a Ativ, a to jak v České republice, tak na Slovensku a v obou zemích byla jedničkou v oblasti tabletů s OS Android. Tablety Ativ, které využívají OS Windows, se dostaly na trh až na samém konci roku. Společnost se od začátku působení na tomto trhu těší dobré pozici díky rostoucí oblibě OS Android.
Třetí místo v závěrečném čtvrtletí roku 2012 získala objemem zařízení dodaných na český trh společnost Asus. Asus je dodavatelem, který na trhu prosazoval spojení tabletu s klávesnicí (zařízení Transformer). Skvělého přijetí se také dostalo tabletům Google Nexus 7, který je vnímán IDC jako impuls k příchodu nadnárodních hráčů (MNC) i do středního cenového pásma. Dosud měl trh dvě hlavní těžiště – MNC se drželi ve vyšších cenových pásmech, které byly příslibem marží; vedle toho kvetla nižší cenová pásma. První polovina roku 2013 tak bude ve znamení dobývání středního cenového pásma ve spotřebitelském segmentu. A také ve znamení rozšiřování aktivit ve firemní sféře.
Český a Slovenský trh tabletů v roce 2012 | ||
2012 | tis. ks | meziroční změna |
ČR | 253 | 237.4% |
SR | 133 | 153.5% |
Pro srovnání, v posledním čtvrtletí roku 2012 se celosvětově prodalo 52,5 mil. tabletů, což překonalo původní očekávání. Na regionální úrovni (EMEA – Evropa, Blízký východ, Afrika) ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 překonal počet tabletů počet notebooků určených pro domácnosti.
„Tak jako nástup internetu beze sporu měl dopady na oblast spojů (pošty – na listovní korespondenci a postupem času také na telekomunikační hlasové služby při přechodu na VoIP), má i „přechod k mobilitě“ tj. přechod od klasických stolních počítačů k notebookům a dále k tabletům a smartphonům své dopady. Již v současnosti sledujeme značný dopad rostoucí obliby tabletů na trh notebooků. Tablety slouží spíše ke konzumaci obsahu resp. k vytváření multimediálního obsahu, vše je postaveno na ovládání pomocí dotykového displeje, avšak připojit lze i HW klávesnici. Výrazně zasažen byl „přechodem k mobilitě“ trh fotoaparátů – tablety a smartphony jsou vybaveny digitální kamerou, většinou se snímačem s vysokým rozlišením. Tato konvergovaná mobilní zařízení tak připomínají multifunkční švýcarský kapesní nůž. Ostatně rok 2012 byl ve znamení velkého nástupu těchto zařízení i do komerční oblasti – firmy jednak kupovaly svá vlastní zařízení, jednak umožňovaly svým zaměstnancům připojit do sítě vlastní zařízení zaměstnanců (tzv. programy „BYOD“). Tablety a jiná mobilní zařízení jsou významným zdrojem generování „nestrukturovaných dat“ – multimediálního obsahu, který uživatelé ve velké míře ukládají na sociálních sítích; tato zařízení tedy mají vliv na trh úložných zařízení, serverů a na samotné sociální sítě, které tyto služby poskytují. Tablety nabízí celou řadu nových aplikací, k nimž je, tak jako k internetu, okamžitý přístup – tablety jsou podobně jako mobilní telefon stále zapnuté v pohotovostním režimu (tzv. „instant on“). Jak dále změní trh tabletů a smartphonů náš svět? Zásadní bude dopad na oblast maloobchodu – zákazník si jednoduše vyhledá zajímavé místní služby, zaplatí pomocí telefonu či tabletu – ostatně využití NFC nabízí široké využití; připojením na internet porovná ceny zboží, které jej zaujalo, vyfotí jej a aplikace pro rozpoznávání objektů obrázek vyhodnotí a nabídne, kde ho může za jakou cenu sehnat – podobně si koupí písničku, kterou zaslechl, zaujala ho a byla zařízením rozpoznána podle krátkého úryvku. Je otázkou času, kdy dojde k masovému rozšíření takových přístupů,“ Petr Švagrovský, analytik IDC.
Využitelnost tabletu byla již zmíněna. Tablet však není určen jen k pasivní konzumaci popř. tvorbě multimediálního obsahu a umožňuje uživatelům přistoupit zvláště na cestách i k seriozní práci, pokud se potřebují připojit do firemní sítě, ukázat prezentaci, být v kontaktu a využívat e-mail. Oproti notebookům má tablet velkou přednost v dlouhé výdrži baterie. Přes internet lze přistoupit k vlastnímu digitálnímu obsahu umístěnému buď na internetu nebo doma v úložném zařízení typu NAS server. Lze vzdáleně přistoupit ke kamerovému systému firmy. Standardem je vybavení navigací – jde tedy o velice univerzálního a přitom skladného pomocníka na cesty.
„Strategie jednotlivých dodavatelů jsou různé – někteří staví na „sbírání smetany“, kdy se nejprve realizují vysoké marže v nejvyšších cenových pásmech a postupně se proniká do nižších segmentů k masovému trhu. Jiní dodavatelé vsadili na otevřenost platformy. To vše při snadné ovladatelnosti a vzhledu. V roce 2012 byl trh poznamenán také mimotržními taktikami v podobě soudních žalob konkurenta. Otázka zůstává, kterému hráči to nakonec prospěje. Další marketingovou strategií bylo využití „freemium“ modelu (spojení „free“ a „premium“), kdy zařízení samotné bylo nabízeno za nízkou cenu, což umožňuje rychlé rozšíření, a marže se vytvářejí v jiných oblastech (za přístup k prémiovému, placenému obsahu, např. knihám či hudbě). Další strategie spojené s trhem tabletů byly např. imitace (zařízení s nízkou kvalitou, výrobními náklady a tedy cenou), strategie vyčkávání. Mezi atributy strategie patří dlouhodobý rámec a stabilita (jako opak lability) – bylo tedy při překotném vývoji možné zaznamenat v minulých obdobích i případy absence strategie,“ dodal Petr Švagrovský.