Hackeři zneužívají pro maskování phishingových útoků veřejné cloudy

4. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Kyberbezpečnostní společnost Check Point varuje před novým trendem. Hackeři zneužívají pro maskování phishingových útoků Google Cloud Platform (GCP). Pomocí pokročilých funkcí v oblíbeném cloudovém úložišti mohou lépe maskovat škodlivé aktivity a oklamat uživatele, který by jinak u podezřelé domény nebo webové stránky bez certifikátu HTTPS zpozorněl.

Check Point ukazuje, jak se například hackeři snažili zneužít pokročilé funkce GCP k sofistikovanému phishingovému útoku. Hackeři nahráli PDF dokument s odkazem na phishingovou stránku na Disk Google. Phishingová stránka, hostovaná na storage.googleapis[.]com/asharepoint-unwearied-439052791/index.html, žádala uživatele, aby se přihlásil pomocí jména a hesla k Office 365 nebo podnikovému e-mailu. Když uživatel vybral jednu z možností, zobrazilo se vyskakovací okno s outlookovou přihlašovací stránkou. Po zadání přihlašovacích údajů se zobrazil skutečný PDF report publikovaný renomovanou poradenskou společností. Žádná z těchto fází v uživateli nevyvolávala podezření na něco nebezpečného, protože phishingová stránka byla hostována ve službě Google Cloud Storage. Zdrojový kód phishingové stránky ovšem ukázal, že většina zdrojů byla načtena z webu prvtsmtp[.]com, který patřil hackerům. Útočníci začali používat Google Cloud Functions pro spuštění kódu v cloudu, aniž by došlo k odhalení jejich vlastní škodlivé domény. Analýza stránky prvtsmtp[.]com ukázala spojení s ukrajinskou IP adresou (31.28.168[.]4). Mnoho dalších domén souvisejících s tímto phishingovým útokem bylo napojeno na stejnou nebo jiné IP adresy ze stejného bloku síťových IP adres.

Phishingová stránka vyzývá uživatele k přihlášení pomocí jména a hesla k Office 365


PDF report publikovaný renomovanou konzultační společností


Ukázka škodlivého kódu ve phishingové stránce

„Hackeři se snaží zneužít důvěru v cloudová úložiště, protože je takový phishingový útok mnohem těžší identifikovat. Tradiční poučky, jak poznat phishingový útok, jako je napodobování domén nebo webové stránky bez certifikátů, v podobných případech tak úplně nefungují. Uživatelé Google Cloud Platform, týká se to ale i AWS a Azure, by si na tento nový trend měli dávat pozor a preventivně se zabezpečit proti podobným útokům. Pomoci mohou například technologie pro emulaci a extrakci hrozeb, uživatel se pak nemusí bát s hrůzou kliknout na každý dokument,“ uvedl Pavel Krejčí, Security Engineer ve společnosti Check Point.

Podobné články

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více