GfK: Trh PC s dotykovými displeji na vzestupu
Celosvětová poptávka po IT produktech se v první polovině roku 2014 udržela na stabilní úrovni. Trendy v počítačovém segmentu s velkým objemem prodeje jasně ukazují, že spotřebitelé stále více preferují produkty se sofistikovaným designem, které nabízejí lepší funkce a splňují požadavky na mobilitu. Mění se způsob, jakým lidé počítače používají a vnímají. PC s dotykovým displejem se pro ně stávají ideálním řešením, což se projevuje prudce stoupající poptávkou.
Pravidelný cyklus nákupu obměny za produkty Windows 7 a ukončení podpory systému Windows XP na začátku roku přispěly po celém světě k odlivu spotřebitelů od tradičních stolních počítačů (pokles o 7 %) a přenosných počítačů (pokles o 12 %) do nových segmentů výpočetní techniky. Z tradičních typů produktů dosáhly pozitivních hodnot pouze produkty se sofistikovaným designem, mezi něž se řadí ultratenké notebooky (růst o 2 %), produkty s lepšími uživatelskými funkcemi, jako jsou počítače typu all-in-one (růst o 5 %), a také přenosná zařízení, například ultratenké notebooky (růst o 4 %).
Spotřebitelé přešli do nového segmentu tabletů ze segmentu tradičních přenosných počítačů, včetně obměny za stolní počítače a notebooků s displejem do velikosti 15 palců. Naopak stolní počítače dosáhly ve střední Evropě pozitivních výsledků. Za zvýšenou poptávkou po tradičních stolních počítačích stáli především spotřebitelé se zájmem o hraní her a poloprofesionální zpracování obrazu a zvuku. V meziročním srovnání vzrostla v roce 2014 také obliba modelů vše v jednom.
Německý trh měl v první polovině roku zásadní vliv na vývoj trhu s počítačovými produkty v západní Evropě. Poptávka po IT produktech se v Německu oproti stejnému období předchozího roku zvýšila o 11 %. Ačkoli po celém světě klesá zájem o přenosné počítače, v Německu se v tomto segmentu podařilo dosáhnout 10% nárůstu. Ve srovnání s loňským rokem se zařízení s dotykovou obrazovkou těšila větší oblibě než přenosné počítače bez dotykové obrazovky. V Německu byl také zaznamenán 37% nárůst poptávky po tradičních stolních počítačích, což je nejvíce z celé západní Evropy. Poptávka po modelech all-in-one se zvedla o 10 %, přičemž každý čtvrtý model již byl vybaven dotykovou obrazovkou.
V Německu si také výrazně polepšil trh s tablety. Tablet PC s přibližně 140 000 prodanými kusy v první polovině roku, což odpovídá nárůstu o 122 %, se v současnosti podílejí na celkové poptávce 3 % (červen 2014). Velké oblibě se u německých spotřebitelů rovněž těší multimediální tablety. I v tomto segmentu dosahovala poptávka vysoké úrovně 27 %. Stále populárnější jsou větší modely s úhlopříčkou přes 8 palců, které nabízejí lepší vizuální zážitek. Zatímco poptávka po multimediálních tabletech s větší obrazovkou stoupla o 43 %, trh s menšími modely do 8 palců se již blíží nasycení.
Obecně lze na základě výsledků německého trhu s IT produkty za první pololetí letošního roku očekávat pozitivní vývoj i ve druhé polovině roku 2014. Generace tabletů bude podněcovat poptávku ve všech IT segmentech a vytvoří tak potřebnou infrastrukturu i individuální podmínky a podmínky pro přenos obsahu, které odpovídají měnícímu se chování uživatelů a způsobu přijímání.